R Ring skrev:
Kvalificerade människor i Rumänien kan göra ett utmärkt jobb både som industriarbetare, utvecklingsingenjörer eller någonting annat.
Tiggare från Rumänien borde tillåtas få en utbildning och ett jobb....
Men hur ser du på att du kommer tjäna en fjärdedel av vad du tjänar idag då när din lön ska eu anpassas?

R Ring skrev:
Beror på om det gäller produkter eller installationen. Även om installationsreglerna är väldigt lika i de EU länder som jag har (delvis) läst in mig på.
Men harmoniseringen spelar egentligen ingen roll då ESV godtar utländska behörigheter efter en lång och i mitt tycke helt onödig process. Det är denna process som jag anser är ett handelshinder som leder till att marknaden inte fungerar.
Men det gäller inte bara elektriker utan även läkare, ingenjörer etc.

P Putte 9497 skrev:
Men det gäller inte bara elektriker utan även läkare, ingenjörer etc.
Ingenjörer får jobba fritt inom EU helt utan tillstånd. Läkare skall förvisso söka tillstånd men är garanterade att få detta tillstånd. Nu besöker jag inte sjukvården särskilt ofta men sist jag var dit så var det en EU läkare. Känner dessutom några hitflyttade spanska läkare så det är uppenbart att detta regelverk fungerar.
Jag känner inte till någon elektriker som har utbildat sig i något annat EU land trots att jag ofta har kontakt med denna yrkesgrupp.
Anekdotisk bevisföring förvisso men elsäkerhetsverkets och socialstyrelsens diarium kan hjälpa dig att ta fram statistik om du är intresserad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men hur ser du på att du kommer tjäna en fjärdedel av vad du tjänar idag då när din lön ska eu anpassas?
Min lön är redan EU anpassad utifrån min bostadsort och kompetens.
Jag accepterar att min inkomst är klart sämre när jag bor i Sverige jämfört med till exempel Schweiz eller Tyskland. Det finns viktigare aspekter för mig än min inkomst...
Så en Rumänsk elektriker i Sverige kommer inte att ha en Rumänsk inkomst. Däremot kommer konkurrensen mellan elektriker (som åtminstone innan ränteökningarna inte ens lämnade seriösa offerter på småjobb) att öka. Ökad konkurrens ger enligt många ekonomer både en bättre kvalitet och ett rimligare pris.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Är inte servicebil ett annat ord för framkörningsavgift?

Ett sådant jobb specificeras ungefär så här:
1. Arbetskostnad 2 timmar à 350 kr = 700 kr.
2. Material = 25 kr.
3. Veta hur man gör = 10 000 kr.
Jag fick hjärnsläpp. Servicebil borde vara detsamma, aldrig sett båda på samma faktura :)

Har du nånsin sett en faktura specad så?

Jag hade specat fakturan:
”Reparation av kretskort 12000 :-”

R Ring skrev:
Ingenjörer får jobba fritt inom EU helt utan tillstånd. Läkare skall förvisso söka tillstånd men är garanterade att få detta tillstånd. Nu besöker jag inte sjukvården särskilt ofta men sist jag var dit så var det en EU läkare. Känner dessutom några hitflyttade spanska läkare så det är uppenbart att detta regelverk fungerar.
Jag känner inte till någon elektriker som har utbildat sig i något annat EU land trots att jag ofta har kontakt med denna yrkesgrupp.
Anekdotisk bevisföring förvisso men elsäkerhetsverkets och socialstyrelsens diarium kan hjälpa dig att ta fram statistik om du är intresserad.
Elektriker får med jobba fritt inom eu om de har arbetstillstånd och arbetar på ett företag som har behörighet.

Problemet med läkare från andra länder är att man behöver tolk när man besöker dom.

Vad tillverkar ni i din industri då? Spik (gnällspik)😂

R Ring skrev:
Min lön är redan EU anpassad utifrån min bostadsort och kompetens.
Jag accepterar att min inkomst är klart sämre när jag bor i Sverige jämfört med till exempel Schweiz eller Tyskland. Det finns viktigare aspekter för mig än min inkomst...
Så en Rumänsk elektriker i Sverige kommer inte att ha en Rumänsk inkomst. Däremot kommer konkurrensen mellan elektriker (som åtminstone innan ränteökningarna inte ens lämnade seriösa offerter på småjobb) att öka. Ökad konkurrens ger enligt många ekonomer både en bättre kvalitet och ett rimligare pris.
Finns ju alltid en svart marknad, kolla om du hittar en elektriker där.

Konkurrensen lär öka till att börja med om man släpper lös elektriker inom EU. Men på sikt kommer prismodellen vara som nu då facket styr lägstalönerna

Konkurrensen på småjobb kommer knappast att öka i märkbar omfattning då det är jobb som man inte vill ha. Det är omöjligt att i längden få lönsamhet på den typen av jobb. Nått enstaka som man kan ta i glappet mellan lite större projekt är OK men att fylla hela veckor är i princip omöjligt, det blir allt för mycket odebiterbara timmar.
Ingen är villig att betala så mycket att det blir lönsamt, dessutom genererar det ofta "sura miner" hos kunden då det "bara tog 10 minuter att byta uttaget och nu vill firman ha betalt för en hel timme".
Ingen finner nått nöje i att bråka om debiteringar, det är helt enkelt inte värt några hundralappars vinstförlust.

• Gilla
Millebror och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Elektriker får med jobba fritt inom eu om de har arbetstillstånd och arbetar på ett företag som har behörighet.

Problemet med läkare från andra länder är att man behöver tolk när man besöker dom.

Vad tillverkar ni i din industri då? Spik (gnällspik)😂
Elektriker från andra EU länder kan inte starta en verksamhet i Sverige utan att ha behörighet nej.
Vad gäller läkarna så kan de jag känner Svenska. Men en elektriker behöver väl inte kunna så många ord svenska så länge han förstår regelverket och har integritet.

Själv är jag inte i spikbranschen. Du själv då? Uppenbarligen inte i någon analytisk bransch.
Kanske drar du kabel tre kablar i tomrör hela dagarna? Det skulle få mig lika rädd för konkurrens som du verkar vara...

E elmont skrev:
Konkurrensen på småjobb kommer knappast att öka i märkbar omfattning då det är jobb som man inte vill ha. Det är omöjligt att i längden få lönsamhet på den typen av jobb. Nått enstaka som man kan ta i glappet mellan lite större projekt är OK men att fylla hela veckor är i princip omöjligt, det blir allt för mycket odebiterbara timmar.
Ingen är villig att betala så mycket att det blir lönsamt, dessutom genererar det ofta "sura miner" hos kunden då det "bara tog 10 minuter att byta uttaget och nu vill firman ha betalt för en hel timme".
Ingen finner nått nöje i att bråka om debiteringar, det är helt enkelt inte värt några hundralappars vinstförlust.
Jag tror att det beror på kommunikationen mellan beställare och kund. Att man har en ställtid för ett jobb är inget konstigt. Och att man har ett materialpåslag för inköpta komponenter som skall täcka administrationen kring detta är inte heller något konstigt.
Att man däremot har ett system som inte går att begripa med stora kickbacks på material, både framkörningsavgift och milersättning, fakturerar som vissa civilingenjörer etc. Det får kunder att ifrågasätta fakturor.
Beställer jag ett jobb professionellt så attesterar jag endast fakturan om den är lätt att förstå och transparent. Detta är även något som jag kräver redan i beställningen. Alla leverantörer accepterar detta...

Kickbacks är nått som jag inte hört talas om på dom senaste 20-30 åren så det är en skröna som lever kvar.
Och att det blir för dyrt när man gör småjobbtycker 90% av kunderna och det är en stor orsak till varför man väljer bort den typen av jobb, OM man kan.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Och att det blir för dyrt när man gör småjobbtycker 90% av kunderna och det är en stor orsak till varför man väljer bort den typen av jobb, OM man kan.
Om det är din uppfattning kanske felet ligger på din sida. Du vet:

“If you run into an asshole in the morning, you ran into an asshole. If you run into assholes all day, you're the asshole.”

• Gilla
pmd
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kickbacks är nått som jag inte hört talas om på dom senaste 20-30 åren så det är en skröna som lever kvar.
Vad gäller kickbacks så tar konkurrensverket upp det 2021 (rapport 2021:4, funkar tydligen inte att länka...).

Och avseende småjobb så tror (hoppas ;-) ) åtminstone jag att alla förstår att även en egenföretagare vill ha täckning för sina utgifter.
Att man inte kan få en elektriker att göra småjobb innebär ju dessutom att husägare tvingas att göra behörighetskrävande jobb själva. Det finns helt enkelt inte något altenativ. Men det är en annan diskussion..

• Gilla
pmd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om det är din uppfattning kanske felet ligger på din sida. Du vet:

“If you run into an asshole in the morning, you ran into an asshole. If you run into assholes all day, you're the asshole.”
Det handlar inte enbart om vad jag tycker, utan är det som "branschen" i allmänhet anser.
Och att jag är ett "asshole" kanske är sant men jag är accepterad av några kunder, jag har ca 500 återkommande kunder i mitt kundregister.

• Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
Elektriker från andra EU länder kan inte starta en verksamhet i Sverige utan att ha behörighet nej.
Vad gäller läkarna så kan de jag känner Svenska. Men en elektriker behöver väl inte kunna så många ord svenska så länge han förstår regelverket och har integritet.

Själv är jag inte i spikbranschen. Du själv då? Uppenbarligen inte i någon analytisk bransch.
Kanske drar du kabel tre kablar i tomrör hela dagarna? Det skulle få mig lika rädd för konkurrens som du verkar vara...
tre kablar ibland, ibland 5. Men elektrikeryrket handlar om så mycket mer än kablar.

Tror inte priserna sjunker nämvärt bara för att någon från eu startar företag i Sverige. Skaffar inte företaget kollektivavtal blir det blockad och därför hålls priserna uppe.

Analytiker har väll inget med industrin att göra om det inte är aktier du sysslar med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.