optimum
Enkelt.
Kolla bilden så är det troligen ful-el
En vit kabel (enkelledare) är direktansluten i taket och går troligen ner i lampan ihop med den vita tvåledaren.
Såvida inte kroken i taket är jordad och lampans metalldelar är anslutna till skyddsjord

Kan nån ha byggt om den till jordat utförande så att hålet i stickproppen är skyddsjord via den lösa ledaren på sidan av?

Oavsett vilket så är det väldigt konstigt om olika lampor i armaturen lyser beroende på hur man vrider stickproppen? Det borde vara omöjligt... Det behövs en tredje pol för det och enda stället den kan vara på är i kroken. I så fall finns det fler saker att låta någon titta på än själva lampan.

Maarrre Maarrre skrev:
Är detta farligt? Som sagt så kan jag inget om el.
Kanske, om den är kopplad så att ledare går via stift i stickproppen och nolla i jorden kan hela armaturen spänningssatt när du kopplar i stickproppen, om den kopplas i ojordat uttag. I jordat uttag skulle jordelsbrytare gå on sådan finns installerad. Om inte skulle lampan "fungera"

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Maarrre
optimum optimum skrev:
Enkelt.
Kolla bilden så är det troligen ful-el
En vit kabel (enkelledare) är direktansluten i taket och går troligen ner i lampan ihop med den vita tvåledaren.
Såvida inte kroken i taket är jordad och lampans metalldelar är anslutna till skyddsjord
Jag tyckte också att det var lite konstigt att det kommer tre kablar från taket ner till uttaget. Alla andra uttag i huset är ojordade (förutom kök och badrum då). Men jag tänkte att den extra kabeln kanske hade med krontändningen att göra. Här är en bättre bild på alla kablar. Bör man åtgärda uttaget på nåt sätt? Vi har bara bott i huset en månad så har ingen koll på hur elen är dragen. Huset är byggt -78 och har ett gammalt proppskåp. Tre elskålar kommer ut från ett takuttag med en ojämn låsring och en lampa som hålls upp av en pinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle vilka påstå att det är omöjligt att få beskrivet uppförande med de kontakterna.

Maarrre
useless useless skrev:
Kan nån ha byggt om den till jordat utförande så att hålet i stickproppen är skyddsjord via den lösa ledaren på sidan av?

Oavsett vilket så är det väldigt konstigt om olika lampor i armaturen lyser beroende på hur man vrider stickproppen? Det borde vara omöjligt... Det behövs en tredje pol för det och enda stället den kan vara på är i kroken. I så fall finns det fler saker att låta någon titta på än själva lampan.
Oj det låter inte bra. Som någon annan skrev så borde det inte komma tre kablar från taket heller. Vi får nog Både lämna in lampan och ta hit elektriker. :sweat:

Maarrre
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle vilka påstå att det är omöjligt att få beskrivet uppförande med de kontakterna.
Jaså? Hur borde lampan uppföra sig med de kontakterna? :D Kan som sagt inget om el.

Samma lampor borde lysa oavsett hur du sätter kontakten. Om det är två brytare kan det vara olika knappar som tänder beroende på hur den sitter. Ett läge borde vara utan funktion.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Maarrre Maarrre skrev:
Hej,

Jag har köpt denna gamla taklampa och har problem med att koppla in den. När jag kopplar in den i takuttaget så lyser 3 st lampor, byter jag hål i uttaget lyser 3 andra eller ingen alls. En lampa lyste aldrig. Det är nya glödlampor i. Jag har en strömbrytare på väggen med två knappar, som tänder olika lampor. Antar att det ska tändas 3 eller 2 lampor. Kan jag koppla in den själv eller måste elektriker kika på det? Jag kan ingenting om el. [bild] [bild]
Lampan är sannolikt kopplad med fas och nolla samt eventuellt jord.

Kontakten i taket är kronkopplad (två tändtrådar och en nolla). Strömställaren har då två knappar. Denna lampa har du i ett vardagsrum förmodar jag?

Enklast ringer du en elektriker och hen byter takkontakten och strömställaren.

Redigerat:
optimum
Jag skulle rekommendera att ta hem en behörig elektriker och se över elinstallationer och kolla så det finns jordfelsbrytare.

Troligen en mycket bra "investering" för ert nya hus.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag skulle rekommendera att ta hem en behörig elektriker och se över elinstallationer och kolla så det finns jordfelsbrytare.

Troligen en mycket bra "investering" för ert nya hus.
En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade...

• Wow
Müssli och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade...
Nä.

• Gilla
Müssli och 11 till
  • Laddar…
L långtjock skrev:
Nä.
Nähä och förklara då för mig hur en jordfelsbrytare skyddar ett ojordat uttag?

BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Nähä och förklara då för mig hur en jordfelsbrytare skyddar ett ojordat uttag?
Du kan ju läsa på Wikipedia, en så lång förklaring till hur de fungerar är det nog ingen som orkar skriva i forumet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

• Gilla
Tombrittberg och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Första delen av texten från Wikipedia:
En vanlig missuppfattning är att jordfelsbrytare bara fungerar om de sitter i jordade uttag, men de ger ett gott personskydd även i ojordade uttag
Det läskiga är att det tydligen även finns de som arbetar som elektriker som påstår detta, även om jag gissar (och hoppas) att det är ytterst få.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.