23 879 läst · 173 svar
24k läst
173 svar
Montera gammal taklampa
Både fel och rätt av mitt påstående.
Fel av mig att säga att det inte fungerar MEN jordfelsbrytaren löser först efter du fått en stöt.
Fel av mig att säga att det inte fungerar MEN jordfelsbrytaren löser först efter du fått en stöt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
En vanlig missuppfattning, en jordfelsbrytare jämför ström som går i fasledarna med den som går i neutralledaren, är det då mer än 30 mA skillnad så löser JFB ut.
Om dessa 30 mA går direkt till skyddjorden eller genom dig ner i diskbänksplåten har ingen betydelse.
Är det ström på villovägar så löser JFB, smart va.
Protte
Om dessa 30 mA går direkt till skyddjorden eller genom dig ner i diskbänksplåten har ingen betydelse.
Är det ström på villovägar så löser JFB, smart va.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Fick jag lära mig något nytt. När jag satte in jfb år 2000 sa elektrikern att den endast skulle skydda de jordade uttagen och den elektrikern jobba 50% i egen firma och lärde ungdomar 50% på elprogrammet.
Det är inte fel med dom där tre kablarna från taket. Det är, som sagt var, för att kunna styra en större ljuskrona i två steg.Maarrre skrev:
Enda problemet med uttaget i taket är att det inte är jordat, men eftersom det var ok med ojordade lamputtag när det sattes upp behöver man inte åtgärda det om man inte gör några andra större ändringar i rummet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Det här är ju riktigt skrämmande. Att vanligt folk inte vet är fullt begripligt, men den här elektrikern måste ju haft behörighet för att driva firma. Dessutom utbilda blivande elektriker...P Putte 9497 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Det är inget som tyder på att det är fel på husets installation. Kronkoppling med två strömställare och två tändtrådar och nolla i takuttaget. Hur rätt som helst.P Putte 9497 skrev:
Men lampan verkar skum. Den lilla extra vita tråden framförallt. Den borde någon gå igenom.
Var det inte en viss chef för Svanströms El&VVS som provocerades av TV4 att påstå samma sak i Fuskbyggarna.Fairlane skrev:
Den kan inte lysa med alla lampor då själva belysningskopplingen är en kronkoppling.E etompau skrev:
Testa och sätt lampan i ett takuttag i ett sovrum så kommer alla lampor att lysaMaarrre skrev:Hej,
Jag har köpt denna gamla taklampa och har problem med att koppla in den. När jag kopplar in den i takuttaget så lyser 3 st lampor, byter jag hål i uttaget lyser 3 andra eller ingen alls. En lampa lyste aldrig. Det är nya glödlampor i. Jag har en strömbrytare på väggen med två knappar, som tänder olika lampor. Antar att det ska tändas 3 eller 2 lampor. Kan jag koppla in den själv eller måste elektriker kika på det? Jag kan ingenting om el. [bild] [bild]
Hur skulle det gå till menar du?