Både fel och rätt av mitt påstående.
Fel av mig att säga att det inte fungerar MEN jordfelsbrytaren löser först efter du fått en stöt.

En vanlig missuppfattning, en jordfelsbrytare jämför ström som går i fasledarna med den som går i neutralledaren, är det då mer än 30 mA skillnad så löser JFB ut.

Om dessa 30 mA går direkt till skyddjorden eller genom dig ner i diskbänksplåten har ingen betydelse.
Är det ström på villovägar så löser JFB, smart va.

Protte

• Gilla
orienterarn och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Både fel och rätt av mitt påstående.
Fel av mig att säga att det inte fungerar MEN jordfelsbrytaren löser först efter du fått en stöt.
Helt rätt, skillnaden med och utan JFB att med JFB får du en obehaglig stöt medan utan JFB så behöver du inte känna något efteråt.

Protte

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fick jag lära mig något nytt. När jag satte in jfb år 2000 sa elektrikern att den endast skulle skydda de jordade uttagen och den elektrikern jobba 50% i egen firma och lärde ungdomar 50% på elprogrammet.

• Wow
  • Ledsen
iMicke och 2 till
  • Laddar…
Maarrre Maarrre skrev:
Oj det låter inte bra. Som någon annan skrev så borde det inte komma tre kablar från taket heller. Vi får nog Både lämna in lampan och ta hit elektriker. :sweat:
Det är inte fel med dom där tre kablarna från taket. Det är, som sagt var, för att kunna styra en större ljuskrona i två steg.
Enda problemet med uttaget i taket är att det inte är jordat, men eftersom det var ok med ojordade lamputtag när det sattes upp behöver man inte åtgärda det om man inte gör några andra större ändringar i rummet.

• Gilla
orienterarn och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade...
Skyddsjorden kopplas inte ens genom jordfelsbrytaren så hur ska den veta vad som är jordat eller inte?

Elektrisk schema över anslutning av TN-C system och jordfelsbrytare i en el-central.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Fick jag lära mig något nytt. När jag satte in jfb år 2000 sa elektrikern att den endast skulle skydda de jordade uttagen och den elektrikern jobba 50% i egen firma och lärde ungdomar 50% på elprogrammet.
Det här är ju riktigt skrämmande. Att vanligt folk inte vet är fullt begripligt, men den här elektrikern måste ju haft behörighet för att driva firma. Dessutom utbilda blivande elektriker...

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Lampan är sannolikt kopplad med fas och nolla samt eventuellt jord.

Kontakten i taket är kronkopplad (två tändtrådar och en nolla). Strömställaren har då två knappar. Denna lampa har du i ett vardagsrum förmodar jag?

Enklast ringer du en elektriker och hen byter takkontakten och strömställaren.
Det är inget som tyder på att det är fel på husets installation. Kronkoppling med två strömställare och två tändtrådar och nolla i takuttaget. Hur rätt som helst.
Men lampan verkar skum. Den lilla extra vita tråden framförallt. Den borde någon gå igenom.

• Gilla
banjoragge och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Första delen av texten från Wikipedia:

Det läskiga är att det tydligen även finns de som arbetar som elektriker som påstår detta, även om jag gissar (och hoppas) att det är ytterst få.
Var det inte en viss chef för Svanströms El&VVS som provocerades av TV4 att påstå samma sak i Fuskbyggarna.:crysmile::rofl:

optimum
P Putte 9497 skrev:
En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade...
Det skyddar vuxna och barn samt minskar risken för bränder i hus och hem.

Men du har fel i att det skyddar endast jordade uttag.
Läs på mer om hur en jordfelsbrytare fungerar är ett bra tips.

useless useless skrev:
Skyddsjorden kopplas inte ens genom jordfelsbrytaren så hur ska den veta vad som är jordat eller inte?

[bild]
PEN ledaren går igenom jordfelsbrytaren i ett fyrledarsystem

E etompau skrev:
Med två stift i lampans kontakt kan du inte få sk krontändning, den borde vid inkoppling lysa med samtliga ljuskällor. Tycker det ser skumt ut med den enkelisolerade vita ledaren.
Har vi fått all info omkring denna lampa och dess inkoppling?
Den kan inte lysa med alla lampor då själva belysningskopplingen är en kronkoppling.

P Putte 9497 skrev:
PEN ledaren går igenom jordfelsbrytaren i ett fyrledarsystem
Absolut inte.

• Gilla
Mmggj och 2 till
  • Laddar…
Maarrre Maarrre skrev:
Hej,

Jag har köpt denna gamla taklampa och har problem med att koppla in den. När jag kopplar in den i takuttaget så lyser 3 st lampor, byter jag hål i uttaget lyser 3 andra eller ingen alls. En lampa lyste aldrig. Det är nya glödlampor i. Jag har en strömbrytare på väggen med två knappar, som tänder olika lampor. Antar att det ska tändas 3 eller 2 lampor. Kan jag koppla in den själv eller måste elektriker kika på det? Jag kan ingenting om el. [bild] [bild]
Testa och sätt lampan i ett takuttag i ett sovrum så kommer alla lampor att lysa

Hur skulle det gå till menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.