P
P Putte 9497 skrev:
Tycker du ska kontakta nätbolaget på måndag så de får bringa klarhet i dina frågor
Jag gör givetvis det nästa gång jag byter storlek på huvudsäkringarna.
Om svaret jag får är att det måsta vara överkomplicerat så kommer jag att erbjuda mina konsulttjänster.
 
P pmd skrev:
Det låter verkligen onödigt komplicerat. Nätbolaget borde kunna nöja sig med anläggnings-ID. Om inte alla uppgifter det behöver finns kopplade till anläggnings-ID i bolagets databas har det gjort ganska mycket fel.
Jag tror det föreligger ett missförstånd. Jag diskuterar inte med någon på nätbolaget när jag skall göra en ändring av ex vis huvudsäkring - i varje fall ingen nedsäkring. Genom det IT-verktyg jag har blivit auktoriserad av nätbolaget att använda - är jag inne och jobbar direkt i nätbolagets abonnentregister. Det är först efteråt - då nätbolaget formellt skall godkänna de införda ändringarna - som det eventuellt kan komma kompletterande frågor.
Jag har inga problem med några rutiner - men fortfarande är det "skruvandet" på plats - som är det lilla jobbet.
 
P
Jag tror inte att jag missförstår. Jag försöker visa medkänsla med dig som tvingas använda ett så omständligt verktyg att den största delen av jobbet med att säkra ner/upp är administrationen.

När jag ställde frågorna i inlägg #595 förstod jag dock inte hur eländig din administrativa arbetsmiljö är.
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror inte att jag missförstår. Jag försöker visa medkänsla med dig som tvingas använda ett så omständligt verktyg att den största delen av jobbet med att säkra ner/upp är administrationen.

När jag ställde frågorna i inlägg #595 förstod jag dock inte hur eländig din administrativa arbetsmiljö är.
Det är nog lite beroende på tycke och smak - men tack för din medkänsla.
Andra administrativa arbetsuppgifter och system som jag vanligtvis jobbar med har ofta en oerhört mycket mer komplicerad struktur - en struktur som ofta är skapad av folk som typiskt säger sig vara svurna fiender till all "centralbyråkrati".
Problemet är bara att när dessa personer väl skall skapa en rutin - då blir det så in i hel ...... väldigt byråkratiskt - kan vi säga. Då finns det inga som helst gränser för hur detaljerat det kan bli.
Centralbyråkrater som har en förmåga att ifrågasätta nyttan och begränsa sig till det absolut nödvändiga minimum - är guld värda.
Så med detta som bakgrund, att administrera en ändring av en huvudsäkring - det ser jag som en ren avkoppling - där finns det en rutin som fungerar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
O
B Boggi skrev:
Det är först efteråt - då nätbolaget formellt skall godkänna de införda ändringarna - som det eventuellt kan komma kompletterande frågor.
Min erfarenhet är att nätbolag aldrig kräver tillstånd för servisändring i intervallet 16-25 A och därmed inte heller har varken synpunkter eller lägger sig i åtgärden. Det är en ren rutinåtgärd som bara handlar om att mata in vilken anläggning det gäller och vilken säkring som används så att kunden får rätt fast avgift. Det finns liksom inget att tjafsa om eller ens att ha åsikter om, så din beskrivning låter väldigt märkligt. Vilket nätbolag är det vi pratar om?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
Nedsäkring är ju en sak men vid uppsäkring behöver det väl ändå kontrolleras att huvudledningen ut har en belastningsförmåga som klarar det. Den ska ju uppfylla bägge villkoren i 433 i elinstallationsreglerna.
Sedan måste man ju beräkna att den nya funktionsströmmen för lägsta kortslutningström verkligen också finns längst ut på denna huvudledning.

Eller struntar man i dessa kontroller?
 
O Oldfart skrev:
Min erfarenhet är att nätbolag aldrig kräver tillstånd för servisändring i intervallet 16-25 A och därmed inte heller har varken synpunkter eller lägger sig i åtgärden. Det är en ren rutinåtgärd som bara handlar om att mata in vilken anläggning det gäller och vilken säkring som används så att kunden får rätt fast avgift. Det finns liksom inget att tjafsa om eller ens att ha åsikter om, så din beskrivning låter väldigt märkligt. Vilket nätbolag är det vi pratar om?
Namn på "affärspartners" etc. är inget jag luftar på en sådan här sida - det stannar hos mig. Men jag är ibland ute för att stämma av ett helt område - för dess anpassning till elbilsladdning - så det är sällan bara EN enskild fastighet.
Eftersom den avstämningen även påverkar överliggande servicedistribution - är det nog rimligt med ett visst klarställande mot nätbolaget. Som sagt nedsäkring är normalt inga problem - utom när det samtidigt finns en solelsanläggning.
Skälet att jag "lade mig i diskussionen" - var att det i princip syntes finnas en gemensam linje - att det bara var tiden på plats, som skulle speglas på fakturan. Det är inte min erfarenhet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag gör givetvis det nästa gång jag byter storlek på huvudsäkringarna.
Om svaret jag får är att det måsta vara överkomplicerat så kommer jag att erbjuda mina konsulttjänster.
Gör det, dina hempulartjänster
 
B Boggi skrev:
... det bara var tiden på plats, som skulle speglas på fakturan. Det är inte min erfarenhet.
Tänk så olika man läser inläggen - jag tycker att den gemensamma linjen är att även administrativt arbete ska avspeglas i fakturan.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Tänk så olika man läser inläggen - jag tycker att den gemensamma linjen är att även administrativt arbete ska avspeglas i fakturan.
Point taken 👍
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
L lat skrev:
Jo, och inte verkar de vara intresserade av återkommande kunder heller.

Kommer ihåg åtskilliga gånger då ett första litet (kanske inte så lönsamt jobb) lett till åtskilliga fler jobb då kunden varit nöjd både med utförande & pris på det första jobbet. Men återigen, sånt verkar många av "elektrikerna" bla här i tråden inte vara intresserade av.
Självsanering borde fungera. Där jag bor i en liten stad är ryktesspridning ett vardagsnöje. Så häromkring kan företag snabbt förlora alla sina kunder.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jo, och inte verkar de vara intresserade av återkommande kunder heller.

Kommer ihåg åtskilliga gånger då ett första litet (kanske inte så lönsamt jobb) lett till åtskilliga fler jobb då kunden varit nöjd både med utförande & pris på det första jobbet. Men återigen, sånt verkar många av "elektrikerna" bla här i tråden inte vara intresserade av.
Hur vet hantverkaren att det finns chans till fler jobb hos kunden?
 
Eftersom dom flesta "kunder" tycker att det blir på tok för dyrt oavsett kostnad så spelar det ingen roll
 
  • Gilla
Millebror
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Gör det, dina hempulartjänster
Nej, mina konsulttjänster när det gäller systemdesign och kanske även människa-maskin-interaktion.
 
P Putte 9497 skrev:
Gör det, dina hempulartjänster
Helt OT men varför vill folk idiotförklara sig genom kommentarer som detta? Eller är det skämt på sin egen bekostnad som inte når fram i ett forum? Jag vill förstå detta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.