64 122 läst · 638 svar
64k läst
638 svar
2211 kr för att byta huvudsäkring?
Jag tror det föreligger ett missförstånd. Jag diskuterar inte med någon på nätbolaget när jag skall göra en ändring av ex vis huvudsäkring - i varje fall ingen nedsäkring. Genom det IT-verktyg jag har blivit auktoriserad av nätbolaget att använda - är jag inne och jobbar direkt i nätbolagets abonnentregister. Det är först efteråt - då nätbolaget formellt skall godkänna de införda ändringarna - som det eventuellt kan komma kompletterande frågor.P pmd skrev:
Jag har inga problem med några rutiner - men fortfarande är det "skruvandet" på plats - som är det lilla jobbet.
Jag tror inte att jag missförstår. Jag försöker visa medkänsla med dig som tvingas använda ett så omständligt verktyg att den största delen av jobbet med att säkra ner/upp är administrationen.
När jag ställde frågorna i inlägg #595 förstod jag dock inte hur eländig din administrativa arbetsmiljö är.
När jag ställde frågorna i inlägg #595 förstod jag dock inte hur eländig din administrativa arbetsmiljö är.
Det är nog lite beroende på tycke och smak - men tack för din medkänsla.P pmd skrev:Jag tror inte att jag missförstår. Jag försöker visa medkänsla med dig som tvingas använda ett så omständligt verktyg att den största delen av jobbet med att säkra ner/upp är administrationen.
När jag ställde frågorna i inlägg #595 förstod jag dock inte hur eländig din administrativa arbetsmiljö är.
Andra administrativa arbetsuppgifter och system som jag vanligtvis jobbar med har ofta en oerhört mycket mer komplicerad struktur - en struktur som ofta är skapad av folk som typiskt säger sig vara svurna fiender till all "centralbyråkrati".
Problemet är bara att när dessa personer väl skall skapa en rutin - då blir det så in i hel ...... väldigt byråkratiskt - kan vi säga. Då finns det inga som helst gränser för hur detaljerat det kan bli.
Centralbyråkrater som har en förmåga att ifrågasätta nyttan och begränsa sig till det absolut nödvändiga minimum - är guld värda.
Så med detta som bakgrund, att administrera en ändring av en huvudsäkring - det ser jag som en ren avkoppling - där finns det en rutin som fungerar.
Min erfarenhet är att nätbolag aldrig kräver tillstånd för servisändring i intervallet 16-25 A och därmed inte heller har varken synpunkter eller lägger sig i åtgärden. Det är en ren rutinåtgärd som bara handlar om att mata in vilken anläggning det gäller och vilken säkring som används så att kunden får rätt fast avgift. Det finns liksom inget att tjafsa om eller ens att ha åsikter om, så din beskrivning låter väldigt märkligt. Vilket nätbolag är det vi pratar om?B Boggi skrev:
Nedsäkring är ju en sak men vid uppsäkring behöver det väl ändå kontrolleras att huvudledningen ut har en belastningsförmåga som klarar det. Den ska ju uppfylla bägge villkoren i 433 i elinstallationsreglerna.
Sedan måste man ju beräkna att den nya funktionsströmmen för lägsta kortslutningström verkligen också finns längst ut på denna huvudledning.
Eller struntar man i dessa kontroller?
Sedan måste man ju beräkna att den nya funktionsströmmen för lägsta kortslutningström verkligen också finns längst ut på denna huvudledning.
Eller struntar man i dessa kontroller?
Namn på "affärspartners" etc. är inget jag luftar på en sådan här sida - det stannar hos mig. Men jag är ibland ute för att stämma av ett helt område - för dess anpassning till elbilsladdning - så det är sällan bara EN enskild fastighet.O Oldfart skrev:Min erfarenhet är att nätbolag aldrig kräver tillstånd för servisändring i intervallet 16-25 A och därmed inte heller har varken synpunkter eller lägger sig i åtgärden. Det är en ren rutinåtgärd som bara handlar om att mata in vilken anläggning det gäller och vilken säkring som används så att kunden får rätt fast avgift. Det finns liksom inget att tjafsa om eller ens att ha åsikter om, så din beskrivning låter väldigt märkligt. Vilket nätbolag är det vi pratar om?
Eftersom den avstämningen även påverkar överliggande servicedistribution - är det nog rimligt med ett visst klarställande mot nätbolaget. Som sagt nedsäkring är normalt inga problem - utom när det samtidigt finns en solelsanläggning.
Skälet att jag "lade mig i diskussionen" - var att det i princip syntes finnas en gemensam linje - att det bara var tiden på plats, som skulle speglas på fakturan. Det är inte min erfarenhet.
Självsanering borde fungera. Där jag bor i en liten stad är ryktesspridning ett vardagsnöje. Så häromkring kan företag snabbt förlora alla sina kunder.L lat skrev:Jo, och inte verkar de vara intresserade av återkommande kunder heller.
Kommer ihåg åtskilliga gånger då ett första litet (kanske inte så lönsamt jobb) lett till åtskilliga fler jobb då kunden varit nöjd både med utförande & pris på det första jobbet. Men återigen, sånt verkar många av "elektrikerna" bla här i tråden inte vara intresserade av.
Hur vet hantverkaren att det finns chans till fler jobb hos kunden?L lat skrev:Jo, och inte verkar de vara intresserade av återkommande kunder heller.
Kommer ihåg åtskilliga gånger då ett första litet (kanske inte så lönsamt jobb) lett till åtskilliga fler jobb då kunden varit nöjd både med utförande & pris på det första jobbet. Men återigen, sånt verkar många av "elektrikerna" bla här i tråden inte vara intresserade av.