P pmd skrev:
Nej, mina konsulttjänster när det gäller systemdesign och kanske även människa-maskin-interaktion.
Tror inte de stora rävarna är intresserade utan kör på med sina gamla system.

R Ring skrev:
Helt OT men varför vill folk idiotförklara sig genom kommentarer som detta? Eller är det skämt på sin egen bekostnad som inte når fram i ett forum? Jag vill förstå detta..
Vad vill du förstå att vissa människor vill kringå regler? Finns inget att förstå för om alla skulle följa regler till punkt och pricka skulle våra fängelser vara tomma🤔

E elmont skrev:
Eftersom dom flesta "kunder" tycker att det blir på tok för dyrt oavsett kostnad så spelar det ingen roll
Det är inte min erfarenhet - får kunden klart för sig vad jobbet innebär - brukar det sällan bli några klagomål.
När önskemålet om ändring av huvudsäkring dök upp hos mig satte jag mig i vanlig ordning och skrev en kort handlingsplan så att jag själv begrep - vad som skulle göras - och hur (därmed vet jag också vad jag kan berätta för kunden). Till denna fogades också en checklista - så man inte missar något.
Till saken hör, att då jobbet avser arbete på spänningsförande anläggning - måste man vara två - man får inte göra det ensam.
Men att vara två - rätt upplagt - innebär att arbetet går på 1/4-del av tiden - jag skruvar och läser - och hjälparen för checklistan, servar med verktyg och material (det brukar vara trångt i utrymmet).
Hjälparen behöver inte vara auktoriserad elinstallatör - men lite kunskap om hjärt-lungräddning sitter ju inte i vägen - om-utifall-att.
Sedan ingår ju också materialanskaffning - bottenkontakter och säkringar - och eventuellt något verktyg. Och som sagt, lite kommunikation med nätbolaget - så dom vet vad som pågår.
När allt detta står klart för kunden har jag aldrig mött några ifrågasättande - däremot brukar det ofta komma förfrågningar om jag skulle ha till fälle att hjälpa till med en del andra el-tekniska åtgärder. Man vinner i förtroende när man vet vad som skall göras - och hur.
I mitt fall brukar fakturan landa på ca 450 kr/fastighet - men då brukar det vara ett antal samtidigt. Jag har också den principen att det aldrig får vara en överraskning för kunden vad som står på fakturan.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Tror inte de stora rävarna är intresserade utan kör på med sina gamla system.
Det tror jag också, men jag skulle ändå följa din uppmaning från inlägg #600.

P Putte 9497 skrev:
Gör det, dina hempulartjänster
P Putte 9497 skrev:
Vad vill du förstå att vissa människor vill kringå regler? Finns inget att förstå för om alla skulle följa regler till punkt och pricka skulle våra fängelser vara tomma🤔
Som sagt, du verkar verkligen inte förstå vad som skrivs eftersom du konsekvent svarar med näst intill obegripliga kommentarer som sällan har någon koppling till de inlägg du citerar.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ok, men helt irrelevant svar till frågan. Svarade du på fel inlägg?

R Ring skrev:
Ok, men helt irrelevant svar till frågan. Svarade du på fel inlägg?
Läs vad jag svarade på först

jbr jbr skrev:
Som sagt, du verkar verkligen inte förstå vad som skrivs eftersom du konsekvent svarar med näst intill obegripliga kommentarer som sällan har någon koppling till de inlägg du citerar.
Läs vad jag kommenterade.

Redigerat av moderator:
P Putte 9497 skrev:
Läs vad jag svarade på först
Fortfarande helt obegripligt. Men som sagt det kanske var fel inlägg du svarade på.
Nog om detta.

O
B Boggi skrev:
Till saken hör, att då jobbet avser arbete på spänningsförande anläggning - måste man vara två - man får inte göra det ensam.
Skitsnack säger jag! Kan du peka ut den lag, föreskrift eller standard som styrker det påståendet?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Min mätarbytar-kille som jobbade på uppdrag av Eon sade att det var obligatoriskt med isolerande handskar, är det så hos er andra?

O Oldfart skrev:
Skitsnack säger jag! Kan du peka ut den lag, föreskrift eller standard som styrker det påståendet?
ESA-Industri högst 1000 V (ESA 5:86) punkt 5.2.24 Övervakning.

• Haha
Oldfart
  • Laddar…
O
B Boggi skrev:
ESA-Industri högst 1000 V (ESA 5:86) punkt 5.2.24 Övervakning.
Det finns ingenting där som stödjer ditt påstående. Vi pratar om en enkel åtgärd i villa. Det är inte alls den typ av anläggning, kontext eller typ av arbete som den där standarden handlar om.

Edit: Strikt sett är ESA mer av ett system för systematiskt elsäkerhetsarbete i större företag och organisationer än ett allmängiltigt regelverk för elinstallationer. Både ESA-industri och ESA-installation bygger på SS-EN 50110-1 vilket en mer relevant referens, och där hittar du inget tvingande krav som styrker ditt påstående. Det regelverket säger är att man skall göra en riskbedömning och att personalen skall ha lämplig utbildning och lämpliga verktyg. En genomsnittlig elektriker med en isolerad PK-nyckel uppfyller de kraven utan problem. Jag är helt säker på att 99% av all elektriker gör precis samma bedömning.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det finns ingenting där som stödjer ditt påstående. Vi pratar om en enkel åtgärd i villa. Det är inte alls den typ av anläggning eller typ av arbete som den där standarden handlar om.

Edit: Både ESA-industri och ESA-installation bygger på SS-EN 50110-1, så om man skall hänvisa till något är den en bättre referens. ESA är dessutom mer av ett system för systematiskt elsäkerhetsarbete i större företag och organisationer än ett regelverk.
Du frågade och jag svarade - och det är motsvarande jag följer inom min verksamhet.

O Oldfart skrev:
Håller med dig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.