66 695 läst · 638 svar
67k läst
638 svar
2211 kr för att byta huvudsäkring?
Medlem
· Västernorrland
· 11 125 inlägg
I slutändan får vi komma ihåg att de flesta byggföretag har fullt med jobb oavsett timkostnad, De som i den här tråden menar på att det är ocker, obscent, orimligt får väl tycka det då. Marknaden lär inte falla pga dessa och de är välkomna att anlita de billigaste.
Hur går TS med vinst menar du?P Putte 9497 skrev:
(Om du möjligen menar att TS på sikt gör en besparing och därför borde finna priset rimligt så är argumentet verkligen urbota dumt - vad bör då kunder som istället säkrar upp vänta sig..?)
Det här är för mig, och antagligen för många andra, ny och näst intill sensationell information.P Putte 9497 skrev:
Man inser verkligen hur mycket det är som man inte känner till.
Vilka frågor?P Putte 9497 skrev:
Återigen, är ifrågasättandet av oskäliga priser en definition av snålhet?P Putte 9497 skrev:
Att inte göra det ter sig obegåvat.
Du kan nog vara förvissad om att företag som handlar upp tjänster knappast accepterar dylika dumheter.P Putte 9497 skrev:
Du med månadslön märker givetvis ingenting men att fakturor bestrids och korrigeras hör verkligen inte till ovanligheten.
Redigerat:
Tyvärr så tror jag att fakta från verkligheten hjälper föga bland dessa människor.MBL19 skrev:
Jag förstår din frustration mestadels pga att arbetstimmen = 1200kr exkl moms.
Om vi bryter ner kostnaderna i detta enkla fall så får vi se;
Hantera beställning (skapa arbetsorder) : 10min
Planering/kundkontakt : 5 min
Beställa material/hämta material : 10 min
Restid dit : 15 min
Utföra arbetet : 15 min
Rast : 5 min (varje timme)
Restid hem : 15 min
Tidsrapportering : 5 min
Fakturering : 10 min
Om ROT-avdrag (hantera registrering efter betalning) : 10 min
Bokföring : 5 min
Bilkostnad : 470kr (vanlig kostnad för servicebil på löpande).
Material : 99kr (ca 17-20% påslag inköp via ahlsell).
Totalt = 105 min = 1h 45min =~ 2h
Så ca 2h totalarbetstid för att utföra detta arbete om man är ett seriöst företag med bokföring, kollektivavtal m.m.
Sedan lite extra fakta till de som inte driver eget företag.
Intäkt = 1769kr +moms = 2211kr
Enkla grova uppskattningar men stämmer nog generellt.
Företagskostnader per timme :
Lön : 35000kr/160h : 220kr
Arbetsgivaravgift : 10997kr/160h : 68kr
Semesterlön : 4200kr/160 : 26kr
Tjänstepension : 2012kr/160 : 12kr
Leasing bil : 10000kr/160 : 62kr
Bränsle ( t/r 2mil) : 40kr
Arbetskläder : 5kr
Verktygsslitage : 5kr
Mobilabonnemang: 5kr
Bokföringsprogram : 9kr
Arbetsorder program : 13kr
Försäkring : 5kr
Garantier : 80kr (5% av totalsumman)
Sammanslaget : 550kr/h ungefär.
Total kostnad för företaget =
Arbetstid m.m : 550kr * 2h = 1100kr.
Material inköp : 72kr
== 1172kr exkl moms är minsta beloppet som kan faktureras för detta arbete. Mindre så går företaget med förlust eller så arbetar någon på kvällen gratis ( vilket är fallet för många enmansföretag ).
Detta är anledningen till att många företag tar en startavgift alltså första timmen kostar 1200kr.
Mest troligt så är dom offentligt avlönade och lever i villfarelsen att lön är något som skapas ur det blå en gång i månaden.
Det är fakta från verkligheten som är grunden till den här typen av trådar.E Eloffen skrev:
Timkostnaden är ju väldigt hög kan jag hålla med om. Men han kunde ju ha frågat innan så hade problemet varit löstR RoAd skrev:
Håller med om att priset är lite väl högt men sticker inte ut markant.jbr skrev:
Hur går TS med vinst menar du?
(Om du möjligen menar att TS på sikt gör en besparing och därför borde finna priset rimligt så är argumentet verkligen urbota dumt - vad bör då kunder som istället säkrar upp vänta sig..?)
Det här är för mig, och antagligen för många andra, ny och näst intill sensationell information.
Man inser verkligen hur mycket det är som man inte känner till.
Vilka frågor?
Återigen, är ifrågasättandet av oskäliga priser en definition av snålhet?
Att inte göra det ter sig obegåvat.
Du kan nog vara förvissad om att företag som handlar upp tjänster knappast accepterar dylika dumheter.
Du med månadslön märker givetvis ingenting men att fakturor bestrids och korrigeras hör verkligen inte till ovanligheten.
TS kunde ju ställt frågan när han beställde jobbet vad det skulle kosta och frågat om Rot.
Byggföretag varslar och går omkull. Men elfirmor tuffar på som om inget hänt.
Nä, de kan inte ta 1500 för ett upphandlat jobb men där har de ju jobb hela tiden så länge avtalet gäller och de ingår ju inget avtal om de inte tjänar på det.
Om vi säger att elfirman går med vinst om 10 kr per timme på ett avtal som sträcker sig på 1 år så går det ju med förlust om de skulle ta samma pris hos TS för de har ju inget att fylla upp resten av dagen med.
Så elektrikern måste göra kväll efter att ha bytt tre passkontakter på morgonen?P Putte 9497 skrev:
Men det är väl inte kundens problem? I så fall skulle man väl ha dagstaxa istället för timtaxa.P Putte 9497 skrev:
Eller åtminstone säga till kunden: "Det här simpla jobbet kommer bli jättedyrt eftersom jag är så kass på att planera så jag inte kan ta fler jobb samma dag."
Verkligen inte kundens problem. Speciellt som kutym i branschen är att hantverkaren bestämmer tiden när arbetet utförs. Om jag som kund bestämde att det tex är på torsdag kl 09:30 förstår jag att det blir mycket svårare att pussla ihop jobben. Fast det går det också med tillräckligt många kunder och hantverkare så kan det optimeras. Andra branscher jobbar så, tex taxi.useless skrev: