E Eloffen skrev:
Och budet som kör hem maten till dig ska inte ha mer än 5 spänn.
Vart är samhället på väg.
Hej Eloffen!

Vet inte riktigt vart du fick 5 kr ifrån 🤔.

I det här fallet skrev ju TS att elektrikern redan var i området han bor i och höll på att utföra jobb åt någon/ några andra. Det tolkar jag som att resekostnader inte behövde tas ut i just det här specifika fallet då elektrikern bara tänkte komma förbi TS ett kort tag från det andra jobbet han höll på att utföra i närheten i området TS bor i.

Därför påpekade jag just att mitt inlägg syftade till den här specifika situationen och inte rent generellt! Givetvis ska firmor kunna ta med framkörningsavgifter dvs milersättning på fakturan och få betalt för resan ut till kund om det finns fog för det. Bud och hantverkare ska definitivt kunna få lite mer betalt än 5 kr 😉👍!

Det är ju flera här i tråden som nämnt liknande jobb som utförts hos de för mycket mindre summor än 2211 kr.

Redigerat:
E Eloffen skrev:
Och budet som kör hem maten till dig ska inte ha mer än 5 spänn.
Vart är samhället på väg.
Och de som tillverkar din Volvo får 4000¥, hårddisken 12000baht etc. etc.
I Italien tror jag att en elektriker ligger på 30-40 EUR per månad.
Så jag antar att när våra löner EU anpassas även inom detta område så kommer det att komma tillstånd en normalisering av löneläget. Så en rimlig prissättning för att säkra ned en anläggning borde kanske vara 600 till 800 + milersättning + materialkostnad plus 20% påslag på material. Gärna lite moms på det också.

Skymag Skymag skrev:
Hej Eloffen!

Vet inte riktigt vart du fick 5 kr ifrån 🤔.

I det här fallet skrev ju TS att elektrikern redan var i området han bor i och höll på att utföra jobb åt någon/ några andra. Det tolkar jag som att resekostnader inte behövde tas ut i just det här specifika fallet då elektrikern bara tänkte komma förbi TS ett kort tag från det andra jobbet han höll på att utföra i närheten i området TS bor i.

Därför påpekade jag just att mitt inlägg syftade till den här specifika situationen och inte rent generellt! Givetvis ska firmor kunna ta med framkörningsavgifter dvs milersättning på fakturan och få betalt för resan ut till kund om det finns fog för det. Bud och hantverkare ska definitivt kunna få lite mer betalt än 5 kr 😉👍!

Det är ju flera här i tråden som nämnt liknande jobb som utförts hos de för mycket mindre summor än 2211 kr.
Eftersom jag har god koll på elbranschen sedan 40 år tillbaka så vet jag vad en säkringsändring kostar.
2 211 kr är ganska normalt, varken dyrt eller billigt.
Det finns ett nätbolag norr om Stockholm som gör det själva, pris 1 500, en administrationsavgift tillkommer om 375 kr. Naturligtvis så strider detta förfarande mot lagen då dom använder ett monopol i konkurrenssyfte.

Frågan om priser är betydligt större än denna enskilda tråd. Lite ledsamt att det här forumet har blivit en högborg för personer som är besatta av klaga på pris. Anledningen till detta tror jag är att medelklassen har velat lajva överklass under de år då tillgången till pengar har varit alltför billig. Det här har skapat ett beteende där dom här personerna måste ägna en stor del av sin tid att jaga billigt, för naturligtvis så har dom inte råd att leva överklass. Ingen ärvd herrgård som förutom trevliga jakter kan generera inkomster, inga styrelseposter i anrika börsföretag som går i arv tillsammans med dom ärvda röststarka aktierna.

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
Så jag antar att när våra löner EU anpassas även inom detta område så kommer det att komma tillstånd en normalisering av löneläget. Så en rimlig prissättning för att säkra ned en anläggning borde kanske vara 600 till 800 + milersättning + materialkostnad plus 20% påslag på material. Gärna lite moms på det också.
Efter att jobbat åt Enel i Italien i par år så vet jag vad en Italiensk montör kostar. Jag kan garantera dig att det är betydligt mer än 30-40 EUR per månad.
Kanske att du bör överväga att flytta till Bangladesh, billigt som tusan. Du kan få råd att leva det liv som du inte riktigt mäktar med här i Sverige.

Skymag Skymag skrev:
Själv tycker jag max en tredjedel av den fakturerade summan dvs 737kr vore en rimlig kostnad för jobbet som utförts i det här fallet.
Du har givetvis rätt och det anser nog de flesta i den här tråden.
Inlägg #238 visar att det självklart även finns aktörer i branschen som visar att ditt resonemang är rimligt.

• Gilla
Skymag
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Re skall du se.Efter att jobbat åt Enel i Italien i par år så vet jag vad en Italiensk montör kostar. Jag kan garantera dig att det är betydligt mer än 30-40 EUR per månad.
Kanske att du bör överväga att flytta till Bangladesh, billigt som tusan. Du kan få råd att leva det liv som du inte riktigt mäktar med här i Sverige.
Efter att ha anlitat elektriker i Italien så vet även jag lite om kostnadsläget.
Du blev lurad helt enkelt. Lätt hänt om man saknar erfarenhet och kritiskt tänkande. Ta in hjälp nästa gång så går det bättre skall du se.

E Eloffen skrev:
Eftersom jag har god koll på elbranschen sedan 40 år tillbaka så vet jag vad en säkringsändring kostar.
2 211 kr är ganska normalt, varken dyrt eller billigt.
Det finns ett nätbolag norr om Stockholm som gör det själva, pris 1 500, en administrationsavgift tillkommer om 375 kr. Naturligtvis så strider detta förfarande mot lagen då dom använder ett monopol i konkurrenssyfte.

Frågan om priser är betydligt större än denna enskilda tråd. Lite ledsamt att det här forumet har blivit en högborg för personer som är besatta av klaga på pris. Anledningen till detta tror jag är att medelklassen har velat lajva överklass under de år då tillgången till pengar har varit alltför billig. Det här har skapat ett beteende där dom här personerna måste ägna en stor del av sin tid att jaga billigt, för naturligtvis så har dom inte råd att leva överklass. Ingen ärvd herrgård som förutom trevliga jakter kan generera inkomster, inga styrelseposter i anrika börsföretag som går i arv tillsammans med dom ärvda röststarka aktierna.
Du har rätt i att tillgången på billiga pengar har varit ett problem. Jag anser dock tvärtom att problemet är att hantverksföretagen kunde offerera onödigt dyrt. Det var ju ändå ingen ränta och husen ökade i värde med samma belopp som investerades i renovering och tillbyggnad. Ja de ökade egentligen i värde även om de stod och förföll. Och efter ROT var timpriset nästan skäligt.

Sedan har du nog inte koll på att överklassen inte har några pengar. I alla fall pratar man inte om pengar. Däremot har man titlar, stil och smak.

Du använder ord som klaga och snål. Rent objektivt är det att ifrågasätta. De andra orden du använder dig av är dina egna värderingar. Fundera ett tag på vad som ligger bakom när någon inte vill bli ifrågasatt.

P Pin skrev:
Du har rätt i att tillgången på billiga pengar har varit ett problem. Jag anser dock tvärtom att problemet är att hantverksföretagen kunde offerera onödigt dyrt. Det var ju ändå ingen ränta och husen ökade i värde med samma belopp som investerades i renovering och tillbyggnad. Ja de ökade egentligen i värde även om de stod och förföll. Och efter ROT var timpriset nästan skäligt.

Sedan har du nog inte koll på att överklassen inte har några pengar. I alla fall pratar man inte om pengar. Däremot har man titlar, stil och smak.

Du använder ord som klaga och snål. Rent objektivt är det att ifrågasätta. De andra orden du använder dig av är dina egna värderingar. Fundera ett tag på vad som ligger bakom när någon inte vill bli ifrågasatt.
Jag tycker inte det är tvärtom. Grundorsaken till att flera husägarna hade råd var att det fick billiga lån av banken till att renovera. Pga frimarknad och ökande efterfrågan ökade förfrågningarna och de kunder som betalar högsta priset får förtur.

De som får tag i ”nytryckta” pengar först tjänar i regel mest.

Det är som du beskriver. Du får ett nytt kök och nytt SPA men du blir lurad att tro att det är en investering då nya pengar ”magiskt” skapas med nya lån och ökar den totala penningmängden och på så sätt behövs fler sedlar för att köpa grannens hus som ej är renoverat.

Andra som inte får ta tag i de nytryckta pengarna får se sina besparingar och hårt inarbetade slantar på banken, i madrassen sakta förlora sin köpkraft.

Jag tycker det är bedrövligt att man ska behöva rika föräldrar eller extremt välbetalt arbete för att ha råd eller möjlighet att arbeta till en insats till ett lån till en bostad i dagens Sverige.

Jag är lite oroad inför framtiden och hur ränteläget kommer förändra vårat samhälle.

Jag lever på hoppet!

R Ring skrev:
Jag personligen tror ändå att det är bäst att inom ramen för EU samarbetet fortsätta att arbeta för att reglerna för den inre marknaden skall gälla alla yrkesområden, även elektriker. Vi kan ju då få en bättre prisbild och en bättre kundupplevelse. I dagsläget krävs ju att utländska elektriker registrerar sig hos ESV. Detta går ju stick i stäv med den generella harmoniseringen inom EU.
Kanske beror på att vi har olika elsystem i EU.

R Ring skrev:
Vilka länkar?
Lär dig läsa

R Ring skrev:
Då blir ju din lön halverad med då även den EU anpassas😂

E Eloffen skrev:
Efter att jobbat åt Enel i Italien i par år så vet jag vad en Italiensk montör kostar. Jag kan garantera dig att det är betydligt mer än 30-40 EUR per månad.
Och där blir han stormrik på sjukpensionen

jbr jbr skrev:
Du har givetvis rätt och det anser nog de flesta i den här tråden.
Inlägg #238 visar att det självklart även finns aktörer i branschen som visar att ditt resonemang är rimligt.
Hur vet du att det stämmer i 238?

P Putte 9497 skrev:
Kanske beror på att vi har olika elsystem i EU.
Så elektrikerna som du har att göra med kan inte lära sig nya saker?

P Pin skrev:

Tro mig överklassen har pengar, i stort sett obegränsat.
Det är dock inte lånade pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.