E Eloffen skrev:
Klarar du inte av på egen hand hitta forskning kring vad som orsakar frustration så har du problem.
Det finns tusentals mantimmar nedlagt på detta.
Andelen frustrerade på det här forumet är betydligt högre än andelen frustrerade hantverkare.
Jo men kanske vore det bättre att ange källan i sådana fall. Du var ju ganska specifik.
 
E Eloffen skrev:
För övrigt så finns det enbart varor eller tjänster.
I detta fallet så är passdelarna och säkringarna varor, övrigt är en tjänst.
Ja, och tjänsten i fråga, dvs. arbetstimmen, är som de flesta har konstaterat obscent dyr.
Materielen bedömer jag bara har ett påslag på 50% eller så.
 
J jack23 skrev:
1200 kr/timme är verkligen inte rimligt!
Jag fakturerar det dubbla, och nästan det i restid, så jag tycker det verkar billigt.
Men så drar jag inte tråd längre eller klammrar kabel längre.
 
smgustaf smgustaf skrev:
Jag fakturerar det dubbla, och nästan det i restid, så jag tycker det verkar billigt.
Men så drar jag inte tråd längre eller klammrar kabel längre.
Okej, ett timpris på 1500 kr för en hantverkartjänst kan anses billigt?

Jag tycker inte det men referensramarna kan ju skilja sig åt...
 
Redigerat:
jbr jbr skrev:
Ja, och tjänsten i fråga, dvs. arbetstimmen, är som de flesta har konstaterat obscent dyr.
Materielen bedömer jag bara har ett påslag på 50% eller så.
Det är här som du medvetet gör en misstolkning. Tjänsten omfattar det som tydligt står på fakturan, nedsäkring.
Om du tror att du har hyrt personal så kan du aldrig reklamera ett jobb.
Ganska korkat att sätta sig i den situationen.
Jag har ett bra förslag till dig, erbjud säkringsändring för 200 kr och bli rik.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Det är här som du medvetet gör en misstolkning. Tjänsten omfattar det som tydligt står på fakturan, nedsäkring.
Om du tror att du har hyrt personal så kan du aldrig reklamera ett jobb.
Ganska korkat att sätta sig i den situationen.
Jag har ett bra förslag till dig, erbjud säkringsändring för 200 kr och bli rik.
Väldigt korkat att tro att en hantverkare skall kunna ta samma timpeng som en kvalificerad ingenjör tycker jag. Omkostnaderna och kompetensomfånget skiljer kraftigt.
Det enda vi kan hoppas på är att EU går vidare med de lösa diskussioner om handelshinder som har varit och släpper marknaden fri så att vi får en mer realistisk kostnadssituation.
Den som tycker att hantverkartjänster i stort är realistiskt prissatta lever i någon typ av bubbla som jag hoppas brister snart.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Flertalet hantverkare i alla fall större städer har en dyrare första timme ”startkostnad”. Enbart för att arbetet ska vara värt att ta i.

Sedan måste kostnaden för bilen vara separerad enligt skatteverket.

Ibland får man ju ha lite spelöga när kunden explicit säger att ni kan komma när ni är i närheten osv.

Absolut kan det kostnaden vara i överkant kan man tycka.
 
R Ring skrev:
Väldigt korkat att tro att en hantverkare skall kunna ta samma timpeng som en kvalificerad ingenjör tycker jag. Omkostnaderna och kompetensomfånget skiljer kraftigt.
Det enda vi kan hoppas på är att EU går vidare med de lösa diskussioner om handelshinder som har varit och släpper marknaden fri så att vi får en mer realistisk kostnadssituation.
Den som tycker att hantverkartjänster i stort är realistiskt prissatta lever i någon typ av bubbla som jag hoppas brister snart.
Kvalificerad ingenjör.. kolla upp priserna igen. Senast vi tog in en ingenjör kostade hon 2400kr/h. (Projektering och programmering av fastighetsautomation).
 
MBL19 MBL19 skrev:
Kvalificerad ingenjör.. kolla upp priserna igen. Senast vi tog in en ingenjör kostade hon 2400kr/h. (Projektering och programmering av fastighetsautomation).
Man kan ju inte rättfärdiga en vansinnighet med en annan. Går säkert hitta extremer i alla sektorer men troligen inte så skevt i medeltal som för sk hantverkarbransch.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Man kan ju inte rättfärdiga en vansinnighet med en annan. Går säkert hitta extremer i alla sektorer men troligen inte så skevt i medeltal som för sk hantverkarbransch.
Det kan vara vansinne men verklighet. Flertalet stora fastighetsautomationsleverantörer ligger i de prisklasserna ut mot kund som inte har avtal.

Det som TS beskrev är inte vansinnighet men i överkant och onödigt dyrt då det troligen finns billigare alternativ på orten.
 
MBL19 MBL19 skrev:
Det kan vara vansinne men verklighet. Flertalet stora fastighetsautomationsleverantörer ligger i de prisklasserna ut mot kund som inte har avtal.

Det som TS beskrev är inte vansinnighet men i överkant och onödigt dyrt då det troligen finns billigare alternativ på orten.
Jo båda är goda exempel på något man med fog kan beteckna vansinnigheter.

Varför betalar du så mycket för en ren okvalificerad standardtjänst?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jo båda är goda exempel på något man med fog kan beteckna vansinnigheter.

Varför betalar du så mycket för en ren okvalificerad standardtjänst?
Vi hade ej avtal. Låst av handling till specifik produkt. Pressad tidsplan.
Helt okvalificerad är inte dessa tjänster. Då vem som helst inte kan programmera deras produkt.

Men AO är att när man beställer en tjänst så ska man alltid vara överens om hur kostnaderna ser ut och då alla kostnader.
Be om detta:
- timkostnaderna
- bilkost
- påslag
Ta aldrig en elektriker som ger rabatt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Man kan ju inte rättfärdiga en vansinnighet med en annan. Går säkert hitta extremer i alla sektorer men troligen inte så skevt i medeltal som för sk hantverkarbransch.
Maskinsäkerhet, 80 timmar 1500:- timmen, enskild firma. Tar man in Ångpanneföreningen ett par dagar blir det helt andra priser såklart...
MBL19 MBL19 skrev:
Kvalificerad ingenjör.. kolla upp priserna igen. Senast vi tog in en ingenjör kostade hon 2400kr/h. (Projektering och programmering av fastighetsautomation).
 
E Eloffen skrev:
Det är här som du medvetet gör en misstolkning. Tjänsten omfattar det som tydligt står på fakturan, nedsäkring.
Om du tror att du har hyrt personal så kan du aldrig reklamera ett jobb.
Ganska korkat att sätta sig i den situationen.
Jag har ett bra förslag till dig, erbjud säkringsändring för 200 kr och bli rik.
Men det står inte att nedsäkringen kostar 1200:-, utan att en timme kostar så mycket.
Hade det stått: nedsäkring, 1st à 1200 hade resonemanget hållt.
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Okej, och vad har den visdomen med det hela att göra?
Jag undrade ju om ifrågasättande av priser är en definition av snålhet?
I det här fallet går ju TS med vinst på sikt och borde ju ha frågat om fastpris och rot avdrag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.