L lat skrev:
Och du har aldrig (förstår jag) varit med om att den där lilla privatkunden också drev ett större företag som också skulle behöva dina tjänster.
Det har jag.
Ok, ja smaken är som baken
 
R RoAd skrev:
Jag tror definitivt att man kan öka sina chanser att få större jobb genom att sköta sig hos privatpersoner. Alla känner någon som känner någon och det är långt ifrån alla jobb som upphandlas enbart på pris.

Tror du att motsatsen kan inträffa? D.v.s. att man försökt skörta upp någon privatperson som sedan haft möjlighet att hindra bolaget från att få ett större jobb åt ett bolag?

Detta vet jag har hänt för jag har personligen varit med om det (på beställarsidan).
Om ett företag tar ovanligt högt pris hos en privatkund är företaget på obestånd
 
jbr jbr skrev:
Men det är ju inget som överhuvudtaget har diskuterats, hur kan man göra en så'n koppling?

Allt som efterfrågas är tydlighet, transparens, relevans och professionalism från företaget.

Tro det eller ej, men man framstår som ytterst oseriös och osympatisk om man saltar och kryddar hejdlöst på tid och materiel eller om man passar på att skörta upp den kund som är korkad nog att inte fråga om allt som han eller hon inte ens vet att man bör fråga om.
Dessa frågor kunde kunden ställt innan jobbet börja istället för att gnälla efteråt
 
R RoAd skrev:
Så under en viss kostnad (mer än 1500 tydligen) så är allt billigt och bör accepteras, eller vad menar du?

Visst blir ju incitamentet att klaga större ju större summan är, men principiellt ser jag ingen skillnad på att ta 1500 för en timmes jobb mot att ta 15000 för 10 timmar.

Anser du verkligen att alla priser är ok om de "bara" är på 1500kr?

Jag tror inte att du tänkt igenom ditt inlägg fullt ut :)
Nja, beror ju helt på hur snål man är
 
R
P Putte 9497 skrev:
Om ett företag tar ovanligt högt pris hos en privatkund är företaget på obestånd
Vad pratar du om?

Varför kan det helt enkelt inte handla om det som många hantverkare här på forumet ger uttryck för: "går det så går det", alternativt "är kunden så dum att hen inte frågade om pris så får hen skylla sig själv"?

P Putte 9497 skrev:
Nja, beror ju helt på hur snål man är
Ok, så under en viss summa så klagar du inte, hur orimlig summan än är? 1500:- för en snickers är ok? Du vill väl inte vara snål. Eller missförstår jag dig?

Jag fortsätter nog att ifrågasätta summor jag inte tycker är rimliga. Om någon hantverkare tycker att jag är snål p.g.a. det rör mig inte i ryggen.
 
  • Gilla
jbr och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men det står inte att nedsäkringen kostar 1200:-, utan att en timme kostar så mycket.
Hade det stått: nedsäkring, 1st à 1200 hade resonemanget hållt.
Resonemanget håller alldeles utmärkt.
Det är inte alla elfirmor som har en produkt inlagd för ovan nämnda arbete.
Jag skulle nog våga påstå att dom flesta inte har det.
 
E Eloffen skrev:
Resonemanget håller alldeles utmärkt.
Det är inte alla elfirmor som har en produkt inlagd för ovan nämnda arbete.
Jag skulle nog våga påstå att dom flesta inte har det.
Tar 2 minuter att lägga in en artikel/produkt, så det är ingen ursäkt.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tar 2 minuter att lägga in en artikel/produkt, så det är ingen ursäkt.
Och nu så vet du vilket affärssystem som finns, om det ens finns.
Tillåt mig att tvivla på dina klärvoajanta förmågor.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Och nu så vet du vilket affärssystem som finns, om det ens finns.
Tillåt mig att tvivla på dina klärvoajanta förmågor.
Självklart vet jag inte vilket affärssystem de har, hur har du fått för dig något sådant 🤷🏼‍♂️
I Fort Knox som vi använder tar det typ 2 minuter
 
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Jag förstår din frustration mestadels pga att arbetstimmen = 1200kr exkl moms.

Om vi bryter ner kostnaderna i detta enkla fall så får vi se;
Hantera beställning (skapa arbetsorder) : 10min
Planering/kundkontakt : 5 min
Beställa material/hämta material : 10 min
Restid dit : 15 min
Utföra arbetet : 15 min
Rast : 5 min (varje timme)
Restid hem : 15 min
Tidsrapportering : 5 min
Fakturering : 10 min
Om ROT-avdrag (hantera registrering efter betalning) : 10 min
Bokföring : 5 min
Bilkostnad : 470kr (vanlig kostnad för servicebil på löpande).
Material : 99kr (ca 17-20% påslag inköp via ahlsell).

Totalt = 105 min = 1h 45min =~ 2h

Så ca 2h totalarbetstid för att utföra detta arbete om man är ett seriöst företag med bokföring, kollektivavtal m.m.

Sedan lite extra fakta till de som inte driver eget företag.
Intäkt = 1769kr +moms = 2211kr

Enkla grova uppskattningar men stämmer nog generellt.
Företagskostnader per timme :
Lön : 35000kr/160h : 220kr
Arbetsgivaravgift : 10997kr/160h : 68kr
Semesterlön : 4200kr/160 : 26kr
Tjänstepension : 2012kr/160 : 12kr
Leasing bil : 10000kr/160 : 62kr
Bränsle ( t/r 2mil) : 40kr
Arbetskläder : 5kr
Verktygsslitage : 5kr
Mobilabonnemang: 5kr
Bokföringsprogram : 9kr
Arbetsorder program : 13kr
Försäkring : 5kr
Garantier : 80kr (5% av totalsumman)
Sammanslaget : 550kr/h ungefär.

Total kostnad för företaget =
Arbetstid m.m : 550kr * 2h = 1100kr.
Material inköp : 72kr
== 1172kr exkl moms är minsta beloppet som kan faktureras för detta arbete. Mindre så går företaget med förlust eller så arbetar någon på kvällen gratis ( vilket är fallet för många enmansföretag ).

Detta är anledningen till att många företag tar en startavgift alltså första timmen kostar 1200kr.
 
  • Gilla
Millebror och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad pratar du om?

Varför kan det helt enkelt inte handla om det som många hantverkare här på forumet ger uttryck för: "går det så går det", alternativt "är kunden så dum att hen inte frågade om pris så får hen skylla sig själv"?


Ok, så under en viss summa så klagar du inte, hur orimlig summan än är? 1500:- för en snickers är ok? Du vill väl inte vara snål. Eller missförstår jag dig?

Jag fortsätter nog att ifrågasätta summor jag inte tycker är rimliga. Om någon hantverkare tycker att jag är snål p.g.a. det rör mig inte i ryggen.
Vad tycker du är rimligt att betala för en elektriker för 1 timmas jobb?

Kom nu inte dragandes med att det beror på jobb utan 1 timme är 1 timme oavsett jobb
 
R
P Putte 9497 skrev:
Vad tycker du är rimligt att betala för en elektriker för 1 timmas jobb?
Definitivt under 1000 inklusive moms. Och för ett så här enkelt jobb, betydligt under.

P Putte 9497 skrev:
Kom nu inte dragandes med att det beror på jobb utan 1 timme är 1 timme oavsett jobb
Varför skulle jag "komma dragande" med något sådant?

Snarare har jag väl argumenterat för att det ska debiteras just normalt timpris och inte något ocker-pris bara för att kunden i detta fall är tvingad att anlita en elektriker p.g.a. elbolagets krav.
 
R RoAd skrev:
Definitivt under 1000 inklusive moms. Och för ett så här enkelt jobb, betydligt under.


Varför skulle jag "komma dragande" med något sådant?

Snarare har jag väl argumenterat för att det ska debiteras just normalt timpris och inte något ocker-pris bara för att kunden i detta fall är tvingad att anlita en elektriker p.g.a. elbolagets krav.
Jag tror inte att du betalar 1500 för att det just är elbolagets krav utan att det är startkostnad för företaget. Sedan får du betala 800 + moms för efterföljande timmar om så jobbet håller på i ett halvår.
 
Ett servicejobb åt ett företag är ju det elfirman vill jobba mot för det ger ju betalt utan tjafs på Byggahus. Gnälliga o snåla privatkunder som alltid ska ifrågasätta allt står inte direkt högt i rang. Nu är ju inte alla det utan ett fåtal som är återkommande gnällspikar i detta forum
 
R
P Putte 9497 skrev:
Jag tror inte att du betalar 1500 för att det just är elbolagets krav utan att det är startkostnad för företaget. Sedan får du betala 800 + moms för efterföljande timmar om så jobbet håller på i ett halvår.
Nu sitter du bara och gissar.

Fakturan säger 1 timme a 1200:- + moms. Och TS nämner inte någon startkostnad. Det är vad vi har att utgå från så länge vi inte har inside-information.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.