E Eloffen skrev:
Innan internet och forum så brukade man då och då stöta på frustrerade typer som avreagerade sig på en stackars kassörska. Det är bra att dessa frustrerade individer nu kan få utlopp för sin frustration på diverse forum. Orsaken till frustrationen enligt forskning är nästan alltid någon form av tillkortakommande, karriär, sexuellt eller socialt är vanligt.
Så de som tycker att 1500:- i timmen för en hantverkare är orimligt borde slå sin fru istället?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Innan internet och forum så brukade man då och då stöta på frustrerade typer som avreagerade sig på en stackars kassörska. Det är bra att dessa frustrerade individer nu kan få utlopp för sin frustration på diverse forum. Orsaken till frustrationen enligt forskning är nästan alltid någon form av tillkortakommande, karriär, sexuellt eller socialt är vanligt.
Ahhh, en amatörpsykolog!
Du imponerar lika lite inom det området.....
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Man eller mus?
Man såklart...
...jag vågar ju ifrågasätta obscena timpriser.
 
Redigerat:
  • Gilla
lat
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
2 211 kr är nog skäligt alla gånger om ser till vad andra tar.
E Eloffen skrev:
Jag har stenkoll på installationspriser i ett område som sträcker sig från Alingsås till Örebro. Har så haft i 40 år. Definitionen har du själv satt.
...och har du då någon kommentar till inlägg #238?
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Så de som tycker att 1500:- i timmen för en hantverkare är orimligt borde slå sin fru istället?
”Har du slutat slå din fru?” 😅
 
  • Gilla
Eloffen
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Man såklart...
...jag vågar ju ifrågasätta obscena timpriser.
Suck, du har fortfarande inte fattat att kunden har betalat för en tjänst. Läs vad som står på fakturan, hur svårt kan det vara.
 
L lat skrev:
Ahhh, en amatörpsykolog!
Du imponerar lika lite inom det området.....
Jag tror bestämt att min sejour som psykolog var mycket lyckad då jag fick dig att i ett helt inlägg att ej kalla folk för sketna.
 
Det enda du lyckats med är att hamna på min ignorelista. Bra jobbat efter 130 inlägg.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
Är det ingen som läst mitt inlägg 283 ? Bara för att det står en tim och pris så betyder inte det att det ÄR firmans aktuella timdebitering. Man gör det bara enkelt för sig i faktureringen. Man har troligen inte arbetet som sådant inlagt som artikel och ändrar bara i det man skriver.
Hade allt varit okej om det stått 1styck arbete å 1500kr ?
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
O
S Stefan1972 skrev:
Hade allt varit okej om det stått 1styck arbete å 1500kr ?
Det kommer aldrig vara acceptabelt att elektriker utnyttjar sitt behörighetsmonopol till att ta ut överpriser för enkla arbeten oavsett vad de skriver på fakturan. Det enda rimliga är att debitera för framkörning och en helt vanlig arbetstimme med vanlig timdebittering. Allt annat är oseriöst.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
lat och 2 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det kommer aldrig vara acceptabelt att elektriker utnyttjar sitt behörighetsmonopol till att ta ut överpriser för enkla arbeten oavsett vad de skriver på fakturan. Det enda rimliga är att debitera för framkörning och en helt vanlig arbetstimme med vanlig timdebittering. Allt annat är oseriöst.
Konstigt att inte en sådan som du riktar sin ilska mot nätägarna som har detta förlegade system.
Det finns nätbolag som kör samma taxa upp till 25A. Fritt fram att peta in 25A om så önskas.
Jag skulle betala bra för att se vissa personers ansiktsuttryck då dom lämnar in en bygganmälan som ingen inte ens tittar på, 3 825 kr tack.
 
L lat skrev:
Har du svårt att fatta eller är det bara så att det svider för mycket att erkänna att du är i en fruktansvärd minoritet?
Det ALLA opponerar sig mot (utom ett gäng hantverkare med megalomani) är att en timdebitering för en sketen elektriker skulle kunna vara 1.500:-/h.
E Eloffen skrev:
Innan internet och forum så brukade man då och då stöta på frustrerade typer som avreagerade sig på en stackars kassörska. Det är bra att dessa frustrerade individer nu kan få utlopp för sin frustration på diverse forum. Orsaken till frustrationen enligt forskning är nästan alltid någon form av tillkortakommande, karriär, sexuellt eller socialt är
Helt off topic men ge mig gärna referens till forskningen du hänvisar till.
Själv tror jag att en hel del kommentarer på byggahus angående hantverkarna groteska prisnivåer kommer från frustrerade hantverkare som ser en normalisering av tillgång och efterfrågan som negativt. Men jag har inga källor till detta...
 
  • Haha
lat
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Suck, du har fortfarande inte fattat att kunden har betalat för en tjänst. Läs vad som står på fakturan, hur svårt kan det vara.
Ahaa, så ibland debiterar man för arbetstid och ibland för en specifik tjänst...

Vad hade hänt om TS t.ex. även hade bett elektrikern mäta upp om det fanns en nolla framdraget i perilexuttaget till den nya induktionshällen (när han ändå var på plats).
Hade det resulterat i en arbetstimme för det jobbet eftersom nedsäkringen är nå'n sorts annan tjänst som debiterats?

Hur vet man om det är arbetstimmar man beställer eller om det är en tjänst med en annan prissättning?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Ahaa, så ibland debiterar man för arbetstid och ibland för en specifik tjänst...

Vad hade hänt om TS t.ex. även hade bett elektrikern mäta upp om det fanns en nolla framdraget i perilexuttaget till den nya induktionshällen (när han ändå var på plats).
Hade det resulterat i en arbetstimme för det jobbet eftersom nedsäkringen är nå'n sorts annan tjänst som debiterats?

Hur vet man om det är arbetstimmar man beställer eller om det är en tjänst med en annan prissättning?
Mycket enkelt, det står tydligt på fakturan för den som bemödar sig med att läsa.
För övrigt så finns det enbart varor eller tjänster.
I detta fallet så är passdelarna och säkringarna varor, övrigt är en tjänst.
 
Redigerat:
R Ring skrev:
Helt off topic men ge mig gärna referens till forskningen du hänvisar till.
Själv tror jag att en hel del kommentarer på byggahus angående hantverkarna groteska prisnivåer kommer från frustrerade hantverkare som ser en normalisering av tillgång och efterfrågan som negativt. Men jag har inga källor till detta...
Klarar du inte av på egen hand hitta forskning kring vad som orsakar frustration så har du problem.
Det finns tusentals mantimmar nedlagt på detta.
Andelen frustrerade på det här forumet är betydligt högre än andelen frustrerade hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.