R RoAd skrev:
Det är inte tillåtet men jag såg att @Stefan1972 verkar tro det i en annan tråd. Om inget pris är avtalat så ska hantverkaren ta ett skäligt sådant. De kan inte fritt ta vad de känner för.

"Enligt lag ska du betala ett skäligt pris för arbetet."

[länk]
2 211 kr är nog skäligt alla gånger om ser till vad andra tar.
 
  • Webbsida som visar information om tjänsten Höjning av huvudsäkring 16-32A med priset 2 345 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
E Eloffen skrev:
2 211 kr är nog skäligt alla gånger om ser till vad andra tar.
Elektrikern har inte fakturerat för en "höjning av huvudsäkring". Hen har fakturerat 1500:- för en timmes arbete.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
R
E Eloffen skrev:
1 200 kr är ett standardpris för säkringsändring om inte resterna av passdelen måste opereras ut.
Kanske är det så enkelt att firman inte har en upplagd produkt.
Varför är 1200:- ett standardpris? Var kan jag läsa mer om detta standardpris?

Och varför hänvisade du just till ett pris på över 2000:- i.s.f. ?

EDIT: Eller menar du att det är elektrikerns fasta pris för ett byte? Hur vet du i.s.f. det? Och hur ska kunden veta det om det står en timmes arbete?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
1 200 kr är att betrakta som ett standardpris för en säkringsändring.
Så uppskörtning kan det enligt definition ej vara.
Var får du 1200 kr ifrån?
Vilken definition refererar du till?
 
R RoAd skrev:
Elektrikern har inte fakturerat för en "höjning av huvudsäkring". Hen har fakturerat 1500:- för en timmes arbete.
Här har du rätt, han har fakturerat för en nedsäkring. Står tydligt på fakturan att läsa. Där står "Nedsäkring från 25A till 20A samt föranmälan till Ellevio", hur tydligt som helst.
 
R
E Eloffen skrev:
Här har du rätt, han har fakturerat för en nedsäkring. Står tydligt på fakturan att läsa. Där står "Nedsäkring från 25A till 20A samt föranmälan till Ellevio", hur tydligt som helst.
Poängen gick tydligen inte fram och det är fredag. Jag lägger ner för kvällen.
 
  • Haha
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Var får du 1200 kr ifrån?
Vilken definition refererar du till?
Jag har stenkoll på installationspriser i ett område som sträcker sig från Alingsås till Örebro. Har så haft i 40 år. Definitionen har du själv satt.
 
  • Webbsida om tjänsten för att byta huvudsäkring i Stockholm, erbjuder fast pris och ROT-avdrag.
E Eloffen skrev:
Jag har stenkoll på installationspriser i ett område som sträcker sig från Alingsås till Örebro. Har så haft i 40 år. Definitionen har du själv satt.
Jag har verkligen inte "satt någon definition". (vad det nu kan tänkas innebära)
 
jbr jbr skrev:
Jag har verkligen inte "satt någon definition". (vad det nu kan tänkas innebära)
Du har definierat 2 211 kr som ett överpris, tydligt för alla som har läst i tråden.
 
  • Prislista över byggtjänster inkluderande tillbyggnad vid elcentral och platsbesök.
  • Haha
lat
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Du har definierat 2 211 kr som ett överpris, tydligt för alla som har läst i tråden.
Jag har definierat 1500 kr som ett överpris för en arbetstimme, tydligt för alla som har läst tråden.
 
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Har TS en uppdatering? Vad säger firman om priset? Har det blivit något fel?

Hade varit intressant om TS hade bett en kompis ringa det aktuella bolaget och fråga på pris på huvudsäkringsbyte, för att se om man då får samma pris
 
jbr jbr skrev:
Jag har definierat 1500 kr som ett överpris för en arbetstimme, tydligt för alla som har läst tråden.
Man eller mus?
 
Zixten Zixten skrev:
Har TS en uppdatering? Vad säger firman om priset? Har det blivit något fel?

Hade varit intressant om TS hade bett en kompis ringa det aktuella bolaget och fråga på pris på huvudsäkringsbyte, för att se om man då får samma pris
 
  • Webbsida erbjuder tjänst för höjning av huvudsäkring, pris angivet, navigeringselement synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du svårt att fatta eller är det bara så att det svider för mycket att erkänna att du är i en fruktansvärd minoritet?
Det ALLA opponerar sig mot (utom ett gäng hantverkare med megalomani) är att en timdebitering för en sketen elektriker skulle kunna vara 1.500:-/h.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Har du svårt att fatta eller är det bara så att det svider för mycket att erkänna att du är i en fruktansvärd minoritet?
Det ALLA opponerar sig mot (utom ett gäng hantverkare med megalomani) är att en timdebitering för en sketen elektriker skulle kunna vara 1.500:-/h.
Innan internet och forum så brukade man då och då stöta på frustrerade typer som avreagerade sig på en stackars kassörska. Det är bra att dessa frustrerade individer nu kan få utlopp för sin frustration på diverse forum. Orsaken till frustrationen enligt forskning är nästan alltid någon form av tillkortakommande, karriär, sexuellt eller socialt är vanligt.
 
  • Wow
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.