66 693 läst · 638 svar
67k läst
638 svar
2211 kr för att byta huvudsäkring?
Jo, och inte verkar de vara intresserade av återkommande kunder heller.B Bsved skrev:
Kommer ihåg åtskilliga gånger då ett första litet (kanske inte så lönsamt jobb) lett till åtskilliga fler jobb då kunden varit nöjd både med utförande & pris på det första jobbet. Men återigen, sånt verkar många av "elektrikerna" bla här i tråden inte vara intresserade av.
Till @elmont och ni andra "hantverkare/elektriker" som försvarar idiot-debiteringar och betraktar kunder som nåt som katten släpat in.
Gissar att ni aldrig fått såna här rekommendationer?
https://www.byggahus.se/forum/threa...lluftsdon-hur-maeta-raett.512937/post-5650059
Gissar att ni aldrig fått såna här rekommendationer?
https://www.byggahus.se/forum/threa...lluftsdon-hur-maeta-raett.512937/post-5650059
Jag tror att du kanske har en mycket optimistisk tidsuppfattning om total tidsåtgång. Bara för att det tar 15 minuter på plats så är ju den totala tiden nedlagd mer än så. Någon form av logikfel.O Oldfart skrev:Om du har en minimumdebittering till kund på 1 timme, och det tar 10 minuter att byta passkontakterna så har du 50 minuter på dig att i lugn och ro sitta i bilen och knappa på din mobil, surfplatta eller laptop. Jag ser inte riktigt hur det kan vara svårt. Vi pratar om tre uppgifter varav en är det egna personnumret. Är man lite på på tårna så ber man kunden ange fastighetsbeteckning och anläggnings-ID redan vid beställningen av jobbet.
Men visst, det tar samma tid i bilen som på kontoret och det tar samma tid för företaget oavsett om det är du eller en administratör som gör det. Problemet är väl när man inte klarar av att se företaget som helhet utan behandlar varje anställd som en oberoende kostnadspost och då skall ha en timmes minimidebittering på elektriker för att få 100% täckning, och sedan en separat avgift för administratörens 15 minuter för att tecka dennes tid. Klarar man däremot att se företaget som en helhet är det självklart att de 10-15 minuter det tar att registrera bytet något som med lätthet ryms inom överdebitteringen i minimidebittering och inget kunden skall behöva betala extra för.
Kanske att kunden inte ville betala den högre avgiften för att ha 25 A säkringar 😆Y Ylva Nybäck skrev:
Hur många minuter behöver vår statsminister fifflarUffe jobba för att betala samma faktura?L lob skrev:Nu börjar jag med en ursäkt. Jag ber om ursäkt för att jag kanske inte läst ALLA inlägg i tråden men jag var med från början och har backat några inlägg i slutet. Med detta sagt så kan det vara så att denna vinkel redan belysts.
Men att man blir upprörd över en dylik debitering måste väl till en del bero på skillnaden mellan den genomsnittlige löntagarens inkomst och den timdebitering som en firma måste göra för att klara omkostnaderna.
Om man arbetar som tex lärare så är den genomsnittliga timlönen(googlad) 156 kr efter 30% avdrag för skatt. Det betyder att man som lärare ska jobba knappt två dagar(17h) för att man ska kunna få sin huvudsäkring bytt och anmäld.
För en undersköterska som har en timlön på 127 kr(googlad)efter skatt så ska man arbeta 17 timmar dvs drygt 2 arbetsdagar för att få sin huvudsäkring utbytt.
Visst är väl proportionerna lite väl obalanserade? Iaf i ett sånt här exempel när materialet det närmaste är en försumbar del.
Mvh LOB
Vi skattebetalare får ju betala hans fester 😡
Lite fakta för oss vuxna: När Stefan Lövfen fyllde 60 år bjöds det på tårta och underhållning för en kostnad av runt 79kkr. När Ulf Kristersson fyllde år 60 år bjöds det på alkoholfri cider, vatten och snittar för en kostnad runt 80kkr. Så det handlar inte om att varken Ulf eller Stefan festar loss på skattebetalarnas utan att man ifrån regeringskansliet ordnar en liten tillställning för att fira högsta chefen. Summan är i sammanhanget i det närmaste försumbar.U Uffe A skrev:
J jysd skrev:Nej du är ute och cyklar, jämför äpplen och päron. Du jämför nettopengar med timdebiteringen företaget tar. Scrolla upp till mitt tidigare inlägg.
Timpriset är 1200kr, inget annat, punkt. Sannolikt just för att det är ett _litet jobb_ som annars inte ens varit lönt att göra. Hade förvånat mig mäktigt om det finns en elektriker som kan ta 1200kr/h 168h per månad… Hälften för större uppdrag är mer sannolikt. På det ska en j-vla massa kostnader dras av: pension (min 4,5% + 30% på lön > brytgräns), semester (12,5%), försäkringar, abonnemang, bil, arbetskläder osv.
Av det som sen ska tas ut i lön ska ~31,5% bort i arbetsgivaravgifter. Dra sen bort inkomstskatten för individen.
Det ska ju gärna bli lite över också som buffert. Om individen är sjuk så är det företaget som ska betala för det. De pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Ja glöm sen inte heller att ett bolag gärna bör göra lite vinst också. På den vinsten ska sen bolagsskatt betalas också, icke att förglömmas.
Helt plötsligt såg det inte så olika ut va?
För att bli lite anekdotisk så tjänar den högst avlönade i Sverige ca 128 000kr/timmen 2023.L lob skrev:Nu börjar jag med en ursäkt. Jag ber om ursäkt för att jag kanske inte läst ALLA inlägg i tråden men jag var med från början och har backat några inlägg i slutet. Med detta sagt så kan det vara så att denna vinkel redan belysts.
Men att man blir upprörd över en dylik debitering måste väl till en del bero på skillnaden mellan den genomsnittlige löntagarens inkomst och den timdebitering som en firma måste göra för att klara omkostnaderna.
Om man arbetar som tex lärare så är den genomsnittliga timlönen(googlad) 156 kr efter 30% avdrag för skatt. Det betyder att man som lärare ska jobba knappt två dagar(17h) för att man ska kunna få sin huvudsäkring bytt och anmäld.
För en undersköterska som har en timlön på 127 kr(googlad)efter skatt så ska man arbeta 17 timmar dvs drygt 2 arbetsdagar för att få sin huvudsäkring utbytt.
Visst är väl proportionerna lite väl obalanserade? Iaf i ett sånt här exempel när materialet det närmaste är en försumbar del.
Mvh LOB
Det skulle räcka för att köpa ca 350 timmar städhjälp ( om vi nu bortser från vår underbara progressiva beskattning av arbete..)
Känns det rimligt ? I mina ögon-ja
Är jag avundsjuk? -ja! 😂
Nu är detta forum och dess medlemmar som dom är ( i regel inte alls obegåvade!) men det är märkligt hur många resonerar så fort det gäller den egna plånboken.
ALLT ska vara billigt!
Det är sådant beteende som gör att det inte längre går att köpa högkvalitativa produkter längre. De är helt utkonkurrerade av ”billigt skräp tillverkare” för att vi konsumenter väljer deras ”billiga” produkter istället för att välja något som kan tänkas hålla flera decennier men till ett betydligt högre inköpspris. Billigt i stunden men väldigt dyrt i längden.
Tyvärr seglade jag iväg igen men detta tjat om att allt är dyrt och oskäligt upprör mig😂.
/ Björkskär
👍B Björkskär skrev:För att bli lite anekdotisk så tjänar den högst avlönade i Sverige ca 128 000kr/timmen 2023.
Det skulle räcka för att köpa ca 350 timmar städhjälp ( om vi nu bortser från vår underbara progressiva beskattning av arbete..)
Känns det rimligt ? I mina ögon-ja
Är jag avundsjuk? -ja! 😂
Nu är detta forum och dess medlemmar som dom är ( i regel inte alls obegåvade!) men det är märkligt hur många resonerar så fort det gäller den egna plånboken.
ALLT ska vara billigt!
Det är sådant beteende som gör att det inte längre går att köpa högkvalitativa produkter längre. De är helt utkonkurrerade av ”billigt skräp tillverkare” för att vi konsumenter väljer deras ”billiga” produkter istället för att välja något som kan tänkas hålla flera decennier men till ett betydligt högre inköpspris. Billigt i stunden men väldigt dyrt i längden.
Tyvärr seglade jag iväg igen men detta tjat om att allt är dyrt och oskäligt upprör mig😂.
/ Björkskär
Ett stort jobb är alltid mer intressant än ett litet. Dessutom är en företagskund bättre än en privatkund.L lat skrev:Jo, och inte verkar de vara intresserade av återkommande kunder heller.
Kommer ihåg åtskilliga gånger då ett första litet (kanske inte så lönsamt jobb) lett till åtskilliga fler jobb då kunden varit nöjd både med utförande & pris på det första jobbet. Men återigen, sånt verkar många av "elektrikerna" bla här i tråden inte vara intresserade av.
Privatkunder ringer om något jobb på några få timmar samtidigt som ett återkommande företag ringer om ett jobb som varar lika länge. Vilket väljer man, jo fötetagskunden för den ifrågasätter sällan fakturan
Och du har aldrig (förstår jag) varit med om att den där lilla privatkunden också drev ett större företag som också skulle behöva dina tjänster.P Putte 9497 skrev:Ett stort jobb är alltid mer intressant än ett litet. Dessutom är en företagskund bättre än en privatkund.
Privatkunder ringer om något jobb på några få timmar samtidigt som ett återkommande företag ringer om ett jobb som varar lika länge. Vilket väljer man, jo fötetagskunden för den ifrågasätter sällan fakturan
Det har jag.