L Lelleirra skrev:
Visa mig gärna ett byggföretag med 200% vinst.
kanske inte på pappret men tro mig, det finns MÅNGA!
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Hur vet du att jobbet tog 15 min?
Som privatperson måste man stå över axeln med klocka i handen. Det har jag fått reda på genom att läsa flera trådar. Det är viktiga att ha koll. Så hantverkarna jobbar för de timmar man debiterar.
 
L lat skrev:
Med en servicebil som kostar 587:-/exkl moms?
Då kunde man ju tro att det fanns nån sorts matr i bilen, eller???.
Man kan alltid ta bussen eller cykla. Fast då blir det dyrare.
 
  • Gilla
Millebror och 2 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Som privatperson måste man stå över axeln med klocka i handen. Det har jag fått reda på genom att läsa flera trådar. Det är viktiga att ha koll. Så hantverkarna jobbar för de timmar man debiterar.
Och hur klockar man för och efterarbetet? För som någon skrev så börjar inte arbetet när man öppnar dörren och slutar inte när man stänger den.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Man kan alltid ta bussen eller cykla. Fast då blir det dyrare.
Ahhhh, så det är alternativet....
Inte att antingen skaffa en lämpligt mindre billigare fordon (eftersom det ända man har med sig är verktygen, förhoppningsvis har man det iallafall), eller faktiskt se till att man har det man tar betalt för.
Och, förklara nu var nånstans bussar/cyklar är så dyra, för vi har ju inte diskuterat restiden här.
 
E elmont skrev:
Och hur klockar man för och efterarbetet? För som någon skrev så börjar inte arbetet när man öppnar dörren och slutar inte när man stänger den.
Som jag tolkat tråden kostade 15 minuters arbete 2211Kr. Fast man tar betalt för påbörjad timme och bil. Så klockar man 15 minuter. Så är det 15 minuter som gäller. Det är en jäkla tur för mig att jag bara jobbar för företag.
 
E elmont skrev:
Och hur klockar man för och efterarbetet? För som någon skrev så börjar inte arbetet när man öppnar dörren och slutar inte när man stänger den.
På den tiden jag drev rör/oljeeldningsfirma så ingick det i kalkylunderlaget när man räknade fram timpriset.

Timpriset baserade sig INTE på 100% debitering utan snarare 80-85% debiterbar tid, dessutom så ingick overhead för administration osv i timpriset, men jag förstår på dig att det här är heeeeelt okända faktorer.
Däremot tog vi naturligtvis betalt för resa, men lät inte ev. kötid osv belasta kunden.
Restid debiterades för övrigt med halva timkostnaden eftersom då tillförde vi inget värde till kunden.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Som jag tolkat tråden kostade 15 minuters arbete 2211Kr. Fast man tar betalt för påbörjad timme och bil. Så klockar man 15 minuter. Så är det 15 minuter som gäller. Det är en jäkla tur för mig att jag bara jobbar för företag.
Som jag tolkar det har man ett obscent högt timpris som man kompletterar med fullt pris för servicebil.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Där jag jobbat har man alltid debiterat löpande på servicejobb då. Jag som elektriker har arbetsordern som underlag dels för jobbet och för min tidsredovisning för min lön. Klockan börjar ticka när jag har fått ordern och slutar när jag har lämnar in returer och arbetsordern. Kunden har fått betala för all tid som jag har förbrukat pga. kundens projekt.
En bra vecka kan man då fylla upp tiden till ca90%, men oftast ca 80%, resterande tid till full arbetstid blir firmatid för jag vill ju ha lön för 40 timmar/vecka.
Ps
Många har svårt att skilja på elektriker och elinstallatör, det kan vara samma sak men oftast är det två helt olika saker.
 
S Styrtekniker skrev:
Som privatperson måste man stå över axeln med klocka i handen. Det har jag fått reda på genom att läsa flera trådar. Det är viktiga att ha koll. Så hantverkarna jobbar för de timmar man debiterar.
Nu är det ju så att TS tror att det tog 15 min. Vi vet ju alla att tro är att icke veta.
 
E Eloffen skrev:
Nu är det ju så att TS tror att det tog 15 min. Vi vet ju alla att tro är att icke veta.
Nu är det väl ingen som opponerat sig mot 1h arbetstid, utan det de flesta(normala?) reagerar på är timkostnaden.
 
  • Gilla
Bsved
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Nu är det ju så att TS tror att det tog 15 min. Vi vet ju alla att tro är att icke veta.
Tja, företaget säger ju att det tog en timme men oaktat det är timpriset fortsatt obscent.
 
  • Gilla
Bsved
  • Laddar…
Allt är ju relativt.......obscent är ju synd att kalla det? Jämfört med den billigaste på marknaden kanske det är det men i övrigt finns det nog värre än detta. De kan ju lika gärna ha 1500kr som minimdebitering.
 
S Stefan1972 skrev:
Allt är ju relativt.......obscent är ju synd att kalla det? Jämfört med den billigaste på marknaden kanske det är det men i övrigt finns det nog värre än detta. De kan ju lika gärna ha 1500kr som minimdebitering.
Det är klart att ett timpris på 1500 kronor för en hantverkstjänst är obscent.
 
  • Gilla
Bsved
  • Laddar…
Du får nog utveckla det isåfall. Är det obscent över hela sverige eller har du nåt mer konkret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.