jbr jbr skrev:
Det är klart att ett timpris på 1500 kronor för en hantverkstjänst är obscent.
Egentligen är denna tråd klar. Alla stenar är uppvända. Summa om vi börjat med kostnaden för arbetet är det skäligt. Som framkommit i tråden. Fast jobbet tog mer än en kvart. Mer än en timme också. Så minus för hantverkaren att inte definiera det på fakturan. Sen bilen det är svårare. Om hantverkaren har haft 2 jobb på en dag tycker jag att det är lite väl mycket för ca 550 kr per jobb och dag. Han hade kunnat dela det. Så halva bilen per jobb. Bara kostnaden för bilen per dag kommer in. Eller något liknande.
 
S Styrtekniker skrev:
...kostnaden för arbetet är det skäligt. Som framkommit i tråden.
Nej, det är den inte, vilket framkommit i tråden.

S Styrtekniker skrev:
Fast jobbet tog mer än en kvart. Mer än en timme också.
Hur lång tid tog jobbet då?
 
Redigerat:
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Timpriset känns ju lite högt. Att byta huvudsäkring kan vilken behörig elfirma som helst göra. Men i timmen ingår förutom byte även att göra anmälan och den kan han ju bara göra på kontoret.

Du kunde ju begärt rot så hade det blivit 450 kr billigare. Men det behöver han inte upplysa dig om.
 
  • Gilla
Eloffen
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Timpriset känns ju lite högt. Att byta huvudsäkring kan vilken behörig elfirma som helst göra. Men i timmen ingår förutom byte även att göra anmälan och den kan han ju bara göra på kontoret.

Du kunde ju begärt rot så hade det blivit 450 kr billigare. Men det behöver han inte upplysa dig om.
ROT har blivit en källa till inflation och är ett fullständigt misslyckande.
 
L lat skrev:
ROT har blivit en källa till inflation och är ett fullständigt misslyckande.
Möjligt, men finns där och det kan vi tycka olika om
 
useless useless skrev:
Och det gjordes troligen inte under de 15 minuter elektriern befann sig hos TS.
Även om det tar 1 timme totalt (varav 3 minuter för att byta pk..) så är prisbilden helt sjuk.Elektrikern i detta fall är troligen dyslektiker eftersom det tar 50 minuter att fylla i en ändringsanmälan?
Jag råder alla som vill ha hjälp av hantverkare att nyttja större etablerade företag, konstigt nog så blir det oftast billigare än ensamföretagare!
 
O
P Putte 9497 skrev:
Men i timmen ingår förutom byte även att göra anmälan och den kan han ju bara göra på kontoret.
Är det verkligen så? Jag hade fått för mig att idag har de allra flesta större nätbolag en webblösning där man loggar in med BankID och fyller uppgifterna direkt. Det tar max 5-10 minuter och är alltså något elektrikern med fördel kan göra på plats från sin mobiltelefon. Så det där med att det skulle krävas en extra timme på kontoret eller motivera en separat avgift köper jag inte riktigt med dagens förutsättningar.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Göra anmälan kan inte vilken elektriker som helt göra utan det ska vara den "behörige" eller någon delegerad. Och oftast sitter denne på kontoret.
 
E elmont skrev:
Göra anmälan kan inte vilken elektriker som helt göra utan det ska vara den "behörige" eller någon delegerad. Och oftast sitter denne på kontoret.
I de fallen kan man ju tänka sig att det är en overheadkostnad som täcks av timpriset.
 
  • Gilla
ptlf och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Göra anmälan kan inte vilken elektriker som helt göra utan det ska vara den "behörige" eller någon delegerad. Och oftast sitter denne på kontoret.
elinstallatören som var på plats kan väl sticka till den "behörige" en lapp med anläggningsid och önskad storlek? Borde inte ta många sekunder...
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Elektrikern fixar säkert uppgifterna rätt kvick precis som kan fixar dom olika delmomenten rätt snabbt, det är bara det att alla "snabba" moment ska läggas ihop och vips så är delmomentet "byta PK" bara en del av helheten, man står ju inte och klockar dom olika delmomenten. Men totalt en timme är inte oskäligt men däremot kan man ställa sig frågande till timkostnaden.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Är det verkligen så? Jag hade fått för mig att idag har de allra flesta större nätbolag en webblösning där man loggar in med BankID och fyller uppgifterna direkt. Det tar max 5-10 minuter och är alltså något elektrikern med fördel kan göra på plats från sin mobiltelefon. Så det där med att det skulle krävas en extra timme på kontoret eller motivera en separat avgift köper jag inte riktigt med dagens förutsättningar.
Ingen aning men jag fick alltid lämna uppgifterna till min arbetsledare som dessutom var den enda på firman som hade inlogg
 
O Oldfart skrev:
Är det verkligen så? Jag hade fått för mig att idag har de allra flesta större nätbolag en webblösning där man loggar in med BankID och fyller uppgifterna direkt. Det tar max 5-10 minuter och är alltså något elektrikern med fördel kan göra på plats från sin mobiltelefon. Så det där med att det skulle krävas en extra timme på kontoret eller motivera en separat avgift köper jag inte riktigt med dagens förutsättningar.
Bank-ID är väll personligt och vem använder sitt privata bank-id för att göra ett arbete åt ett företag?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Göra anmälan kan inte vilken elektriker som helt göra utan det ska vara den "behörige" eller någon delegerad. Och oftast sitter denne på kontoret.
Så är det när du säger det.

Nu kommer någon säga att det hade väll bara varit för elmontören att ringa till den behlriga och han gjort det direkt
 
useless useless skrev:
elinstallatören som var på plats kan väl sticka till den "behörige" en lapp med anläggningsid och önskad storlek? Borde inte ta många sekunder...
Så den behörige jobbar gratis på elfirman?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.