R RoAd skrev:
En passdel ska finnas förstås i lager på firman (om de inte redan ligger i bilen). Gör den inte det så köper man hem dem tills man ska åka ut till kunden när man fyller på lagret av andra saker som också ska finnas i lager.

Inser du inte det orimliga i att åka och köpa enbart tre passdelar och låta kunden betala för det till ett jobb som kan göras "när du har vägarna förbi"?
Jag påstår ingen stans att man ska åka och handla för varje servicejobb man får men det är omöjligt att veta vad man behöver just den dagen och fylla upp bilen på morgonen då man oftast inte vet vart man ska om några timmar. Därför måste man då och då åka och fylla på, den tiden och resan är ju även det nått som måste bekostas av kunderna.
 
  • Gilla
Eloffen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som du säkert förstår så handlar det om hundrafalt mer OLIKA artiklar i en servicebil som sysslar med service. Det då uppdragen varierar från att spika nått enstaka klammer till hela installationer i ett industriföretag. Och oftast vet den som kör servicebilen inte vart han hamnar när han kommer på jobbet på morgonen.
Uppenbarligen förstår du inte (eller vill inte) vad nån som höll på med oljeeldning gjorde/gör...

Eldelar inkl kabel för installation/service. Rördelar för installation/service (både vatten & olja). Div reservdelar till de vanligast förekommande oljebrännarna.
Jag har även kört elservice, så jo jag vet vad det innebär att ha de mest frekventa delarna i bilen. Att man inte kan ha allt är en annan sak.

Är man seriös & kör service, så ser man till att man inte behöver åka till grossisten 5mil bort bara för att man saknar tex passbitar!
 
Jo jag förstår att oljeeldning är ett brett område som vida överträffar elinstallation. Man behöver ju bara titta på grossisterna kataloger för att få ett begrepp om omfattningen.
 
Man kan väl anta att TS informerade om vad uppdraget gick ut på, och elektrikern verkar ju ha haft med sig rätt grejer (standardprylar) så nån egen inköpsresa kan man väl utesluta?
F fladderbeaver skrev:
Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)
 
  • Gilla
Bsved och 2 till
  • Laddar…
Tommty
E Eloffen skrev:
Hur vet du att jobbet tog 15 min?
har du ens läst tråden du postar i?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jo jag förstår att oljeeldning är ett brett område som vida överträffar elinstallation. Man behöver ju bara titta på grossisterna kataloger för att få ett begrepp om omfattningen.
Jag vet inte om du spelar dum eller vad?
Ingen har väl rimligen sagt att du ska ha hela sortimentet med dig.
Men man kan förvänta sig att du har det mest frekventa med dig, annars kan man ifrågasätta varför du överhuvudtaget har en "servicebil".
 
  • Arg
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Och då kanske du kan göra en lista för servicebilar, den tror jag du kan få betalt för av alla som har svårigheter att fylla upp sina bilar. Inte minst dom som oftast inte har en aning om vart dom ska och vad dom ska gör under dagen. Speciellt när det kommer en granne och bara vill ha en kontakt bytt när dom ändå är i närheten, och naturligtvis av samma fabrikat/serie/funktion/färg, sätt dig och räkna.
PK kan du ju släppa för det är en vara som man sällan behöver .
Ps
Även jag har stundom kört servicebil och vet rätt bra hur svårt det är att ha ett fullt sortiment av "det vanligaste", jag vet inte ens vad det är som är "det vanligaste" då det finns hundratals, ja kanske tusentals saker som är "vanliga".
 
  • Älska
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Tommty
L lat skrev:
Jag vet inte om du spelar dum eller vad?
Ingen har väl rimligen sagt att du ska ha hela sortimentet med dig.
Men man kan förvänta sig att du har det mest frekventa med dig, annars kan man ifrågasätta varför du överhuvudtaget har en "servicebil".
du tror alltså att byte av passdelar är frekvent förekommet arbete?

om du vill ha en hint: Svaret är inte ja på frågan.
 
Så många ursäkter....
Tommty Tommty skrev:
du tror alltså att byte av passdelar är frekvent förekommet arbete?

om du vill ha en hint: Svaret är inte ja på frågan.
Så många löjliga ursäkter....
Och det mest fascinerande, våra elektriker här på landet behöver mycket sällan åka till grossisten & fika, förlåt komplettera. De har i 9 fall av 10 det de behöver i bilen.
 
  • Gilla
Bsved
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Jag påstår ingen stans att man ska åka och handla för varje servicejobb man får men det är omöjligt att veta vad man behöver just den dagen och fylla upp bilen på morgonen då man oftast inte vet vart man ska om några timmar. Därför måste man då och då åka och fylla på, den tiden och resan är ju även det nått som måste bekostas av kunderna.
Jag pratar om det specifika fallet i tråden. Jag hoppas inte du påstår att du omöjligt kan veta vad du ska ha med dig i bilen när du åker på en förbokad nedsäkring?
 
  • Gilla
Bsved och 3 till
  • Laddar…
Var det inte så att TS haffade en som "ändå"var i närheten?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
har du ens läst tråden du postar i?
Det är just det jag har, där stod att jobbet tog femton minuter.
Därefter står det tydligt att elektrikern även gjorde en färdiganmälan.
Färdiganmälan är knappast något som görs ideellt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Färdiganmälan är knappast något som görs ideellt.
Och det gjordes troligen inte under de 15 minuter elektriern befann sig hos TS.
 
useless useless skrev:
Och det gjordes troligen inte under de 15 minuter elektriern befann sig hos TS.
Det står "och" som den noggranne läsaren med lätthet observerar.
Synonymer till ordet och är t.ex. samt, jämte och plus.
Så läs igen, tänk och försök att förstå.
 
Jag förstår precis vad som menas. Jag ville bara förtydliga för den stora massa som tror att hantverkarens fakturerade tid börjar och slutar när vederbörande passerar ytterdörren hos kunden.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.