64 128 läst · 638 svar
64k läst
638 svar
2211 kr för att byta huvudsäkring?
Jag påstår ingen stans att man ska åka och handla för varje servicejobb man får men det är omöjligt att veta vad man behöver just den dagen och fylla upp bilen på morgonen då man oftast inte vet vart man ska om några timmar. Därför måste man då och då åka och fylla på, den tiden och resan är ju även det nått som måste bekostas av kunderna.R RoAd skrev:En passdel ska finnas förstås i lager på firman (om de inte redan ligger i bilen). Gör den inte det så köper man hem dem tills man ska åka ut till kunden när man fyller på lagret av andra saker som också ska finnas i lager.
Inser du inte det orimliga i att åka och köpa enbart tre passdelar och låta kunden betala för det till ett jobb som kan göras "när du har vägarna förbi"?
Uppenbarligen förstår du inte (eller vill inte) vad nån som höll på med oljeeldning gjorde/gör...E elmont skrev:Som du säkert förstår så handlar det om hundrafalt mer OLIKA artiklar i en servicebil som sysslar med service. Det då uppdragen varierar från att spika nått enstaka klammer till hela installationer i ett industriföretag. Och oftast vet den som kör servicebilen inte vart han hamnar när han kommer på jobbet på morgonen.
Eldelar inkl kabel för installation/service. Rördelar för installation/service (både vatten & olja). Div reservdelar till de vanligast förekommande oljebrännarna.
Jag har även kört elservice, så jo jag vet vad det innebär att ha de mest frekventa delarna i bilen. Att man inte kan ha allt är en annan sak.
Är man seriös & kör service, så ser man till att man inte behöver åka till grossisten 5mil bort bara för att man saknar tex passbitar!
Man kan väl anta att TS informerade om vad uppdraget gick ut på, och elektrikern verkar ju ha haft med sig rätt grejer (standardprylar) så nån egen inköpsresa kan man väl utesluta?
F fladderbeaver skrev:
Jag vet inte om du spelar dum eller vad?E elmont skrev:
Ingen har väl rimligen sagt att du ska ha hela sortimentet med dig.
Men man kan förvänta sig att du har det mest frekventa med dig, annars kan man ifrågasätta varför du överhuvudtaget har en "servicebil".
Och då kanske du kan göra en lista för servicebilar, den tror jag du kan få betalt för av alla som har svårigheter att fylla upp sina bilar. Inte minst dom som oftast inte har en aning om vart dom ska och vad dom ska gör under dagen. Speciellt när det kommer en granne och bara vill ha en kontakt bytt när dom ändå är i närheten, och naturligtvis av samma fabrikat/serie/funktion/färg, sätt dig och räkna.
PK kan du ju släppa för det är en vara som man sällan behöver .
Ps
Även jag har stundom kört servicebil och vet rätt bra hur svårt det är att ha ett fullt sortiment av "det vanligaste", jag vet inte ens vad det är som är "det vanligaste" då det finns hundratals, ja kanske tusentals saker som är "vanliga".
PK kan du ju släppa för det är en vara som man sällan behöver .
Ps
Även jag har stundom kört servicebil och vet rätt bra hur svårt det är att ha ett fullt sortiment av "det vanligaste", jag vet inte ens vad det är som är "det vanligaste" då det finns hundratals, ja kanske tusentals saker som är "vanliga".
du tror alltså att byte av passdelar är frekvent förekommet arbete?L lat skrev:
om du vill ha en hint: Svaret är inte ja på frågan.
Så många ursäkter....
Och det mest fascinerande, våra elektriker här på landet behöver mycket sällan åka till grossisten & fika, förlåt komplettera. De har i 9 fall av 10 det de behöver i bilen.
Så många löjliga ursäkter....Tommty skrev:
Och det mest fascinerande, våra elektriker här på landet behöver mycket sällan åka till grossisten & fika, förlåt komplettera. De har i 9 fall av 10 det de behöver i bilen.
Jag pratar om det specifika fallet i tråden. Jag hoppas inte du påstår att du omöjligt kan veta vad du ska ha med dig i bilen när du åker på en förbokad nedsäkring?E elmont skrev:Jag påstår ingen stans att man ska åka och handla för varje servicejobb man får men det är omöjligt att veta vad man behöver just den dagen och fylla upp bilen på morgonen då man oftast inte vet vart man ska om några timmar. Därför måste man då och då åka och fylla på, den tiden och resan är ju även det nått som måste bekostas av kunderna.