66 667 läst · 638 svar
67k läst
638 svar
2211 kr för att byta huvudsäkring?
Att det måste faktureras tid utöver just den som spenderas på plats är det ingen i tråden som ifrågasatt så vitt jag kan se. Men det har trots allt fakturerats en timme för ett jobb som tagit 15 minuter på plats så det borde finnas utrymme för det där "pappers arbetet" också.S Styrtekniker skrev:Utan att värdera summan. Det inte folk tänker på är att det är jobb och transport tid utanför den effektiva arbetstiden på plats. Åka och hämta material. Pappers arbete. Så tiden går. Lite lustigt är att flera trådar handlar om samma saker. Mest om att tro innan man kollar först. Och att informera först. Det man vet kunden kan reta sig på. Det är bättre med en snyting innan än efter. Att man ska kunna leva på sin lön är ingen nyhet.
Och om man som elektriker behöver åka och hämta helt vanliga passdelar så ska man nog se över sin logistik. Sådant ska ligga i den där servicebilen för 500:-
L lat skrev:
Att man inte åker omkring med allt som kan tänkas komma till användning är helt naturligt. Det handlar om hundratals artiklar och om många olika modeller. För det handlar inte enbart om passkontakter av 6-7 olika sorter utan även om uttag, brytare, dosor, kabel, tråd, klammer mm.R RoAd skrev:Att det måste faktureras tid utöver just den som spenderas på plats är det ingen i tråden som ifrågasatt så vitt jag kan se. Men det har trots allt fakturerats en timme för ett jobb som tagit 15 minuter på plats så det borde finnas utrymme för det där "pappers arbetet" också.
Och om man som elektriker behöver åka och hämta helt vanliga passdelar så ska man nog se över sin logistik. Sådant ska ligga i den där servicebilen för 500:-
Bara infällda brytare kanske 4 olika "funktioner" och 3 olika modeller samt 4 olika fabrikat och minst 5 av varje, till det kommer utanpåliggande brytare. Det gäller inte bara brytare utan en mängd matr. Så vad man har i bilen och som skulle passa på ett oplanerat jobb är rätt slumpmässigt.
Fast jag tror ju som sagt var inte att 1500:- i timmen är elektrikerns normala arvode. I Verkligheten var det både lite jobb på plats hos kunden, lite jobb inne på kontoret (kanske även inköp av passkontakter om inte dessa fanns i bilen) och nätägaren kanske tar ut en administrativ avgift på några hundralappar för att göra bytet.R RoAd skrev:
Elektrikern har förenklat sitt jobb genom att skriva en timme och höfta till ett pris som täcker kostnaderna, dvs 1500:-
Hade elektrikern gjort rätt och specificerat inköp, administrationskostnaden och nätägarens kostnad på fakturan hade säkert slutsumman hamnat på samma nivå eller ännu högre men det hade såklart varit mer rätt rent pedagogiskt så vi sluppit den här diskussionen...
Vilken kille, rena blixten.Manganbangan skrev:
Kliver ur bilen, plockar i hopp prylar, går till dörren, ringer på, blir visad mätarplatsen, bryter strömmen, skruvar ur säkringar och passdelar, i med nya säkringar och passdelar, rapporterar till nätägaren. Allt detta på fem minuter, ring Nasa för tusan. Killen fixar en koloni på Mars inom ett år.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 414 inlägg
Summa summarum: Fråga om priset INNAN arbetet utförs. Förhandlingsläget är så mycket bättre då. (Acceptera, diskutera eller avböj).
Besserwisher
· The Great North
· 1 002 inlägg
Typ så, jag var dock inte hemma utan detta gjordes ändå. Misstänker att "fem minuter" är mer ett talesätt än verklighet. Lite som att ett ögonblick inte är tiden det tar för ett ögonlock att stängas och öppnas igen. Hoppas du förstår. Ska fråga honom om planerna för Mars med men hoppas han går via svenska rymdstyrelsen istället för Nasa🫤E Eloffen skrev:Vilken kille, rena blixten.
Kliver ur bilen, plockar i hopp prylar, går till dörren, ringer på, blir visad mätarplatsen, bryter strömmen, skruvar ur säkringar och passdelar, i med nya säkringar och passdelar, rapporterar till nätägaren. Allt detta på fem minuter, ring Nasa för tusan. Killen fixar en koloni på Mars inom ett år.
Det tror inte jag heller, det är nog timpriset som gäller för kunder som är dumma nog att inte fråga.useless skrev:
(...eller kanske rimligt att tro att det inte krävdes en separat resa till Ahlsell för detta)useless skrev:
...eller nätägaren kanske inte tar ut en administrativ avgift på några hundralappar för att göra bytet.useless skrev:
Redigerat:
En passdel ska finnas förstås i lager på firman (om de inte redan ligger i bilen). Gör den inte det så köper man hem dem tills man ska åka ut till kunden när man fyller på lagret av andra saker som också ska finnas i lager.E elmont skrev:Att man inte åker omkring med allt som kan tänkas komma till användning är helt naturligt. Det handlar om hundratals artiklar och om många olika modeller. För det handlar inte enbart om passkontakter av 6-7 olika sorter utan även om uttag, brytare, dosor, kabel, tråd, klammer mm.
Bara infällda brytare kanske 4 olika "funktioner" och 3 olika modeller samt 4 olika fabrikat och minst 5 av varje, till det kommer utanpåliggande brytare. Det gäller inte bara brytare utan en mängd matr. Så vad man har i bilen och som skulle passa på ett oplanerat jobb är rätt slumpmässigt.
Inser du inte det orimliga i att åka och köpa enbart tre passdelar och låta kunden betala för det till ett jobb som kan göras "när du har vägarna förbi"?
Mycket möjligt, men nu har ju firman fakturerat på detta viset (d.v.s. en timme arbete och servicebil) och då finns det fog för att ifrågasätta den eftersom 1500:-/h inte är rimligt för en elektriker.useless skrev:
Fast jag tror ju som sagt var inte att 1500:- i timmen är elektrikerns normala arvode. I Verkligheten var det både lite jobb på plats hos kunden, lite jobb inne på kontoret (kanske även inköp av passkontakter om inte dessa fanns i bilen) och nätägaren kanske tar ut en administrativ avgift på några hundralappar för att göra bytet.
Elektrikern har förenklat sitt jobb genom att skriva en timme och höfta till ett pris som täcker kostnaderna, dvs 1500:-
Hade elektrikern gjort rätt och specificerat inköp, administrationskostnaden och nätägarens kostnad på fakturan hade säkert slutsumman hamnat på samma nivå eller ännu högre men det hade såklart varit mer rätt rent pedagogiskt så vi sluppit den här diskussionen...
Kan ju bara nämna att när jag jobbade med oljeeldning så gjorde vi det till en stolthet att ha 80-90% av det vanligaste materialet i servicebilarna. För de var servicebilar, inte nåra nöjesbilar som man tog betalt av kunden för.E elmont skrev:Att man inte åker omkring med allt som kan tänkas komma till användning är helt naturligt. Det handlar om hundratals artiklar och om många olika modeller. För det handlar inte enbart om passkontakter av 6-7 olika sorter utan även om uttag, brytare, dosor, kabel, tråd, klammer mm.
Bara infällda brytare kanske 4 olika "funktioner" och 3 olika modeller samt 4 olika fabrikat och minst 5 av varje, till det kommer utanpåliggande brytare. Det gäller inte bara brytare utan en mängd matr. Så vad man har i bilen och som skulle passa på ett oplanerat jobb är rätt slumpmässigt.
Och, jo vi hade också "100-tals" artiklar med oss.
Som du säkert förstår så handlar det om hundrafalt mer OLIKA artiklar i en servicebil som sysslar med service. Det då uppdragen varierar från att spika nått enstaka klammer till hela installationer i ett industriföretag. Och oftast vet den som kör servicebilen inte vart han hamnar när han kommer på jobbet på morgonen.L lat skrev: