S Styrtekniker skrev:
Åka och hämta material.
Med en servicebil som kostar 587:-/exkl moms?
Då kunde man ju tro att det fanns nån sorts matr i bilen, eller???.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
S Styrtekniker skrev:
Utan att värdera summan. Det inte folk tänker på är att det är jobb och transport tid utanför den effektiva arbetstiden på plats. Åka och hämta material. Pappers arbete. Så tiden går. Lite lustigt är att flera trådar handlar om samma saker. Mest om att tro innan man kollar först. Och att informera först. Det man vet kunden kan reta sig på. Det är bättre med en snyting innan än efter. Att man ska kunna leva på sin lön är ingen nyhet.
Att det måste faktureras tid utöver just den som spenderas på plats är det ingen i tråden som ifrågasatt så vitt jag kan se. Men det har trots allt fakturerats en timme för ett jobb som tagit 15 minuter på plats så det borde finnas utrymme för det där "pappers arbetet" också.

Och om man som elektriker behöver åka och hämta helt vanliga passdelar så ska man nog se över sin logistik. Sådant ska ligga i den där servicebilen för 500:-
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag konsultar själv och har inga problem med att ta ut dessa summor av företag, men 1.200:-/h -50% (som jag sätter av för arbetsgivaravgifter osv) ger mig 600:- * 160h/månad = 96.000:-/mån före skatt, vilket nog kan anses mer än en skälig lön + säkerhet. Redan halvtid är ju rätt bra lön?
R RoAd skrev:
Att det måste faktureras tid utöver just den som spenderas på plats är det ingen i tråden som ifrågasatt så vitt jag kan se. Men det har trots allt fakturerats en timme för ett jobb som tagit 15 minuter på plats så det borde finnas utrymme för det där "pappers arbetet" också.

Och om man som elektriker behöver åka och hämta helt vanliga passdelar så ska man nog se över sin logistik. Sådant ska ligga i den där servicebilen för 500:-
Att man inte åker omkring med allt som kan tänkas komma till användning är helt naturligt. Det handlar om hundratals artiklar och om många olika modeller. För det handlar inte enbart om passkontakter av 6-7 olika sorter utan även om uttag, brytare, dosor, kabel, tråd, klammer mm.
Bara infällda brytare kanske 4 olika "funktioner" och 3 olika modeller samt 4 olika fabrikat och minst 5 av varje, till det kommer utanpåliggande brytare. Det gäller inte bara brytare utan en mängd matr. Så vad man har i bilen och som skulle passa på ett oplanerat jobb är rätt slumpmässigt.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Är 1500kr/h rimlig kostnad för en elektriker? Hur motiverar du det?
Fast jag tror ju som sagt var inte att 1500:- i timmen är elektrikerns normala arvode. I Verkligheten var det både lite jobb på plats hos kunden, lite jobb inne på kontoret (kanske även inköp av passkontakter om inte dessa fanns i bilen) och nätägaren kanske tar ut en administrativ avgift på några hundralappar för att göra bytet.
Elektrikern har förenklat sitt jobb genom att skriva en timme och höfta till ett pris som täcker kostnaderna, dvs 1500:-

Hade elektrikern gjort rätt och specificerat inköp, administrationskostnaden och nätägarens kostnad på fakturan hade säkert slutsumman hamnat på samma nivå eller ännu högre men det hade såklart varit mer rätt rent pedagogiskt så vi sluppit den här diskussionen...
 
  • Gilla
Styrtekniker och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
inte orimligt alls, utan fullt rimligt.
Problemet är att kunden sedan klagar över en faktura på på 1 timma när arbetet tog 15min.
Hur vet du att jobbet tog 15 min?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Min elektriker gjorde detta på 5 minuter...
Vilken kille, rena blixten.
Kliver ur bilen, plockar i hopp prylar, går till dörren, ringer på, blir visad mätarplatsen, bryter strömmen, skruvar ur säkringar och passdelar, i med nya säkringar och passdelar, rapporterar till nätägaren. Allt detta på fem minuter, ring Nasa för tusan. Killen fixar en koloni på Mars inom ett år.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Summa summarum: Fråga om priset INNAN arbetet utförs. Förhandlingsläget är så mycket bättre då. (Acceptera, diskutera eller avböj).
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Vilken kille, rena blixten.
Kliver ur bilen, plockar i hopp prylar, går till dörren, ringer på, blir visad mätarplatsen, bryter strömmen, skruvar ur säkringar och passdelar, i med nya säkringar och passdelar, rapporterar till nätägaren. Allt detta på fem minuter, ring Nasa för tusan. Killen fixar en koloni på Mars inom ett år.
Typ så, jag var dock inte hemma utan detta gjordes ändå. Misstänker att "fem minuter" är mer ett talesätt än verklighet. Lite som att ett ögonblick inte är tiden det tar för ett ögonlock att stängas och öppnas igen. Hoppas du förstår. Ska fråga honom om planerna för Mars med men hoppas han går via svenska rymdstyrelsen istället för Nasa🫤
 
useless useless skrev:
Fast jag tror ju som sagt var inte att 1500:- i timmen är elektrikerns normala arvode.
Det tror inte jag heller, det är nog timpriset som gäller för kunder som är dumma nog att inte fråga.

useless useless skrev:
(kanske även inköp av passkontakter om inte dessa fanns i bilen)
(...eller kanske rimligt att tro att det inte krävdes en separat resa till Ahlsell för detta)

useless useless skrev:
...och nätägaren kanske tar ut en administrativ avgift på några hundralappar för att göra bytet.
...eller nätägaren kanske inte tar ut en administrativ avgift på några hundralappar för att göra bytet.
 
Redigerat:
jbr jbr skrev:
Det tror inte jag heller, det är nog timpriset som gäller för kunder som är dumma nog att inte fråga.
Åter igen: Vilken firma har olika prislistor för de som frågar och de som inte frågar?
 
useless useless skrev:
Åter igen: Vilken firma har olika prislistor för de som frågar och de som inte frågar?
Ganska många verkar det som...
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Att man inte åker omkring med allt som kan tänkas komma till användning är helt naturligt. Det handlar om hundratals artiklar och om många olika modeller. För det handlar inte enbart om passkontakter av 6-7 olika sorter utan även om uttag, brytare, dosor, kabel, tråd, klammer mm.
Bara infällda brytare kanske 4 olika "funktioner" och 3 olika modeller samt 4 olika fabrikat och minst 5 av varje, till det kommer utanpåliggande brytare. Det gäller inte bara brytare utan en mängd matr. Så vad man har i bilen och som skulle passa på ett oplanerat jobb är rätt slumpmässigt.
En passdel ska finnas förstås i lager på firman (om de inte redan ligger i bilen). Gör den inte det så köper man hem dem tills man ska åka ut till kunden när man fyller på lagret av andra saker som också ska finnas i lager.

Inser du inte det orimliga i att åka och köpa enbart tre passdelar och låta kunden betala för det till ett jobb som kan göras "när du har vägarna förbi"?
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Fast jag tror ju som sagt var inte att 1500:- i timmen är elektrikerns normala arvode. I Verkligheten var det både lite jobb på plats hos kunden, lite jobb inne på kontoret (kanske även inköp av passkontakter om inte dessa fanns i bilen) och nätägaren kanske tar ut en administrativ avgift på några hundralappar för att göra bytet.
Elektrikern har förenklat sitt jobb genom att skriva en timme och höfta till ett pris som täcker kostnaderna, dvs 1500:-

Hade elektrikern gjort rätt och specificerat inköp, administrationskostnaden och nätägarens kostnad på fakturan hade säkert slutsumman hamnat på samma nivå eller ännu högre men det hade såklart varit mer rätt rent pedagogiskt så vi sluppit den här diskussionen...
Mycket möjligt, men nu har ju firman fakturerat på detta viset (d.v.s. en timme arbete och servicebil) och då finns det fog för att ifrågasätta den eftersom 1500:-/h inte är rimligt för en elektriker.
 
E elmont skrev:
Att man inte åker omkring med allt som kan tänkas komma till användning är helt naturligt. Det handlar om hundratals artiklar och om många olika modeller. För det handlar inte enbart om passkontakter av 6-7 olika sorter utan även om uttag, brytare, dosor, kabel, tråd, klammer mm.
Bara infällda brytare kanske 4 olika "funktioner" och 3 olika modeller samt 4 olika fabrikat och minst 5 av varje, till det kommer utanpåliggande brytare. Det gäller inte bara brytare utan en mängd matr. Så vad man har i bilen och som skulle passa på ett oplanerat jobb är rätt slumpmässigt.
Kan ju bara nämna att när jag jobbade med oljeeldning så gjorde vi det till en stolthet att ha 80-90% av det vanligaste materialet i servicebilarna. För de var servicebilar, inte nåra nöjesbilar som man tog betalt av kunden för.
Och, jo vi hade också "100-tals" artiklar med oss.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Kan ju bara nämna att när jag jobbade med oljeeldning så gjorde vi det till en stolthet att ha 80-90% av det vanligaste materialet i servicebilarna. För de var servicebilar, inte nåra nöjesbilar som man tog betalt av kunden för.
Och, jo vi hade också "100-tals" artiklar med oss.
Som du säkert förstår så handlar det om hundrafalt mer OLIKA artiklar i en servicebil som sysslar med service. Det då uppdragen varierar från att spika nått enstaka klammer till hela installationer i ett industriföretag. Och oftast vet den som kör servicebilen inte vart han hamnar när han kommer på jobbet på morgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.