H
hertigen17 hertigen17 skrev:
När man gjort jobbet ska man hem och ändra på nätägarens hemsida.
Sedan fixa med rot avdrag med. Då har det gått en timme till. Vem ska man debitera den?

En fråga,tror du inte det finns en kostnad för bilen? Leasing, försäkring, skatt och slitage mm och drivmedel som du skrev. De är inga små kostnader, som alla kunder måste vara med och betala.
Jag betala 2 timmar.
Elektrikern var här i 1 timme den andra timmen var för pappers arbete.
Men det var avtalat före.

Birdfish Birdfish skrev:
Har svartjobb helt slutat att finnas till?
Problemet kommer väl när Elnätsägaren vill ha en anmälan om att anläggningen har säkrats ner, där måste då en elinstallatör skriva under att så har skett.

Sen kan man ju känna någon som har en firma, eller egen behörighet, som gör anmälan, och denna då ersätts med något lämpligt, typ kontanter eller något annat man kommer överens om. Men att ringa Granitor eller Assemblin och förslå att man betalar dom svart lär väl bli lite uppförsbacke.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Jag har jobbat på en elfirma och det absolut värsta är att åka ut till privatkunder då det snabbt blir dyrt, är man anställd på en elfirma måste man få ihop sina 8h på en dag. Ibland kunde man skona privatkunderna delvis om man före eller efteråt jobbat åt ett storföretag, exempelvis lägga över tid på dessa trots att viss del av denna tid gått åt jobb hos en privatkund.

F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Det var lite dyrt. Hög timpenning och dyrt material. Finns det bara en elfirma kanske.
Betala och anlita inte den firman igen

F fladderbeaver skrev:
Låter som majoriteten tycker det är en rimlig kostnad. Så det blir att glatt betala.

Svårt att ha koll när man inte är insatt så tack för input.
Majoriteten är ju dom som inte eller aldrig behöver betala.

Dock fick jag reda på av kraftringen att säkra ner skulle kosta mig mellan 4-6000kr från 20 till 16amp
Man slutar snart förvånas över de bolag som sitter säkert med att lura folk på det som är nödvändigt för att äga en bostad.
El - VA - Sopor ,vägföeringar - - kommuner osv
Och du kommer inte undan ,så att du t,ex kan bli fri från t,ex elbolag genom solenergi osv

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Y Ylva Nybäck skrev:
Betala inte
Hej
Varför skall inte TS betala för det arbete han har beställt och fått utfört???

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Hej
Jag tycker denna elfirma har skapat sig ett problem genom att ange 1 timme istället för ”minimidebitering” eller något liknande.
I mina ögon ett helt okej totalpris för ett mindre servicearbete.

Men det är väl tur det så vi håller detta forum levande och får folk engagerade.

Fortsatt trevlig helg!
/ Björkskär

E Elajomannen skrev:
Ja vi tar 1 tim för montör och 30 min för hanterare mot elnätsägare. Dock så är vi avsevärt billigare per timma 635 kr ekl moms. Bil 500 kr.
500kr för bil? Räknat sätt är det 20k på en månad i rena bilkostnader? Men borde uppnå mer om man har flera kunder om dagen.. Borde gå o leasa en porsche för det? Tycker det är rent av girighet med hittepå tillägg.. Hade aldrig anlitat någon som lägger på sådana kostnader..

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att alla hantverkare ta för mycket betalt pr time, hoppas att denna monopol liknande verklighet ta slut nu vor bygg krisen är her. Jag hade en elektriker som ska sätta upp en spegel lampa ( lampan köpte jag själv for 295 kr)
Der fanns eldåsa precis utanför för dörren på lilla gästtoalett 1m bort fick en faktura på 2700 kr det tog alt för långt tid. Samma firma satta upp 10 lampor på huset (lampor kostar 249 kr pr st köpte själv) faktura på 22000 kr lampor sättas upp via stiga????? Fråga om pris och time pris.

Tommty Tommty skrev:
rimligt. Betala och bli glad över lägre månadskostnad.
Jag bytade från 20 ah till 16 ah själv kostade inget anmälan sen var allt klart

M Major_D skrev:
500kr för bil? Räknat sätt är det 20k på en månad i rena bilkostnader? Men borde uppnå mer om man har flera kunder om dagen.. Borde gå o leasa en porsche för det? Tycker det är rent av girighet med hittepå tillägg.. Hade aldrig anlitat någon som lägger på sådana kostnader..
Det är alltid ett val att anlita hjälp eller ej. Samt av vilken i så fall. Jag kan även inflika att en gång i tiden så kände jag att jag vvehövde anlita advokat i ett privat ärende.

Då kan vi verkligen snacka om konstig debitering och " hittepå"

Jag har inte kvar fakturan nu men om jag vill minnas rätt så kostade en arbetsdag 28000 kr, och det var för 25 år sedan.

Visst, personen ifråga hade 3 års högskolestudier mer än mig, men ändå.

Men valet var ju fritt för mig att anlita eller ej.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
W Wickermans skrev:
Jag ringde min nätägare och sa att jag ville byta till 25A, dom kom och bytte samt att han sa att dom passar på att byta elmätaren till en ny… det kostade 0kr…..
Nästan samma här, nätägaren hade fast avgift för byte på 600kr och byte inom en månad. (Vi gör det när vi är i närheten, har du bråttom får du ringa en elektriker.)
Kom efter 3 dagar o skickade aldrig faktura för bytet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hade en elektriker hemma. Bytte ut mitt gamla proppskåp i garaget till en ny elcentral. Samt drog lite nya kablar, bytte knapp belysning samt ett uttag. Betalade 2977:-. 2h a 495:-/h. Service avgift 300:- elcentralen var resten. Så ja tycker verkligen 1500:-/h är ren ocker timpris. Men som en annan skrev. Bättre flyttat över till 2 nedersta posterna. Men förmodar man får ROT på timmarna så blir väl bättre i slut ändan ändå👌🏻

• Elektrisk installation på vägg med öppen kopplingsdosa och kablar, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkringsskåp på vägg, installationskanaler, kopplingsdosor, oskyddade isoleringsmaterial, spånskiveunderlag, grovt byggarbetsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tänk om det istället var så att lagen sade att en prislista ska överlämnas före arbete inleds som specificerar startkostnad, minidebitering, timpris mm. Kunden ska godkänna med signatur, datum och klockslag.

Dagbok ska föras och tider ska stämma enligt dagbok. Allt utanför avtalad tid behöver kund inte betala enligt lag.

Transparent, ärligt och undviker tvister.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
R
Kommer aldrig att bli nåt med det🤓

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.