Y Ylva Nybäck skrev:
Vem kom på att säkringarna skulle bytas från 25 A till 20 A.? Det finns ingen anledning eftersom dina ledningar klarat 25 A ända tills elektrikern kom. Ledningarna måste ha en sådan dimension att de klarar 25 A annars skulle 25 A-s säkringarna aldrig satts in.
Betala inte
 
Tommty Tommty skrev:
rimligt. Betala och bli glad över lägre månadskostnad.
Orimligt.
Men, man bör nog alltid fråga efter pris före..
För det beloppet ( eft ROT) fick jag 5m kabeldragning inkl borrning genom vägg och uppsättning av 3-fasuttag i källaren..
Å andra sidan, elektriker lär ju vara de bäst betalda på byggena.
Han måste väl upprätthålla det ryktet ?.
 
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
En hantverkare debiterar aldrig mindre än 2 Tim plus bil. De hantverkare jag anlitar gör likadant. Dock är Vvs alltid dyrast o tar betalt för tiden dit plus bil o även tillbaka till kontoret, även om dom åker direkt till nästa kund 😡
 
  • Arg
svedbo
  • Laddar…
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Herrejävlar. Jag är själv elektriker men den timpenningen var maffig. Var i landet är detta?
 
Tommty Tommty skrev:
korrigera det till 600kr/h och startavgift på 900kr så är det plötsligt helt fine.
Är det bättre att hitta sätt att lura kunder istället? sätt ditt ett uppladdningsbart 9v batteri till en indikatorlampa att säkringarna är hela och hoppas på grön teknikavdrag?

Drömmen om att elektrikern ska debitera 375kr för arbete á 15min och sedan lyckas hitta 25 andra 15 minuters uppdrag så att beläggningen kommer upp till en nivå där ett företag kan gå i vinst, samtidigt som offerter, möten, telefonsamtal, resor, lunch, luckor som inte går att fylla ut o.s.v. inte ska kosta kunden något är bara naivt.

Småjobb som detta är det absolut sämsta jobben för firmor då det finns i princip noll marginal då det oftast inkluderar 15 minuter att prata med kunden, 15 minuter samtal efteråt när något inte fungerar och helst 15 minuter "när du ändå är här, jag tänkte i framtiden kanske bygga ut huset, kan du säga på ett ungefär vad elen skulle landa på"
jag får inte/kräver inte extra betalt för mina resor till och från jobb/lunch eller fika.. varför ska hantverkare från att de vaknar tills de går och lägger sig ha betalt för varje timme?
det här med vinst och maeginal kan man också diskutera. en nöjer sig med 10% medan andra måste ha 200% för att det ska "löna" sig.
 
  • Gilla
Byggtips
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
google är ett hyffsat bra statistiskt underlag. Har du provat googla "byte huvudsäkring pris"?

De absolut bästa elektrikerna brukar ligga runt 400-500kr ex. moms, Problemet är att de inte jobbar mot privatpersoner utan är istället kontrakterade på månader/år framåt på arbetsplatser. För då kan man helt plötsligt skrota majoriteten av det administrativa arbetet då det är 1 kund istället för 400 under samma tid.


Det är absolut en av det enklaste jobben att utföra om allt stämmer, om ingen annat syns vid borttagning av passdelar eller inspektion av anläggningen. Varför har företag inte anställt en person som enbart byter huvudsäkringar? min gissning är för att det finns inte tillräckligt många hushåll som byter huvudsäkring varje månad och därför åker en elektriker ut som även kan göra mer avancerade saker på detta jobb. Vad tror du?
Tack Tomty för att du bekräftar varför man ska göra saker själv istället för att anlita hantverkare. Eller svart om man har möjlighet. VIlket jävla ocker!
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Jag ringde min nätägare och sa att jag ville byta till 25A, dom kom och bytte samt att han sa att dom passar på att byta elmätaren till en ny… det kostade 0kr…..
 
  • Gilla
Leif Nordenström
  • Laddar…
Y Ylva Nybäck skrev:
Vem kom på att säkringarna skulle bytas från 25 A till 20 A.? Det finns ingen anledning eftersom dina ledningar klarat 25 A ända tills elektrikern kom. Ledningarna måste ha en sådan dimension att de klarar 25 A annars skulle 25 A-s säkringarna aldrig satts in.
Har du hört talas om abonnemangsavgift?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Du har inte så du kan få rot på jobbet med?
Vi fick en el firma att anmäla mätar flytt åt mig. De hade min 2 timmar som de fakturerade, men det fick jag besked om från början.
2400 kr sen minus rot så det landade på cirka 1700.
När man gjort jobbet ska man hem och ändra på nätägarens hemsida.
Sedan fixa med rot avdrag med. Då har det gått en timme till. Vem ska man debitera den?
N naikon skrev:
Jag hade lite samma upplevelse i somras
Hade en murare här för att putsa lite, några timmars jobb. Jag sa åt honom att ta det lite när det passar dig och du har vägarna förbi. Så därmed blev det utdraget på ca en månads tid.

Ändå fick jag sen 500 spänn på fakturan för servicebil, och då bor han 1 km bort... diesel för 500kr kan han köra Stockholm-Göteborg på
En fråga,tror du inte det finns en kostnad för bilen? Leasing, försäkring, skatt och slitage mm och drivmedel som du skrev. De är inga små kostnader, som alla kunder måste vara med och betala.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Jag tycker det var låg tim kostnad för den skulle jag inte ens lägga min fritid på det, hur menar du att du blev lurad?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Fråga före arbete är alltid bra. Jag skulle ringa och ifrågasätta kostnaden och hur de motiverar timpenning och servicebilen pga liten sträcka. Det kostar ju inget att fråga.
Servicebilen är ju motiverad eftersom elektrikern i fråga hade materialet i bilen och därav kunde utföra arbetet direkt.
Att första timmen kostar lite mer är inget som är konstigt.
Och om man räknar in arbetet, tiden att lägga in material på nytt i bilen, skapa order, handläggning med elnätsbolag, skicka faktura.
 
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
1200 kr/timme är verkligen inte rimligt!
 
E Emanuel01 skrev:
Nja inga jackpotpriser men lite dyrare än de andra i området men vi får fortfarande jobb ändå på grund av att folk inte är nöjda med de billigare.
Det är schysst när man har gjort ett namn för sig själv. 🙂
 
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Timpriset verkar ju helt absurt. Nu kanske elektriker ligger något högre än snickarna men så stor skillnad kan det inte vara på timdebiteringen.
Snickarna jag har hos mig tar 550kr/ex.moms
Servicebil 160kr/ex.moms per tillfälle och 30kr/milen i milersättning.

Sen förstår jag ju absolut att dom där 15min jobb är med all säkerhet en timmes jobb då han även måste skapa ärenden och avsluta ärenden osv hos ledningsägaren även vid en sådan enkel installation.
 
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Tråkigt men det är nog bara att svälja!
Faktura får man o h betalar du inte kommer fogden! Detta hör kanske inte till tråden men kan ju delas i alla fall för hur det kan gå till!

I min väninnas förening så hade de förtroendevalda fått igenom stämmobeslut för att byta belysning i området. Det skulle kosta 3,2 miljoner, av medlemmarnas pengar! Notan är inte klar efter snart 3 år och är nu uppe i ca 7 miljoner De fick ju i alla fall reda på kostnaden då det hade ”upphandlats”. Inget att göra för väninnan som får betala ca 27000 för en styrelses klantiga hantering av medlemsmedel. Dryga 12000 var ju övermaga redan det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.