10 705 läst · 98 svar
11k läst
98 svar
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Man kan gå ut i skogen med en yxa och bygga ett fullgott hus med den om man vill.
Självklart går det att bygga med batterimaskiner men de jag har varit i kontakt med har känts klena. Batteriborrmaskinen får vara klen så där gör det ingenting men annrst vill jag ha motorstyrka.
Rejäl
AB Naula OY ägdes till största delen av släkten Nars i Jakobstad. Fabriken var på Kvastbergsgatan där Kemira är nu invid järnvägen till Alholmen. Före kriget var det en spikfabrik men efter kriget började de tillverka snickerimaskiner och också handhållna borrmaskiner av mycket slitstark kvalitet. Maskintillverkningen lades ned i mitten eller slutet på 50-talet och någon gång på 60-talet gick företaget i konkurs.
Självklart går det att bygga med batterimaskiner men de jag har varit i kontakt med har känts klena. Batteriborrmaskinen får vara klen så där gör det ingenting men annrst vill jag ha motorstyrka.
Rejäl
AB Naula OY ägdes till största delen av släkten Nars i Jakobstad. Fabriken var på Kvastbergsgatan där Kemira är nu invid järnvägen till Alholmen. Före kriget var det en spikfabrik men efter kriget började de tillverka snickerimaskiner och också handhållna borrmaskiner av mycket slitstark kvalitet. Maskintillverkningen lades ned i mitten eller slutet på 50-talet och någon gång på 60-talet gick företaget i konkurs.
Ja det förklarar varför jag inte har sett dessa maskiner var inte ens född på 60-talet😉😂H heimlaga skrev:Man kan gå ut i skogen med en yxa och bygga ett fullgott hus med den om man vill.
Rejäl
Det var inte jag heller. Född -81.R Rejäl skrev:
Stämborrmaskinen min är av samma fabrikat. Troligen första tillverkningsserien efter krigsslutet. Den hänger med än i dag. Handborrmaskinen hängde med mig i byggnadsarbete en bra bit in på 2010-talet innan rotorn brann. Kollektorn var också dålig. Nu finns den på Jakobstads Stadsmuseum.
Ok där ser man man lär sig något nytt varje dag😀H heimlaga skrev:Det var inte jag heller. Född -81.
Stämborrmaskinen min är av samma fabrikat. Troligen första tillverkningsserien efter krigsslutet. Den hänger med än i dag. Handborrmaskinen hängde med mig i byggnadsarbete en bra bit in på 2010-talet innan rotorn brann. Kollektorn var också dålig. Nu finns den på Jakobstads Stadsmuseum.
Då är jag nästan lastgammal jämfört med dig😂hade trott att du var ärldre…
Jag har hela mitt liv haft mer ambitioner än pengar och det betyder att allt skall nötas till slut och repareras in i det sista. Ofta börjar jag från sådant som andra redan har kastat bort. Det är sällan man hittar senaste modellen begagnad eller kan tillverka den av material som man har hittat på skroten eller huggit i skogen. Fattas det resurser till en modern lösning så tar jag steg bakåt tills jag hittar en lösning som är genomförbar. Fattas det kunskap frågar jag av andra som har hållit på med samma sak och de är oftast betydligt äldre än jag är.R Rejäl skrev:
Därför är min tidsålder en blandning av allt mellan 1924 och 2024.....och det brukar förvirra folk
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 711 inlägg
Jag velade länge om och men, fram och tillbaka. Vann 2st 40v Ryobimaskiner, skitbra men de fanns inga andra maskiner i sortimentet då.
Jag är en sån som gärna har få varianter. Därför när det gäller spänningen så hamnar jag på 18v. Tillräckligt stark och inte onödigt klumpig. Alla 40v batterierna blir ju 10-cell multiplar när man gott klarar sig på 5 celler i ett kompakt batteri som duger till det mesta. Skulle valt högre spänning om det gjordes lite mindre klumpiga batterier bara.
Sen kör DeWalt med pouch celler i något 18v batteri iallafall. Superkompakt!
Va länge inne på Makita, men efter att studerat marknaden och utbuden är de mesta ganska okej:
Makita
Ryobi
DeWalt
Milwaukee
Resten går bort i antingen lite dåligt sortiment (Bosch, Hikoki) eller att det är skräpverktyg
Ryobi och DeWalt är dessutom lättast att hitta i butik.
DeWalt är nog det märke som är stabilast och utan större nackdelar. Stort sortiment så man får en bra grästrimmer, borrmaskin och skruvdragare. Några maskiner där är helt löjligt kompakta (slagskruvdragare och mutterdragare)
I slutändan blev det Ryobi för mig. Tänkte det va onödigt för en hemmafixare att gå på dyrare verktyg när Ryobis borstlösa maskiner ändå är riktigt bra. Maskiner finns överallt och jag hittade ett bra paket med en borrskruvdragare och 3st 2ah batterier. Kör bara borrmaskin, skruvdragare och grästrimmer på batteri. Resten är sladdmaskiner som redan funnits, skaffa en bra sladdvinda så är det inga bekymmer. Kap och geren tar man ju bara fram en gång ändå.
Sen angående "skitmaskiner", så kan man absolut köpa billigt t.ex. Biltema och Lidl. Dom fungerar ganska bra nu för tiden, speciellt på sladd och gör trots allt jobbet.
Jag är en sån som gärna har få varianter. Därför när det gäller spänningen så hamnar jag på 18v. Tillräckligt stark och inte onödigt klumpig. Alla 40v batterierna blir ju 10-cell multiplar när man gott klarar sig på 5 celler i ett kompakt batteri som duger till det mesta. Skulle valt högre spänning om det gjordes lite mindre klumpiga batterier bara.
Sen kör DeWalt med pouch celler i något 18v batteri iallafall. Superkompakt!
Va länge inne på Makita, men efter att studerat marknaden och utbuden är de mesta ganska okej:
Makita
Ryobi
DeWalt
Milwaukee
Resten går bort i antingen lite dåligt sortiment (Bosch, Hikoki) eller att det är skräpverktyg
Ryobi och DeWalt är dessutom lättast att hitta i butik.
DeWalt är nog det märke som är stabilast och utan större nackdelar. Stort sortiment så man får en bra grästrimmer, borrmaskin och skruvdragare. Några maskiner där är helt löjligt kompakta (slagskruvdragare och mutterdragare)
I slutändan blev det Ryobi för mig. Tänkte det va onödigt för en hemmafixare att gå på dyrare verktyg när Ryobis borstlösa maskiner ändå är riktigt bra. Maskiner finns överallt och jag hittade ett bra paket med en borrskruvdragare och 3st 2ah batterier. Kör bara borrmaskin, skruvdragare och grästrimmer på batteri. Resten är sladdmaskiner som redan funnits, skaffa en bra sladdvinda så är det inga bekymmer. Kap och geren tar man ju bara fram en gång ändå.
Sen angående "skitmaskiner", så kan man absolut köpa billigt t.ex. Biltema och Lidl. Dom fungerar ganska bra nu för tiden, speciellt på sladd och gör trots allt jobbet.
Nja, jag har byggt ett antal jakttorn och andra saker på plats ute i skogen långt ifrån allt vad el heter. Då är det helt perfekt att ta med sig Dewalts (i mitt fall) batteridrivna verktyg. Det är precis hur bra som helst. 😊H heimlaga skrev:Man kan gå ut i skogen med en yxa och bygga ett fullgott hus med den om man vill.
Rejäl
Batteridrivna maskiner är definitivt inte klena, tvärtom, de är överraskande bra. 😊
Jag var också skeptiskt till batteridrivna verktyg tills jag testade. 😊
Anledningen till att jag ställde frågan var för att få input och feedback.
Till slut resulterade det i ett köp av Milwaukee M18. Borrskruvdragare, slagskruvdragare, cirkelsåg, sticksåg och multiverktyg. Det känns som det ultimata kitet för min del just som sakteligen kommer kompletteras. Även trädgårdsredskap som häcksax och trimmer.
Tack för hjälpen!
Till slut resulterade det i ett köp av Milwaukee M18. Borrskruvdragare, slagskruvdragare, cirkelsåg, sticksåg och multiverktyg. Det känns som det ultimata kitet för min del just som sakteligen kommer kompletteras. Även trädgårdsredskap som häcksax och trimmer.
Tack för hjälpen!
Liknande trådar
-
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Verktyg/maskiner från Senderpick
Makitaverktyg. 12v. Vill ha 18v. Adapter?
Aeg 18v verktyg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vad gäller vid skador när man hyr verktyg och maskiner?
Juridik