Nissens
H Hallerudsbo skrev:
Men för mig duger en ryobi kompressor som jag använder bara någon gång gott än att köpa en dyr på annat håll.
Eller en dammsugare eller lim pistol varmluftspistol eller fettspruta eller mygg skydd.
Så då duger det gott med adapter från bosch eller du kanske behöver bättre resultat på kompressorn eller dammsugaren inte vet jag.
Vilka batterier kör du kompressorn på?

Tråden handlar om 18V batteridrivna prylar, och just det jag skrev om handlar om batteridrivna handverktyg…
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Vilka batterier kör du kompressorn på?

Tråden handlar om 18V batteridrivna prylar, och just det jag skrev om handlar om batteridrivna handverktyg…
18 volt Bosch batteri med adapter över till Ryobi.
Kompressor att fylla däcken till cyklarna.

Så som jag kan se så är denna handhållen men inte vet jag.
 
  • Grön och svart Ryobi uppblåsare eller pump med sladd och munstycke.
Nissens
H Hallerudsbo skrev:
18 volt Bosch batteri med adapter över till Ryobi.
Kompressor att fylla däcken till cyklarna.

Så som jag kan se så är denna handhållen men inte vet jag.
Ok, hade nog haft en handpump istället, min kompressor går det att blästra och lacka med, driva diverse verktyg.

Oavsett, så handlade mitt inlägg om batteridrivna handverktyg, en kompressor är väl mer att betrakta som en maskin.

För att vara supertydlig handlar det mest om att bearbeta något material med verktygen, vanligtvis trä.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
H
Ja mina andra kompressorer är stationära med och jag kan köra div med dom med.
Men nu var det att köpa sig lite dyrare saker i en serie och sen använda adapter över till andra märken för att dra nytta av batterierna man har, då dom ofta är dyra.
Sen kan man köpa från andra det som inte används så ofta som är billigt likt det jag beskrev som är handhållet.

Smidigt när barna kan pumpa själv med så lär dom sig handskas med lite smått å gott
 
Nissens Nissens skrev:
Det du missat helt är att Boschbatteriet bara har en spänning. Samma DeWalt batteri går alltså att använda både till 54V och 18V maskiner, vilket förstås påverkar vikten lite. En stor fördel som Bosch inte matchar.

Du får ju jämföra batterier med samma specar om det skall vara någon mening med det…

Vill du jämföra äpplen och päron så kan du ju jämföra med DeWalt:
54V * 3Ah = 162Wh
18V * 9Ah = 162Wh

Bosch:
18V * 8Ah = 144Wh

Två spänningar och fler Wh i DeWaltbatteriet

Så enligt ditt egna resonemang är DeWalt solklar vinnare. 😊
Bosch har ett 12Ah Procore. 🤷
18V * 12Ah = 216Wh. ✌️
 
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Bosch har ett 12Ah Procore. 🤷
18V * 12Ah = 216Wh. ✌️
Men bara en spänning?
Då är de långt ifrån bäst. 😉
 
D Daniel 109 skrev:
Varför börjar man med att bestämma sig för batterispänningen? Det är i praktiken en rätt ointressant parameter.
Nej. Du har fel. Svara på TS fråga istf att driva tråden OT.
S Stezover skrev:
Vad skulle ni erfarna yrkesmän eller hobbysnickare föredra och rekommendera
 
Jag började köpa sladdmaskiner och då gick det bra att välja olika märken, tex Bosch blå sticksåg, Hitachi cirkelsåg, Dewalt vändsåg osv.

För min del valde jag Makita 14.4V skruvdragare när de kom med LXT-serien (litiumbatterier) 2006. Nu är det 18V som gäller mkt tack vare bredden på sortimentet med verktyg, trädgårdsmaskiner och dammsugare bla. Jag väljer borstlösa maskiner så långt det går.

Jag har även ett paket med blå Bosch 10.8V-maskiner som jag köpte till mkt lågt pris. Det är inte mina favoriter precis, exempelvis vinkelskruvdragaren är en katastrof av sopig gasrespons med gummibandseffekt. Däremot GOPen, multimaskinen, funkar rätt OK.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men bara en spänning?
Då är de långt ifrån bäst. 😉
Japp, det räcker bra sett till utbudet av elverktyg samt lämnad energi. 🤭
 
Jag har bara sladdmaskiner förutom betteriborrmaskinen. Batterimaskiner har allmänt kortare livslängd och det skulle bli för dyrt att hålla sig med sådana. Dessutom tycker jag om att ha mycket motorkraft.

Det är en blandning av Makita, blå Bosch, Fein, Milwaukee, gamla Metabo från den tiden när de var kvalitet, gamla Black&Decker från tiden när de var kvalitet, och Dewalt från den tiden när de var bättre än i dag.
Det finns inga bra maskiner på marknaden nu. Bara mer eller mindre dåliga.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har bara sladdmaskiner förutom betteriborrmaskinen. Batterimaskiner har allmänt kortare livslängd och det skulle bli för dyrt att hålla sig med sådana. Dessutom tycker jag om att ha mycket motorkraft.

Det är en blandning av Makita, blå Bosch, Fein, Milwaukee, gamla Metabo från den tiden när de var kvalitet, gamla Black&Decker från tiden när de var kvalitet, och Dewalt från den tiden när de var bättre än i dag.
Det finns inga bra maskiner på marknaden nu. Bara mer eller mindre dåliga.
Mycket motorkraft, berätta när räcker inte batterimaskin till?
Och att påstå att det inte finns några bra maskiner på marknaden nu är inget annat än trams.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
O
FredrikR FredrikR skrev:
Mycket motorkraft, berätta när räcker inte batterimaskin till?
Och att påstå att det inte finns några bra maskiner på marknaden nu är inget annat än trams.
”Allt var bättre förr”
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
”Allt var bättre förr”
Men det var inte bra då heller.
 
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
Skruvdragaren är nog den maskin jag uppdaterat flest gånger under min livstid. Jämfört med några missbrukare här, fortfarande inte så många gånger, men dessa har väldigt tydligt blivit mycket bättre med åren.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Men det var inte bra då heller.
Får citera Allan Edwall som har en visa som heter:
Nog så är det bätter, men int' är de bra...
😁
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.