S Stezover skrev:
Hej,

Jag köpte ett hus för ca. 1 år sedan.
Det är av viss framtida renoveringsbehov och kommer göra olika byggnationer samt ändringar själv.

Jag äger inte mycket maskiner eller verktyg mer än en skruvdragare.

Så nu till fråga då jag skall investera i ett fabrikat där maskinerna skall vara batteridrivna 18v. Samt kunna bygga ut maskinparken allteftersom. Men jag tänkte börja med ett kombokit. Som ex. Skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg och multiverktyg osv.

Som jag förstår det som finns det olika nivåer men jag kommer inte vilja köpa dem billigare segmentet ( inget fel i det) men Som ex. Ryobi, Aeg, Einhell osv.

Däremot går budget inte till proffsmaskiner som Festool, Hilti osv.

Jag tänker mig mittsegmentet. Bosch, Makita, Dewalt eller Millwaukee.

Vad skulle ni erfarna yrkesmän eller hobbysnickare föredra och rekommendera?

Jag tar gärna emot för och nackdelar samt motiveringar.

Tack på förhand,
Tjena!
jag är ingen märkesnörd, vilket är skönt, så jag kan välja bästa verktyget från varje märke. Men det blir dyrt med alla laddare och batterier så efter några år är jag nere på 2 märken. Bosch och Ryobi.

En liten reflektion från min samling av batteriverktyg.
- Meec och CoCraft. Alla har gått sönder…
- Stanley FatMax är ok, men för få typer av verktyg.
- Ryobi är helt ok för det mesta. Men saknar alltför ofta kullager (eller som excenterslipen som har kullager i plast!). Men det finns verktyg och maskiner för alla behov, främst i One-serien. Många tillbehör till trädgården som även passar frugan!
- Bosch 12v blå. Fantastiskt bra och nätta verktyg. Mina ”daily drivers”!
- Bosch 18v Blå. Grymma verktyg i en växande serie.

mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Blueztar och 2 till
  • Laddar…
Nissens
RudeF RudeF skrev:
Tjena!
jag är ingen märkesnörd, vilket är skönt, så jag kan välja bästa verktyget från varje märke. Men det blir dyrt med alla laddare och batterier så efter några år är jag nere på 2 märken. Bosch och Ryobi.

En liten reflektion från min samling av batteriverktyg.
- Meec och CoCraft. Alla har gått sönder…
- Stanley FatMax är ok, men för få typer av verktyg.
- Ryobi är helt ok för det mesta. Men saknar alltför ofta kullager (eller som excenterslipen som har kullager i plast!). Men det finns verktyg och maskiner för alla behov, främst i One-serien. Många tillbehör till trädgården som även passar frugan!
- Bosch 12v blå. Fantastiskt bra och nätta verktyg. Mina ”daily drivers”!
- Bosch 18v Blå. Grymma verktyg i en växande serie.

mvh
Fredrik
Maskiner med kol och och/eller utan kullager går bort direkt…
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
O
zarkov zarkov skrev:
Nej, skruvdragaren är en mellanmodell och cirkelsågen har ett max sågdjup på 57mm (vilket framgår av beteckningen).

Om 20% av ditt arbete består av att kapa 70mm-reglar så ingår du inte i målgruppen för den sågen, då behövs kralligare saker. En kapsåg kanske är mer lämpad?

Sen kan jag inte hjälpa att fundera på vad du bygger för något om du behöver kapa så många 70x70-reglar? Staket/plank? Jag förutsätter att det är minst 70x70 eftersom du behöver så stort sågdjup.

Dock håller jag med om att sladdverktyg kan vara väl så användbara, det beror ju helt på var man jobbar någonstans och hur ofta. Jag köpte en beggad cirkelsåg med sladd för 300 kr till att börja med, den åker fortfarande fram ibland.
För att göra en kort historia lång kommer här mina tankar kring köpet av en cirkelsåg! Jag har en hemma redan jag fick med i husköpet. Den är liten och totalt värdelös. Går knappt kapa skivor med den utan att den dör.

Då jag har ett behov framåt att kapa skivor så känner jag att jag behöver en ordentligt cirkelsåg. Jag har redan en kap- och gersåg från Bosch Blå som jag älskar men ibland behövs en cirkelsåg också. Som byggare Nic skriver så sparar jag pengar på att göra saker själv, men med åren har jag mer pengar än ork och bra verktyg är ett måste.

Då kommer kraven på en cirkelsåg. Det hade varit otroligt bra med skena, men jag kan inte motivera de extra 3-4 tusen det skulle kosta. Jag sågar inte 70mm reglar/stolpar ofta. Men när jag väl gör det vill jag kunna göra det med en cirkelsåg också när jag ändå köper en. Sen ska det vara ett bra märke och den ska kännas bra. Batteri hade varit ok för att den ska vara extra mobil men jag vill också kunna ha den i 20-30 år till och då kommer batteriet dö.

Då kom det paketet på Bauhaus upp och på pappret så klara det flera av kraven men för mig passade det inte. För många andra kan det vara perfekt men för mig för många kompromisser.

Vad skedde då? Jo! Kom precis hem från Netonnet med en ny cirkelsåg.

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...rwTQIX4CrQEpy5RhCvxrtZlcZVxOwErxoCmM0QAvD_BwE

Kommer jag använda den ofta? Antagligen inte! Men när jag väl använder den kommer jag känna att ”gud vad skönt att ha en riktigt cirkelsåg” samt att den alltid kommer ge 1400 w.

Kort historia lång, men såhär tänker jag när jag köper verktyg!
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
För att göra en kort historia lång kommer här mina tankar kring köpet av en cirkelsåg! Jag har en hemma redan jag fick med i husköpet. Den är liten och totalt värdelös. Går knappt kapa skivor med den utan att den dör.

Då jag har ett behov framåt att kapa skivor så känner jag att jag behöver en ordentligt cirkelsåg. Jag har redan en kap- och gersåg från Bosch Blå som jag älskar men ibland behövs en cirkelsåg också. Som byggare Nic skriver så sparar jag pengar på att göra saker själv, men med åren har jag mer pengar än ork och bra verktyg är ett måste.

Då kommer kraven på en cirkelsåg. Det hade varit otroligt bra med skena, men jag kan inte motivera de extra 3-4 tusen det skulle kosta. Jag sågar inte 70mm reglar/stolpar ofta. Men när jag väl gör det vill jag kunna göra det med en cirkelsåg också när jag ändå köper en. Sen ska det vara ett bra märke och den ska kännas bra. Batteri hade varit ok för att den ska vara extra mobil men jag vill också kunna ha den i 20-30 år till och då kommer batteriet dö.

Då kom det paketet på Bauhaus upp och på pappret så klara det flera av kraven men för mig passade det inte. För många andra kan det vara perfekt men för mig för många kompromisser.

Vad skedde då? Jo! Kom precis hem från Netonnet med en ny cirkelsåg.

[länk]

Kommer jag använda den ofta? Antagligen inte! Men när jag väl använder den kommer jag känna att ”gud vad skönt att ha en riktigt cirkelsåg” samt att den alltid kommer ge 1400 w.

Kort historia lång, men såhär tänker jag när jag köper verktyg!
Låter som du hittat rätt då:) men en vettig tanke som du lyfter på att man faktiskt gör en investering i dessa verktyg som troligen kommer hålla länge är att faktiskt att man skall behålla dem ett bra tag framöver. Frågan är då om man kommer kunna få tag i batterier på en 20 år gammal maskinpark tro?!
 
O
S Stezover skrev:
Låter som du hittat rätt då:) men en vettig tanke som du lyfter på att man faktiskt gör en investering i dessa verktyg som troligen kommer hålla länge är att faktiskt att man skall behålla dem ett bra tag framöver. Frågan är då om man kommer kunna få tag i batterier på en 20 år gammal maskinpark tro?!
Ja jag tror det kommer bli bra! Annan fördel med sladd för mig är att jag ofta kopplar in dammsugaren som startar automatiskt när jag startar verktygen.

Jag är ju orolig att man inte kommer att hitta batterier då! Samt att ett batteri ibland kostar lika mycket som ny maskin med batteri.

Batterimaskiner är fantastiska för många! Men man bör se de nackdelar som finns med!
 
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, det är en viktig parameter. Skall du köra gersåg så krävs 54V tex (DeWalt). Detta för att batterierna skulle bli väldigt stora vid större effektuttag vid lägre spänning, tex 12 eller 18V. Det gäller alla batterier, ju lägre spänning desto större batterier om man behöver ta ut lite större effekt(W).
18V räcker gott för gersåg, iaf om det är Bosch Biturbo med Procore batterier.
Men du har helt rätt att det underlättar med kraftigare batterier på 5,5-8,0Ah. 👍
 
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, det är en viktig parameter. Skall du köra gersåg så krävs 54V tex (DeWalt). Detta för att batterierna skulle bli väldigt stora vid större effektuttag vid lägre spänning, tex 12 eller 18V. Det gäller alla batterier, ju lägre spänning desto större batterier om man behöver ta ut lite större effekt(W).
Det krävs nog en liten rättelse på det påståendet, det stämmer inte riktigt. Storleken på batteriet spelar roll, givetvis, det avgör hur mkt energi du kan ha lagrad, Hur man sen, (och här har tillverkare valt olika vägar), väljer att plocka ut energin avgör om du har 18V, 40V eller 54V batterier. Du kan ha lägre spänning, men kompenserar då genom att plocka ut mer ström, vilket t.ex. är den väg Bosch har valt att gå, för att bibehålla kompatibilitet med sina 18V batterier. Det kan i slutändan ge en aningen högre tillverkningskostnad kanske, på de maskiner som nyttjar högre effekt, eftersom högre ström kortfattat kräver strömtåligare komponenter och mer koppar i maskinen (kraftigare ledningar, kretsbanor etc).

Lite förenklat kan vi väl jämföra t.ex. Makitas "nya" XGT t.ex. du kan ta ett 40V 4Ah batteri där och jämför med ett Bosch 18 (20V)V 8Ah, det är "samma skit", om vi kikar på Wh (alltså effekten som finns i batterier), men den ena jobbar med högre spänning och lägre ström och den andra högre ström men lägre spänning.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nissens
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Det krävs nog en liten rättelse på det påståendet, det stämmer inte riktigt. Storleken på batteriet spelar roll, givetvis, det avgör hur mkt energi du kan ha lagrad, Hur man sen, (och här har tillverkare valt olika vägar), väljer att plocka ut energin avgör om du har 18V, 40V eller 54V batterier. Du kan ha lägre spänning, men kompenserar då genom att plocka ut mer ström, vilket t.ex. är den väg Bosch har valt att gå, för att bibehålla kompatibilitet med sina 18V batterier. Det kan i slutändan ge en aningen högre tillverkningskostnad kanske, på de maskiner som nyttjar högre effekt, eftersom högre ström kortfattat kräver strömtåligare komponenter och mer koppar i maskinen (kraftigare ledningar, kretsbanor etc).

Lite förenklat kan vi väl jämföra t.ex. Makitas "nya" XGT t.ex. du kan ta ett 40V 4Ah batteri där och jämför med ett Bosch 18 (20V)V 8Ah, det är "samma skit", om vi kikar på Wh (alltså effekten som finns i batterier), men den ena jobbar med högre spänning och lägre ström och den andra högre ström men lägre spänning.
Vilket inte ändrar det jag påstod. Ju lägre spänning desto högre ström och större batteri för samma effektuttag.

DeWalt har löst det smidigt genom att deras 54V batterier även fungerar på 18V maskinerna eftersom batteribankarna ”bryts upp” till att bli 18V batteri när man använder dem till 18V maskiner. Smidigt.

Kanske har andra liknande system, men jag är väldigt nöjd med DeWalt av många skäl, så jag har inte haft anledning att kika närmare på andra system. 😊
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
18V räcker gott för gersåg, iaf om det är Bosch Biturbo med Procore batterier.
Men du har helt rätt att det underlättar med kraftigare batterier på 5,5-8,0Ah. 👍
Med 54V sänks strömmen betydligt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med 54V sänks strömmen betydligt.
Absolut men det är inget problem med 5,5-8Ah Procore accar och kapger eller sänksåg.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Med 54V sänks strömmen betydligt.
Kirrar det till i sn*ppen då🤪😉😂
 
Nissens Nissens skrev:
Vilket inte ändrar det jag påstod. Ju lägre spänning desto högre ström och större batteri för samma effektuttag.
Nej och nej. du får inte blanda ihop spänning med effektuttag. Högre ström kräver inte per automatik ett större batteri.

Ett perfekt exempel är skillnaden på Bosch's 18V (20V) batterier och Makitas 40V (36V). Alla nya batterier har nu gått över till 21700 cellerna, jmf de gamla 18650 cellerna (gamla makita, bosch, dewalt etc etc). Mer energi/volym jmf med 18650 och högre strömuttag. Skillnaden här blir då, enkelt och kortfattat, du har ett batteri med 10 celler. En väljer att koppla det 2x5 celler, och en väljer 1x10 celler, du får då två batterier, som är lika stora, med samma effektuttag, men det ena kommer att vara 40V*xA (beroende på celler), och det andra kommer att vara 20V*2xA, där man kopplat 2x5 celler parallellt istället för 1x10 celler i serie för 40V.

Möjligt energiuttag ur bägge batterierna är exakt detsamma, men med olika spänning och ström.
 
Redigerat:
Nissens
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Nej och nej. du får inte blanda ihop spänning med effektuttag. Högre ström kräver inte per automatik ett större batteri.

Ett perfekt exempel är skillnaden på Bosch's 18V (20V) batterier och Makitas 40V (36V). Alla nya batterier har nu gått över till 21700 cellerna, jmf de gamla 18650 cellerna (gamla makita, bosch, dewalt etc etc). Mer energi/volym jmf med 18650 och högre strömuttag. Skillnaden här blir då, enkelt och kortfattat, du har ett batteri med 10 celler. En väljer att koppla det 2x5 celler, och en väljer 1x10 celler, du får då två batterier, som är lika stora, med samma effektuttag, men det ena kommer att vara 40V*xA (beroende på celler), och det andra kommer att vara 20V*2xA, där man kopplat 2x5 celler parallellt istället för 1x10 celler i serie för 40V.

Möjligt energiuttag ur bägge batterierna är exakt detsamma, men med olika spänning och ström.
Du förväxlar teknikskiften med annat. Med samma batteriteknik blir battarierna större med högre strömuttag. Teknikskiften ger generellt mindre batterier.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du förväxlar teknikskiften med annat. Med samma batteriteknik blir battarierna större med högre strömuttag. Teknikskiften ger generellt mindre batterier.
Dewalt 54V 6Ah.
Svensk produktinformation för ett kompatibelt 18/54V batteri och dess specifikationer inklusive storlek och vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bosch 18V 8,0Ah Procore.
Svensk webbsida som visar information om ett 8,0Ah ProCORE18V lithiumjonbatteri, tekniska data och beställningsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Dewalt 54V 6Ah.
[bild]

Bosch 18V 8,0Ah Procore.
[bild]
Ja, vad är det du vill ha sagt med det? Det är ju exakt det jag beskrivit. 54V 2Ah och 18V 6 Ah i samma DeWalt batteri.
Men så är de rätt stora fysiskt jämfört med de renodlade 18V batterierna också.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.