Tror denna fråga är som att fråga vilket sorts kaffe man ska dricka.. Men jag slår ett slag för
Panasonic och deras 14,4/18V kombimaskiner.

Man är väl lite partisk såklart, men de gör faktiskt rätt "tuffa" verktyg som tål mycket.
Mina batterier, maskiner och laddare hänger ute i ett kallförråd och på 12 år så har jag fått byta ut en skruvdragare.
Det var visserligen mitt eget fel som försökte forcera en fönsterkarm men en irwing-borr...

Kontentan är att de håller! Glömmer mina ute jämt, IP-klassade, tål regn etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför börjar man med att bestämma sig för batterispänningen? Det är i praktiken en rätt ointressant parameter.
Vill man såga och klyva material som ts nämner blir 12V fort orkeslöst och då blir 18V ett naturligt val.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Gud vad skönt att detta inte blivit en "märkeskrigstråd".

Som andra säger, känn och kläm.

Beroende på hur mycket du ska jobba med grejerna, undvik de billigaste märkerna.

Jag själv valde Makita. Då jag gillade hur dessa låg i handen (har inga jättelabbar), jag gillar utbudet som finns (har även grejer till trädgården i samma system) och gillade prisbilden.
Enda knepiga är att de verkar ha vissa "billigare" grejer som inte alls känns lika robusta,men det visar sig i priset också. T.ex. min häcksax köpte jag deras billigaste och man förstår varför den är billig. Men den gör jobbet bra oavsett 👍


/Jocce
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
För mig är Ryobi den perfekta kompromissen.

Klart steg upp från Meec, einhell (skräp), cotech.

Kan inte motivera dyrare för hemmabruket och så har dom verkligen allt.
Det som går oftare (cirkel, skruvdragare, mutterdragare) finns borstlöst och då är det inte långt från proffssegment.
 
  • Gilla
  • Haha
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag kör med gröna Bosch 18v. Mest pga att jag nappade på ett billigt erbjudande om en skruvdragare med batterier.

Tyckte den var helt okej för mina behov och när jag behövde en cirkelsåg fortsatte jag på den inslagna banan och sen har det fortsatt med nya verktyg med samma batterisystem.

Och jag är nöjd. Bosch grön verkar vara varken bäst eller sämst och har ett hyfsat pris.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Jag kör 18v Makita, men hoppar över de billigaste grejerna och kör borstlösa och har inte råkat ut för några dåliga grejer. Stort plus är ju att Makita har bra utbud för trädgården också så kan köra på samma batterier där.
12v så kör jag Bosch små dragare med flexichuck systemet, helt suveräna tycker jag.
 
  • Gilla
Jocce81 och 2 till
  • Laddar…
O
S Stezover skrev:
Hej,

Jag köpte ett hus för ca. 1 år sedan.
Det är av viss framtida renoveringsbehov och kommer göra olika byggnationer samt ändringar själv.

Jag äger inte mycket maskiner eller verktyg mer än en skruvdragare.

Så nu till fråga då jag skall investera i ett fabrikat där maskinerna skall vara batteridrivna 18v. Samt kunna bygga ut maskinparken allteftersom. Men jag tänkte börja med ett kombokit. Som ex. Skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg och multiverktyg osv.

Som jag förstår det som finns det olika nivåer men jag kommer inte vilja köpa dem billigare segmentet ( inget fel i det) men Som ex. Ryobi, Aeg, Einhell osv.

Däremot går budget inte till proffsmaskiner som Festool, Hilti osv.

Jag tänker mig mittsegmentet. Bosch, Makita, Dewalt eller Millwaukee.

Vad skulle ni erfarna yrkesmän eller hobbysnickare föredra och rekommendera?

Jag tar gärna emot för och nackdelar samt motiveringar.

Tack på förhand,
Min taktik har varit att jag har skruvdragare (Makita 12v) sedan tidigare när jag bodde lägenhet. Väldigt nöjd med den för den är lätt. Men sen köpte vi hus och jag behövde mer verktyg. Då har jag köpt det verktyget jag har behövt för uppgiften och det har nästan alltid blivit Bosch blå med sladd (inte bästa modellerna, men inte heller sämsta).

Jag tänker så att jag kommer använda verktygen så sällan men vill ändå ha de i 20 år. Batteriverktyg är fantastiska till hantverkare som sliter ut maskinen innan batteriet dör, men här hemma skulle batteriet dött först.

Förutom att köpa Bosch blå för kvaliteten är småsaker som att det är 2 meter sladd som är underbart.

Igår tänkte jag dock göra ett undantag och köpa en paket på Bauhaus.

https://www.bauhaus.se/verktygspaket-bosch-professional-gks-gsr-18v-2x2-0ah-663923

Men skruvdragaren var inte så bra som jag förväntat mig och cirkelsågen sågade inte av 70 mm vilket jag behöver för att kapa reglar. Med andra ord var det paketet bra till 80% men jag vill inte lägga 3500kr på något som bara är bra till 80%. Så jag kommer köpa en sladdriven cirkelsåg och Makitan får leva vidare.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Men skruvdragaren var inte så bra som jag förväntat mig och cirkelsågen sågade inte av 70 mm vilket jag behöver för att kapa reglar. Med andra ord var det paketet bra till 80% men jag vill inte lägga 3500kr på något som bara är bra till 80%. Så jag kommer köpa en sladdriven cirkelsåg och Makitan får leva vidare.
Nej, skruvdragaren är en mellanmodell och cirkelsågen har ett max sågdjup på 57mm (vilket framgår av beteckningen).

Om 20% av ditt arbete består av att kapa 70mm-reglar så ingår du inte i målgruppen för den sågen, då behövs kralligare saker. En kapsåg kanske är mer lämpad?

Sen kan jag inte hjälpa att fundera på vad du bygger för något om du behöver kapa så många 70x70-reglar? Staket/plank? Jag förutsätter att det är minst 70x70 eftersom du behöver så stort sågdjup.

Dock håller jag med om att sladdverktyg kan vara väl så användbara, det beror ju helt på var man jobbar någonstans och hur ofta. Jag köpte en beggad cirkelsåg med sladd för 300 kr till att börja med, den åker fortfarande fram ibland.
 
Redigerat:
Nissens
zarkov zarkov skrev:
Nej, skruvdragaren är en mellanmodell och cirkelsågen har ett max sågdjup på 57mm (vilket framgår av beteckningen).

Om 20% av ditt arbete består av att kapa 70mm-reglar så ingår du inte i målgruppen för den sågen, då behövs kralligare saker. En kapsåg kanske är mer lämpad?

Sen kan jag inte hjälpa att fundera på vad du bygger för något om du behöver kapa så många 70x70-reglar? Staket/plank? Jag förutsätter att det är minst 70x70 eftersom du behöver så stort sågdjup.

Dock håller jag med om att sladdverktyg kan vara väl så användbara, det beror ju helt på var man jobbar någonstans och hur ofta. Jag köpte en buggade cirkelsåg med sladd för 300 kr till att börja med, den åker fortfarande fram ibland.
Kan ju vara så att han vill kapa med vinkel, då krävs större sågdjup…
 
Nissens Nissens skrev:
Kan ju vara så att han vill kapa med vinkel, då krävs större sågdjup…
Jo, men 57 mm är ju tillräckligt för att kapa 45x70 i 45°?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
B
När jag köpte hus 2019 så började jag köpa Lidls 18V verktyg Parkside. Mest för att dom var billiga, 3års garanti och stort sortiment.

Totalt 7-8 verktyg blev det, kört slut på borrmaskinen och multiverktyget och fick nya sända från Tyskland. Kört slut på dom också men orkade inte sända in dem på garantin.

Kan inte rekommendera Parkside. Du får vad du betalar för. Har även några Meec tools från Jula. Kan inte rekommendera dom heller.

Var inte dumsnål som jag. Nu kör jag på blå bosch, 12V borrskruvdragaren använder jag mest och är helt underbar i jämförelse mot all annan skit som jag haft.

Om man ska renovera/bygga själv så spar man enormt mycket pengar mot att anlita hantverkare så det minsta man kan göra är att ha bra verktyg. Blir så mycket lättare och som amatör behöver man all hjälp man kan få.
 
  • Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Gud vad skönt att detta inte blivit en "märkeskrigstråd".

Som andra säger, känn och kläm.

Beroende på hur mycket du ska jobba med grejerna, undvik de billigaste märkerna.

Jag själv valde Makita. Då jag gillade hur dessa låg i handen (har inga jättelabbar), jag gillar utbudet som finns (har även grejer till trädgården i samma system) och gillade prisbilden.
Enda knepiga är att de verkar ha vissa "billigare" grejer som inte alls känns lika robusta,men det visar sig i priset också. T.ex. min häcksax köpte jag deras billigaste och man förstår varför den är billig. Men den gör jobbet bra oavsett 👍


/Jocce
Tack för bra svar! Det är exakt detta jag ville komma åt. Bredden och utbudet samt din objektiva bild av det hela:)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
B ByggareNic skrev:
När jag köpte hus 2019 så började jag köpa Lidls 18V verktyg Parkside. Mest för att dom var billiga, 3års garanti och stort sortiment.

Totalt 7-8 verktyg blev det, kört slut på borrmaskinen och multiverktyget och fick nya sända från Tyskland. Kört slut på dom också men orkade inte sända in dem på garantin.

Kan inte rekommendera Parkside. Du får vad du betalar för. Har även några Meec tools från Jula. Kan inte rekommendera dom heller.

Var inte dumsnål som jag. Nu kör jag på blå bosch, 12V borrskruvdragaren använder jag mest och är helt underbar i jämförelse mot all annan skit som jag haft.

Om man ska renovera/bygga själv så spar man enormt mycket pengar mot att anlita hantverkare så det minsta man kan göra är att ha bra verktyg. Blir så mycket lättare och som amatör behöver man all hjälp man kan få.
Tack för bra svar! :)
 
Min syn på det hela.

När man kapar/klyver står man oftast vid en fast punkt (bord/arbetsbock) och kan lika gärna köra sladd, inomhus har man även gärna någon form av spånsug/dammsugare så ström finns redan.
Cirkelsågen är nog därför det verktyg där jag skulle sakna batteriet minst och om den nuvarande ger upp så kommer jag fundera länge på vad jag väljer.
Köpte excenterslipen med sladd av samma skäl dvs jag står stationärt och slipar.med den inkopplad i sugen eller utomhus vid ett arbetsbord.

Batterilistan för mig i prioritetingsordning vid de reparationer och jobb jag gjort.
Skruvdragare, minst två men gärna tre. Minst en ska funka skapligt att borra med. En kan vara en muttersmatter.
Multiverktyg
Tigersåg
Sticksåg

Så ett apparatpaket med ovan nämnda skulle funka bra för mig. Oftast bara en eller två skruvdragare/muttersmatter i paketen men då köper man ett borr- och skruvdragar-set för att också få extra batterier och laddare. När man fortsätter köpa apparater vill man inte se fler laddare som bara tar ett batteri men två är alltid bra.

Eftersom cirkelsågen är det verktyg som kräver mest och att man fördelar slitaget på flera skruvdragare så kan man mer bekvämt välja verktyg som inte är "yrkesinriktade".

Jag har kört alla verktygen ovan utom multivetktyget med och utan sladd och gjort liknande uppgifter med samtliga.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Varför börjar man med att bestämma sig för batterispänningen? Det är i praktiken en rätt ointressant parameter.
Nejdå, det är en viktig parameter. Skall du köra gersåg så krävs 54V tex (DeWalt). Detta för att batterierna skulle bli väldigt stora vid större effektuttag vid lägre spänning, tex 12 eller 18V. Det gäller alla batterier, ju lägre spänning desto större batterier om man behöver ta ut lite större effekt(W).
 
Redigerat:
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.