Nissens Nissens skrev:
Ja, vad är det du vill ha sagt med det? Det är ju exakt det jag beskrivit. 54V 2Ah och 18V 6 Ah i samma DeWalt batteri. Men så är de rätt stora jämfört med de renodlade 18V batterierna också.
"Teknikskiften ger generellt mindre batteri."

Tolkade det som du menade fysisk storlek?

Tyngre än Boschs 8,0Ah batteri.
 
Redigerat:
B
Om ni ska jämföra energimängd i batterier så gör om det till energi i kWh (eller Wh) istället för att göra en rättvis jämförelse.

För att ta exemplet ovan:

Dewalt:
54V * 2Ah = 0.108kWh
18V * 6Ah = 0.108kWh

Bosch:
18V * 8Ah = 0.144kWh

Bosch batteriet har även en lägre vikt och mindre mått så en klar vinnare!
 
12Ah Procore.

18V * 12Ah = 0.216kWh
 
Jag resonerade länge så att jag ville ha sladddrivet, för batterierna kommer med tiden att bli dåliga. Sen kom dagen då jag skulle göra en större tillbyggnad av huset, jag var i behov av bland annat en ny skruvdragare och började titta runt på vilka verktyg jag behövde och vilka jag villhövde. Jag bestämde mig tidigt för att Skruvdragare och cirkelsåg var viktiga parametrar. Ganska fort insåg jag att de färdiga paketen som såldes då ofta innehöll lite äldre maskiner med lite sämre egenskaper. Jag minns att ett krav för cirkelsågen var att kunna gera en 45mm regel och möjlighet att använda skena. För min del slutade det där och då med blå bosch 18v och jag har utökat verktygsarsenalen med tiden.

Ett av de bästa köpen är dock min 12v skruvdragare med offset och vinkeltillsats. Den är förvånansvärt stark i förhållande till storlek. Min 18v känns numera väldigt klumpig och får oftast vila.
 
Nissens
B ByggareNic skrev:
Om ni ska jämföra energimängd i batterier så gör om det till energi i kWh (eller Wh) istället för att göra en rättvis jämförelse.

För att ta exemplet ovan:

Dewalt:
54V * 2Ah = 0.108kWh
18V * 6Ah = 0.108kWh

Bosch:
18V * 8Ah = 0.144kWh

Bosch batteriet har även en lägre vikt och mindre mått så en klar vinnare!
Det du missat helt är att Boschbatteriet bara har en spänning. Samma DeWalt batteri går alltså att använda både till 54V och 18V maskiner, vilket förstås påverkar vikten lite. En stor fördel som Bosch inte matchar.

Du får ju jämföra batterier med samma specar om det skall vara någon mening med det…

Vill du jämföra äpplen och päron så kan du ju jämföra med DeWalt:
54V * 3Ah = 162Wh
18V * 9Ah = 162Wh

Bosch:
18V * 8Ah = 144Wh

Två spänningar och fler Wh i DeWaltbatteriet

Så enligt ditt egna resonemang är DeWalt solklar vinnare. 😊
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
H
Jag har kört blå Bosch nu i 12 år.
Har nog ett 15 tal batterier 18 volt.
Är väldigt nöjd.
Har laser, multisåg, skruvdragare i olika modeller, mutter knack i olika storlek, sticksåg, tigersåg, slagborr, slipmaskin, hyvel, vinkel slip, cirkel såg osv osv.
Men sen har jag även adapter från Bosch batteri till ett par olika 18 volt märken för att kunna använda godbitar från andra men fortfarande bara köra en typ av batteri.

I det sista nu så har jag även köpt på mig en hel del 12 volt inom Bosch för små jobb hemma.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Det du missat helt är att Boschbatteriet bara har en spänning. Samma DeWalt batteri går alltså att använda både till 54V och 18V maskiner, vilket förstås påverkar vikten lite. En stor fördel som Bosch inte matchar.

Du får ju jämföra batterier med samma specar om det skall vara någon mening med det…

Vill du jämföra äpplen och päron så kan du ju jämföra med DeWalt:
54V * 3Ah = 162Wh
18V * 9Ah = 162Wh

Bosch:
18V * 8Ah = 144Wh

Två spänningar och fler Wh i DeWaltbatteriet

Så enligt ditt egna resonemang är DeWalt solklar vinnare. 😊
Nej Nissen jag har inte missat det helt. Ja nu tog jag bara som jag skrev exemplet ovan som någon postade. Tyckte bara att ni pratade om ström och spänning men inte energi i tråden.

Bästa batteriet beror på ditt användingsområde, vad ska maskinerna användas till? 12V använder jag själv 95% av tiden, mycket mindre och lättare maskiner.

Men om man jämför två batterier så jämför energinnehållet. Det var min poäng. Inte hitta det bästa batteriet på marknaden.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Nissens
B ByggareNic skrev:
Nej Nissen jag har inte missat det helt. Ja nu tog jag bara som jag skrev exemplet ovan som någon postade. Tyckte bara att ni pratade om ström och spänning men inte energi i tråden.

Bästa batteriet beror på ditt användingsområde, vad ska maskinerna användas till? 12V använder jag själv 95% av tiden, mycket mindre och lättare maskiner.

Men om man jämför två batterier så jämför energinnehållet. Det var min poäng. Inte hitta det bästa batteriet på marknaden.
Citat från ditt mess #47:

”Bosch batteriet har även en lägre vikt och mindre mått så en klar vinnare!”

Men du ville inte utse det bästa battariet? 🙄
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
T
Har det inte blivit lite väl mycket OT nu med den här batteridiskussionen...?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
H
Fördel med att köra 18 volt är att det finns en del leverantörer som kör 18 volt.
Kör man adapter emellan så kan man köpa det som passar från olika.
Men att man köper ett system som huvud typ.

Enklare att köpa en billig maskin om man inte använder den så ofta, blir lättare att få igenom det i budget förhandlingen med regeringen 😇
Så kan man ha lite dyrare maskin av det man använder oftare.

Men som sagt åk och känn och kläm.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Ett mellanprismärke som ofta glöms bort är Metabo. Har en hel del bra erfarenheter av det märket.
 
  • Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H Hallerudsbo skrev:
Fördel med att köra 18 volt är att det finns en del leverantörer som kör 18 volt.
Kör man adapter emellan så kan man köpa det som passar från olika.
Men att man köper ett system som huvud typ.

Enklare att köpa en billig maskin om man inte använder den så ofta, blir lättare att få igenom det i budget förhandlingen med regeringen 😇
Så kan man ha lite dyrare maskin av det man använder oftare.

Men som sagt åk och känn och kläm.
Nja, dyrare maskiner har ofta bättre precision och fler inställningsmöjligheter. Så det handlar om vilken kvalitet man vill ha på resultatet också.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Nja, dyrare maskiner har ofta bättre precision och fler inställningsmöjligheter. Så det handlar om vilken kvalitet man vill ha på resultatet också.
Därav om du såg skrev jag att man köper ett system som man använder ofta som är lite dyrare och adapter från batteri till billigare som man använder sällan.
 
Nissens
H Hallerudsbo skrev:
Därav om du såg skrev jag att man köper ett system som man använder ofta som är lite dyrare och adapter från batteri till billigare som man använder sällan.
Vilket jag inte håller med om. Även om man gör något sällan vill man ha ett bra resultat. (åtminstone vill jag det)
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Vilket jag inte håller med om. Även om man gör något sällan vill man ha ett bra resultat. (åtminstone vill jag det)
Men för mig duger en ryobi kompressor som jag använder bara någon gång gott än att köpa en dyr på annat håll.
Eller en dammsugare eller lim pistol varmluftspistol eller fettspruta eller mygg skydd.
Så då duger det gott med adapter från bosch eller du kanske behöver bättre resultat på kompressorn eller dammsugaren inte vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.