De gamla maskinerna har oftast en brist och de nya en annan. Det är som det skulle vara straffbart att bygga en bra maskin för när de rättar de gamla felen så hittar de på nya.

Som Allan Edwall sjunger. Nog är det bätter men int är det bra.

Det är mest hela tiden som batterimaskiner inte räcker till. För litet kraft i motorerna. Handcirkelsåg och borrmaskin och vinkelslipmaskin och elhyvel framför allt. Där skall det vara kraft.

H heimlaga skrev:
De gamla maskinerna har oftast en brist och de nya en annan. Det är som det skulle vara straffbart att bygga en bra maskin för när de rättar de gamla felen så hittar de på nya.

Det är mest hela tiden som batterimaskiner inte räcker till. För litet kraft i motorerna. Handcirkelsåg och borrmaskin och vinkelslipmaskin och elhyvel framför allt. Där skall det vara kraft.
Låter som du provat en hel av en olika märken för att backa upp ett sådant uttalande.
Vilka är det som inte räcker till, enligt dig?

H heimlaga skrev:

Men din huvudtes var ju att alla nya maskiner var dåliga. Inte bara att batterimaskinerna är dåliga.

Jag vill påstå att nya handmadkiner är säkrare och bättre på allt. Vad gäller batteri vs sladd så behöver väl inte det vara så svartvitt. En kombination av sladd och batteri är förstås optimalt.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men din huvudtes var ju att alla nya maskiner var dåliga. Inte bara att batterimaskinerna är dåliga.

Jag vill påstå att nya handmadkiner är säkrare och bättre på allt. Vad gäller batteri vs sladd så behöver väl inte det vara så svartvitt. En kombination av sladd och batteri är förstås optimalt.
Nej.
Min huvudtes var att praktiskt taget alla maskiner både nya och gamla är dåliga. På ett eller annat vis.

Ja jag har batteiborrmaskin. På de andra maskinerna ser jag ingen nytta med batteri.

H heimlaga skrev:
Nej.
Min huvudtes var att praktiskt taget alla maskiner både nya och gamla är dåliga. På ett eller annat vis.

Ja jag har batteiborrmaskin. På de andra maskinerna ser jag ingen nytta med batteri.
Du ser nytta eller att de är för klena?

Vilka märken har du testat?
Jag antar det är en del då dina uttalanden sågar hela marknaden.

Jag har ju fått låna en del batteriverktyg i olika sammanhang och så som jag är van att köra blir det till ingenting. Ser man på siffrorna är de ju ungefär motsvarande oberoende vilken proffstillverkare det handlar om.

Jag ser ingen nytta med att betala mer för en maskin som är klenare.

H heimlaga skrev:
Nej.

Ok alla maskiner är dåliga. Eftersom de flesta nog tycker att ett många maskiner är riktigt bra så låter det som att det mer handlar om hur du använder maskinerna. Varför inte använda maskinerna som det är tänkt där de uppenbarligen fungerar riktigt bra?

Att en maskin inte är bra till allt är ju självklart, då tar man en annan maskin istället.

R
MathiasS MathiasS skrev:
Ok alla maskiner är dåliga. Eftersom de flesta nog tycker att ett många maskiner är riktigt bra så låter det som att det mer handlar om hur du använder maskinerna. Varför inte använda maskinerna som det är tänkt där de uppenbarligen fungerar riktigt bra?
Tack för en väldigt givande och utförlig genomgång av vilka maskiner som är bra🤓
MathiasS MathiasS skrev:
Att en maskin inte är bra till allt är ju självklart, då tar man en annan maskin istället.
Ja den maskinen är ju bra🙄🤓😉😂

H heimlaga skrev:
Jag har ju fått låna en del batteriverktyg i olika sammanhang och så som jag är van att köra blir det till ingenting. Ser man på siffrorna är de ju ungefär motsvarande oberoende vilken proffstillverkare det handlar om.

Jag ser ingen nytta med att betala mer för en maskin som är klenare.
Du fortsätter i tramstemat.
Vilka nätanslutna är bra?

R Rejäl skrev:
Tack för en väldigt givande och utförlig genomgång av vilka maskiner som är bra🤓

Läs detta igen imorgon runt lunch så går det nog bättre för dig…:)

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Läs detta igen imorgon runt lunch så går det nog bättre för dig…:)
Det går lika bra idag har bara druckit pepsi ikväll..
Jävlas med dig lite😉😂

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag hade turen att vinna en Milwaukee M18 skruvdragare här på Byggahus för en massa år sedan och då blev det sig så att M18 blev min serie att köra på. Hade några olika skruvdragare innan från Bosch och Dewalt men med äldre batteriteknik.
För handmaskiner ser jag noll fördel med sladd idag om man bortser från större borrmaskiner eller liknande. Sticksåg, handcirkel, hyvel, tigersåg mfl är perfekta att köra på batteri. Har även investerat i flertalet arbetslampor och det är också skönt att kunna flytta runt utan att behöva mecka med skarvsladdar.
Dyckerpistol och spikpistol är väldigt trevligt att ha om man ska nybygga eller göra större renoveringar. Pass på om man vill ha en stomspikare. Tror bara Milwaukee, Hikoki och Dewalt har dessa men det kanske har kommit eller är på G till Bosch och Makita också. Spikade en del råspont med Dewalts spikpistol för några år sedan och tyckte den sköt mycket dubbelskott.
Har testat Milwaukees kap/ger med 254 klinga och den står näst på tur. Ingen fördel med sladd där!
Och så ska man se till att ha gott om batterier! Och laddare....
Och så måste man ha klart för sig att för oss hemmabyggare så är detta en materialsport 😋

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Stezover och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:

Nå.... om vi nu skall försöka så anser jag att de bästa stora vinkelslipmaskinerna (230mm skiva) är Metabo från 90-talet. Inte bra men bättre än de andra. Nu har jag en så gott som ny Fein och en Wolf från 70-talet. Båda är obekvämare att använda. Milwaukee har en brytare som inte tål slipdamm. En granne har Makita och den är svagare byggd.

Små vinkelslipmaskiner har jag provat på svart Black&Decker (proffsserien) från 80-talet, Blå Bosch från 90-talet, Milwaukee från 2010-talet och ny blå Bosch. Dessutom har jag kört med en Dewalt som inte var min. Ingen håller. Det är bara skit hela vägen. Fast blå Bosch verkar bäst bland de dåliga. Gäller både den nya och den gamla. Milwaukee är värdelösa. Brytaren tål inte slipdamm. Allihop har en idiotiskt konstruerad växellåda som det inte går att byta lager i när de tar slut. Lagren håller inte länge. Varvtalsreglering skall man alltid undvika för den tål inte slipdamm.

Stora tvåhandsborrmaskiner har jag provat på Naula från 40-talet och ny blå Bosch. Boschen är onödigt svagt byggd i förhållande till användningen så jag är rädd att den blir kortlivad. Naulan var starkt byggd men den hade en idiotisk bygel över startknappen så man kunde fastna med fingret och så hade den ingen back. Framför allt hade den ingen kondensator så kollektorn slets ut i förtid på grund av onödig gnistbildning. Jag såg på Makita innan jag köpte Bosch men Makita har för liten chuck och för svagt fäste för extrahandtaget så det var onödigt att kasta ut pengar på en sådan.

Gällande handcirkelsågar så köpte jag en stor Makita med 65mm sågdjup omkring 2010. Då påstods det vara en av de bästa och kraftigaste som fanns i den storleksklassen. Den håller än och duger att arbeta med men motorn är i klenaste laget och bottnen av pressad plåt hålls inte plan och anhållet är för klent. Den har klyvkniv och det är ett absolut måste anser jag. Många nyare handcirklar verkar sakna klyvkniv.

Blev det mer konkret nu?

• Haha
Sernando
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nå.... om vi nu skall försöka så anser jag att de bästa stora vinkelslipmaskinerna (230mm skiva) är Metabo från 90-talet. Inte bra men bättre än de andra. Nu har jag en så gott som ny Fein och en Wolf från 70-talet. Båda är obekvämare att använda. Milwaukee har en brytare som inte tål slipdamm. En granne har Makita och den är svagare byggd.

Små vinkelslipmaskiner har jag provat på svart Black&Decker (proffsserien) från 80-talet, Blå Bosch från 90-talet, Milwaukee från 2010-talet och ny blå Bosch. Dessutom har jag kört med en Dewalt som inte var min. Ingen håller. Det är bara skit hela vägen. Fast blå Bosch verkar bäst bland de dåliga. Gäller både den nya och den gamla. Milwaukee är värdelösa. Brytaren tål inte slipdamm. Allihop har en idiotiskt konstruerad växellåda som det inte går att byta lager i när de tar slut. Lagren håller inte länge. Varvtalsreglering skall man alltid undvika för den tål inte slipdamm.

Stora tvåhandsborrmaskiner har jag provat på Naula från 40-talet och ny blå Bosch. Boschen är onödigt svagt byggd i förhållande till användningen så jag är rädd att den blir kortlivad. Naulan var starkt byggd men den hade en idiotisk bygel över startknappen så man kunde fastna med fingret och så hade den ingen back. Framför allt hade den ingen kondensator så kollektorn slets ut i förtid på grund av onödig gnistbildning. Jag såg på Makita innan jag köpte Bosch men Makita har för liten chuck och för svagt fäste för extrahandtaget så det var onödigt att kasta ut pengar på en sådan.

Gällande handcirkelsågar så köpte jag en stor Makita med 65mm sågdjup omkring 2010. Då påstods det vara en av de bästa och kraftigaste som fanns i den storleksklassen. Den håller än och duger att arbeta med men motorn är i klenaste laget och bottnen av pressad plåt hålls inte plan och anhållet är för klent. Den har klyvkniv och det är ett absolut måste anser jag. Många nyare handcirklar verkar sakna klyvkniv.

Blev det mer konkret nu?
Har du provat något från 2020 eller nyare, ffa batteridrivet?
Eller "vet" du bara att det är skräp?

Man kan bygga ett hus med batteridrivna elverktyg, borde räcka som motivering.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Jag anser efter ett antal vinkelslipar att Bosch blåa är överlägset bästa då givetvis med kabel om man kapar i betong eller stål..
H heimlaga skrev:
Dessutom har jag kört med en Dewalt
Dewalt kap o gersåg är prisvärda och bra bygger på en gammal ELU modell som håller än idag…
H heimlaga skrev:
Fast blå Bosch verkar bäst bland de dåliga
Ingett märke är bra bland alla maskiner, när det kommer till sänksågar så är Festool överlägsna enligt mig och även här en kabelmaskin är att föredra…
H heimlaga skrev:
Milwaukee är värdelösa.
Håller med är inte imponerad av dom få jag har provat..
H heimlaga skrev:
Stora tvåhandsborrmaskiner har jag provat på Naula från 40-talet och ny blå Bosch. Boschen är onödigt svagt byggd i förhållande till användningen så jag är rädd att den blir kortlivad.
Hör har jag haft Bosch, Dewalt och makita tycker makitan är bra till större dosfräsar tex. När man monterar Fresh ventiler…
H heimlaga skrev:
Naulan var starkt byggd men den hade en idiotisk bygel över startknappen så man kunde fastna med fingret och så hade den ingen back.
Vad är detta för maskin? naula=spik..
H heimlaga skrev:
Framför allt hade den ingen kondensator så kollektorn slets ut i förtid på grund av onödig gnistbildning. Jag såg på Makita innan jag köpte Bosch men Makita har för liten chuck och för svagt fäste för extrahandtaget så det var onödigt att kasta ut pengar på en sådan.
Kör mycket med makita på batterisidan och tycker dom är bra..
H heimlaga skrev:
Blev det mer konkret nu?
Ja mycket givande😉

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.