2 465 läst · 36 svar
2k läst
36 svar
100 meter Jordkabel, på mark till 2000W - mm2?
Jag ska försöka luska reda på förimpedansen enligt din metod.Bo.Siltberg skrev:Bra
Ja
Kan inte uttala mig. Den är troligen avsedd för gummikabel. Kan bli tveksamt att ansluta enkardeliga ledare där. Det här är en kabelskarv. [länk] Skarvhylsor och tång tillkommer.
Du får undvika det högsta läget på plattorna. Eller så får vi försöka gå upp till 10 A men då behövs mer info.
Ja
Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är den sista säkring som skyddar din kabel.
Man kan fråga nätägaren, eller så kan du mäta själv: [länk]. Då har du fördelen att kunna mäta nära den punkt där du tänkt koppla in din kabel. Det är därifrån vi ska dimensionera din kabel till kojan.
Jag vill egentligen veta mycket mer om detta för att ge råd. Lite bilder på inkopplingspunkt, kabelstråk, kojan osv vore bra.
Under tiden har jag försökt vara lite fiffig:
Med den info jag fått funderar jag på att leda lite ström till en bod hela 180 meter bort.
Om jag är disciplinerad och VERKLIGEN håller mig under 1000W på varje fas.
Ser till att köpa maskiner som är under 1000W
Och t o m enbart har ETT uttag per fas så jag måste skifta (dra in och ut kontakt) mellan t ex spisplatta - vattenpump - dammsugare - tekokare.
Bara en tung belastare kan vara på en fas.
Och 6A på varje.
Då kan 180 meter gå. Tror jag mig se....?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Ja, du hamnar på ca 6 % spänningsfall. Men det gäller som sagt endast när du belastar en fas med 5 A.
Om du belastar två faser med 5 A så får du samma spänningsfall.
Om du belastar två faser med 2.5 A vardera så får du halva spänningsfallet.
Om du belastar tre faser med 1.7 A vardera så blir spänningsfallet 1/6.
Om du belastar tre faser med 5 A så får du också halva spänningsfallet.
Så det är en god ide med tre uttag, ett per fas.
Men vi ska inte lägga alltför stor vikt vid spänningsfall. De allra flesta apparater klarar ett spänningsfall på 15-20 % utan större problem.
Det viktiga är att säkringen i början av kabeln ger ett nöjaktigt skydd, tillsammans med JFBn. Med 180 meter 2.5 mm² är inte 6 A självklart längre.
Men vi ska inte lägga alltför stor vikt vid spänningsfall. De allra flesta apparater klarar ett spänningsfall på 15-20 % utan större problem.
Det viktiga är att säkringen i början av kabeln ger ett nöjaktigt skydd, tillsammans med JFBn. Med 180 meter 2.5 mm² är inte 6 A självklart längre.
Det låter inte som att du har köpt kabeln än. De levereras ofta på 1000/500m trummor till grossisterna, så att köpa 180m ska inte vara något problem, så att du slipper skarva.
Hur priskänslig är du?
Du slipper en del av dina bekymmer om du går upp på 5G6, men det kommer att kosta strax över dubbelt så mycket för själva kabeln. Men det kanske kan vara värt det för att slippa ligga på gränsen.
Hur priskänslig är du?
Du slipper en del av dina bekymmer om du går upp på 5G6, men det kommer att kosta strax över dubbelt så mycket för själva kabeln. Men det kanske kan vara värt det för att slippa ligga på gränsen.
För att vara extra tydlig.Bo.Siltberg skrev:Ja, du hamnar på ca 6 % spänningsfall. Men det gäller som sagt endast när du belastar en fas med 5 A.
BÖRJAN av kabeln
Med det menar du där :
...elen kommer ifrån (vid stolpen där det finns 16A säkring)
eller
Där elen tas ut i slutet av kabeln?
PS I det här upplägget på gränsen förmodar jag att kylning av kabeln är viktigare, d v s gräva ner.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Nånstans där emellan, fast före slutet på kabelnC Cebaztian skrev:
Var tänker du koppla in denna kabel? mätarskåpet på stolpen, centralen i huset, ett uttag på utsidan huset?
Det är där som säkring och helst JFB i ditt fall ska placeras.
Helst bör kabeln kopplas in i din elcentral, om det finns plats.
Du behöver berätta mer om hur din anläggning ser ut och var det finns lämpliga ställen att koppla in din kabel. Det blir väldigt långrandigt om jag ska gissa.
Knappt jag vågar... eftersom jag försöker spara pengar ... försöker snåla med kabelmm2. Och riskerar anklagas för att vara oansvarig idiot.Bo.Siltberg skrev:Nånstans där emellan, fast före slutet på kabeln
Var tänker du koppla in denna kabel? mätarskåpet på stolpen, centralen i huset, ett uttag på utsidan huset?
Det är där som säkring och helst JFB i ditt fall ska placeras.
Helst bör kabeln kopplas in i din elcentral, om det finns plats.
Du behöver berätta mer om hur din anläggning ser ut och var det finns lämpliga ställen att koppla in din kabel. Det blir väldigt långrandigt om jag ska gissa.
Huvudskåpet el från vattenfall tre faser; 16A på varje.
Splittar direkt här bort från huvudhuset och börjar med tre extra 16A (?) och en ...
1) Kabel på 4mm2... 70 meter som passerar genom ett elskåp i en bod som inte använder några större belastare.
2) Kabel på 4mm2...50 meter till nästa elskåp där en av faserna kommer ta ut 1500W ibland.
3) Kabel på 2.5mm2... 180 meter till slutstation med 6A på varje fas (och undviker ta el från den fas som längre ner tar ibland tar ut 1500W).
Kanske ska dessa 6A placeras i början av 180m kabeln?
Hoppas detta ska fungera om en är vaksam på när och var belastare används.
Grundjobbet tänkte jag göra själv och slutgiltig inkoppling av elektriker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Du har alltså 130 meter med 4 mm² från mätarskåpet, och önskar 180 meter till med minst 6 A?
Jag vet fortfarande inte hur du bor så att jag kan bedöma förimpedansen fram till mätarskåpet.
Men så mycket står klart att du behöver en smältsäkring på 6 A som skyddar 180-meterskabeln, eller en B6A dvärg. Det är dock gränsfall så helst behöver du gå upp till 6 mm² på den kabeln. Huvudsaken är att du har en JFB tillsammans med säkringen.
Jag vet fortfarande inte hur du bor så att jag kan bedöma förimpedansen fram till mätarskåpet.
Men så mycket står klart att du behöver en smältsäkring på 6 A som skyddar 180-meterskabeln, eller en B6A dvärg. Det är dock gränsfall så helst behöver du gå upp till 6 mm² på den kabeln. Huvudsaken är att du har en JFB tillsammans med säkringen.
JaC Cebaztian skrev:
Är du säker på det? Du behöver i så fall hitta en elfirma som låter dig göra detta tveksamma arbete i förväg. Annars kan (bör) du få svårt att hitta någon som vill befatta sig.C Cebaztian skrev:
Hmm ja, jag kanske får räkna slantarna igen.Bo.Siltberg skrev:Du har alltså 130 meter med 4 mm² från mätarskåpet, och önskar 180 meter till med minst 6 A?
Ja
Är du säker på det? Du behöver i så fall hitta en elfirma som låter dig göra detta tveksamma arbete i förväg. Annars kan (bör) du få svårt att hitta någon som vill befatta sig.
Att hoppa upp en nivå i alla kablar blir +30% i kostnad.
Synd att snåla på något som kan vara i decennier.
Ska kolla förimpedansen efter jul och återkomma med mina äventyr.
Jag har i alla fall lärt mig massor i denna konversationen. Tack.
Jag har fått vissa intressanta kommentarer via privata meddelanden.
Där man konstaterar att:
Om en bara ska använda el till ljus eller till värme (element, kokplatta, vattenvärmare (?))
... så spelar spänningsfall ingen roll.
Och då tänker jag...
Är det inte smart att i ett system bestämma sig att man lägger all känslig utrustning på en fas och allt annat i huset på de andra faserna, d v s vara lite mer medveten och försiktig med en fas.
En annan hade en 120 meter lång skarvad 5x2.5mm2 på backen med 16A och kunde köra en 3 fas 10.000W värmefläkt.
(Och ja, ibland gick säkringen när något extra anslöts). Jag tror det var en säkring som gick lite snabbare (?) det tycks finnas a b c som betyder något.
Där man konstaterar att:
Om en bara ska använda el till ljus eller till värme (element, kokplatta, vattenvärmare (?))
... så spelar spänningsfall ingen roll.
Och då tänker jag...
Är det inte smart att i ett system bestämma sig att man lägger all känslig utrustning på en fas och allt annat i huset på de andra faserna, d v s vara lite mer medveten och försiktig med en fas.
En annan hade en 120 meter lång skarvad 5x2.5mm2 på backen med 16A och kunde köra en 3 fas 10.000W värmefläkt.
(Och ja, ibland gick säkringen när något extra anslöts). Jag tror det var en säkring som gick lite snabbare (?) det tycks finnas a b c som betyder något.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Det är väldigt högt. Men en 6 A smältsäkring ger fortfarande ett nöjaktigt skydd, plus JFB, under förutsättning att du håller vad du lovar i #16 och inte belastar din ledningar mer än absolut nödvändigt. Belastning ger spänningsfall som ger ett sämre skydd av ledningarna.C Cebaztian skrev:
Jo, det insåg man för 100 år sedan då detta fanns inskrivet i äldre föreskrifter. Men idag tycker man nog att ledningarna och nätet är starkare så detta råd finns inte kvar.C Cebaztian skrev:
Vad drar du för slutsatser av det? Man kan göra många dumheter som synbarligen fungerar i något avseende. Fråga vad denne person menade med "kunde", och om dennes förutsättningar var lika med dina.C Cebaztian skrev: