S Sir Duke skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
OM nätägaren satt upp en ny mätare när de var ute kan de ändå ha glömt att ställa om den till kombinerad konsumtion/produktion - det skulle förklara ökad förbrukning på konsumtion och att det aldrig säljs en enda kWh ut på nätet. Alla nya mätare som ska installeras innan 2025 är förprogrammerade för konsumtion och måste ställas om. OM de var ute enbart för att ställa om befintlig mätare verkar det inte rimligt att glömma :)
Tillägg - såg ditt senare inlägg - även om det står på fakturan köpt/såld så är det för att montören som var ute rapporterat att hen var klar och det har registrerats hos nätägaren - men är det glömt så funkar det ju inte ändå

Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Jag tänker ändå att trots ny elmätare så finns ju risken att den inte är rätt inställd och därmed räknar produktion som förbrukning. Att det står både förbrukat och sålt på elleverantörens faktura är egentligen orelevant då det ej har med elmätare/elnätsägare att göra.

Jag behövde ej byta elmätaren pga jag hade en såpass ny redan. Men fick absolut inte starta solcellsanläggningen förrens nätägaren sa ok till att allt var klart. Fick ringa och ligga på dem för ville ha igång allt så snabbt som möjligt.
Ja givetvis får man inte driftsätta innan nätägaren sagt ok. Men inte @#$ kan de missa att man vill mäta utgående el...!? Man skapar ju ett ärende om att installera egen produktion. Det är ju hela anledningen till att man ska byta mätare.

Men alla råd är bra. Ska dubbelkolla att de verkligen fick klartecken att starta efter mätarbytet. Och jag har redan bett dem kontakta nätägaren så att de kan kolla upp om något är galet med elmätaren som mäter upp så mycket.

M marieed2 skrev:
OM nätägaren satt upp en ny mätare när de var ute kan de ändå ha glömt att ställa om den till kombinerad konsumtion/produktion - det skulle förklara ökad förbrukning på konsumtion och att det aldrig säljs en enda kWh ut på nätet. Alla nya mätare som ska installeras innan 2025 är förprogrammerade för konsumtion och måste ställas om. OM de var ute enbart för att ställa om befintlig mätare verkar det inte rimligt att glömma :)
Tillägg - såg ditt senare inlägg - även om det står på fakturan köpt/såld så är det för att montören som var ute rapporterat att hen var klar och det har registrerats hos nätägaren - men är det glömt så funkar det ju inte ändå
De var inte ute för att ställa om befintlig mätare, de bytte verkligen mätare. Den visar omväxlande förbrukning/produktion i displayen, kod 1.8.0 respektive 2.8.0.

Men värt att dubbelkolla med nätägaren ändå givetvis. Anläggningen verkar så konstig så bäst tar felsöka alla delar och lättast att kolla är ju det som kan fjärravläsas/fjärrkonfigureras.

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
Var inte anläggning parad producerar den inget. Kolla produktion idag när det skall vara klart i Sth området.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Fairlane
S Småbrukaren skrev:
Lästips: [länk]
Det du citerade var ju ett svar på att det var högst rimligt att ingen el producerats i en svensk anläggning från september fram till nu och att anläggningar inte borde finnas i Sverige utan i Afrika. Håller du med om den bilden, att det är.högst rimligt med 0 kWh sen september?

• Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
De har varit igång sedan september...
Noll är helt orimligt, frågan är vad som är fel
Jag gissar på felkopplat i mätaren men behöver kunnig input.
Firman svarar inte
Ett förslag är att ni tittar på mätaren vad den stod på när de blev inkopplade dessa siffror finns på fakturan från elnätsföretaget el. elhandelsbolaget, där står hur mycket som är köpt och hur mycket som är sålt. Man kan även logga in på deras hemsida och följa produktionen och den mängd man köper per dag, vecka och månad.

S Sir Duke skrev:
De har varit igång sedan september...
Noll är helt orimligt, frågan är vad som är fel
Jag gissar på felkopplat i mätaren men behöver kunnig input.
Firman svarar inte
Att det är felkopplat är inte helt ovanligt. Det hände mig och gubben från elbolaget som skulle plombera nya mätaren hade sett det otaliga gånger förut. Tyvärr behöver de nog få tag på firman som behöver koppla om elen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
De har en SolarEdge-app men det står 0 överallt, som att cellerna inte är igång

De har kontaktat både solcellsinstallatören och elnätsägaren men får ingen respons
Har de kollat på fakturan från nätägaren? Där syns produktion även om det inte syns i SolarEdge appen.

T TWX skrev:
Ett förslag är att ni tittar på mätaren vad den stod på när de blev inkopplade dessa siffror finns på fakturan från elnätsföretaget el. elhandelsbolaget, där står hur mycket som är köpt och hur mycket som är sålt. Man kan även logga in på deras hemsida och följa produktionen och den mängd man köper per dag, vecka och månad.
Det står 0 i produktion på alla fakturor.
Igår upptäckte supporten att växelriktaren inte hade parat ihop sig med optimerarna. Jag är inte hundra på om det betyder att man då inte kan avläsa produktionen, eller om man inte har någon produktion? Spänning i panelerna borde man väl ha oavsett hur växelriktaren är inställd?

C Ceci skrev:
Att det är felkopplat är inte helt ovanligt. Det hände mig och gubben från elbolaget som skulle plombera nya mätaren hade sett det otaliga gånger förut. Tyvärr behöver de nog få tag på firman som behöver koppla om elen.
Ja de ska jaga installatören igen idag med den nya informationen, att det inte var parat mellan optimerare och VR samt smartmätaren troligen är felkopplad.

C Ceci skrev:
Har de kollat på fakturan från nätägaren? Där syns produktion även om det inte syns i SolarEdge appen.
Det står verkligen 0. Både i den fysiska elmätaren och på fakturorna.

Sir duke, säger att SolarEdge-supporten parade effektoptimerarna med växelriktaren igår. Det hade tydligen solcellsinstallatören glömt bort, och då producerar klart anläggningen ingenting. Förmodligen rullar anläggningen nu som den kan med det lilla decemberljuset den nu får.

Parningen är en speciell SolarEdge-procedur där växelriktaren ropar på effektoptimerarna och kollar hur många de är, och tar ca 5 minuter, och då räknas effektoptimerarna upp en efter en. Har man display på sin SolarEdge-växelriktare och 23 st effektoptimerare, står det vid parningens början i displayen 000/000, och när förtsa effektoptimerane hittat står det 001/001, till alla har hittats då står det 023/023.

• Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja de ska jaga installatören igen idag med den nya informationen, att det inte var parat mellan optimerare och VR samt smartmätaren troligen är felkopplad.
Jag hade tur/var påstridig så mitt var fullt fungerande och i drift inom en vecka trots att nätägaren fick komma ut och plombera två gånger då elektrikern kopplat fel till elmätaren. Dina vänner borde kräva kompensation eftersom det inte var deras fel att anläggningen inte varit igång. Både september och oktober har gett en rejäl produktion hos mig med över 700kWh sålt i september och nästan 400kWh i oktober med 29 paneler. Produktionen var ju givetvis högre än den sålda delen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C Ceci skrev:
Jag hade tur/var påstridig så mitt var fullt fungerande och i drift inom en vecka trots att nätägaren fick komma ut och plombera två gånger då elektrikern kopplat fel till elmätaren. Dina vänner borde kräva kompensation eftersom det inte var deras fel att anläggningen inte varit igång. Både september och oktober har gett en rejäl produktion hos mig med över 700kWh sålt i september och nästan 400kWh i oktober med 29 paneler. Produktionen var ju givetvis högre än den sålda delen.
Ja både jag själv och andra jag känner har fått ta ut firman flera gånger för att göra om. 50 sms och samtal och många veckors väntetid. Trist med en bransch där man som kund måste läsa på och projektleda och övertyga firman för att få en vettig tjänst.

Mina bekanta som det handlar om i tråden vill nog bara få igång det men jag ska absolut stötta dem att bygga ett case, om inte för förlorad produktion så för att slippa betala för galen förbrukning.

S Sir Duke skrev:
Ja både jag själv och andra jag känner har fått ta ut firman flera gånger för att göra om. 50 sms och samtal och många veckors väntetid. Trist med en bransch där man som kund måste läsa på och projektleda och övertyga firman för att få en vettig tjänst.

Mina bekanta som det handlar om i tråden vill nog bara få igång det men jag ska absolut stötta dem att bygga ett case, om inte för förlorad produktion så för att slippa betala för galen förbrukning.
Hur och när försöker dina bekanta kontakta installationsföretaget ?
Telefon/SMS/e-mail ?
Vilka tider görs kontaktförsöken ?
Vem eller vart går kontaktförsöken till intallationsföretaget ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.