ClasseClas
Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag tog inte illa upp och jag anser nog fortfarande att det jag skrev stämmer.
" I Sverige har vi betydligt fler soltimmar på sommaren än i Afrika, och i gengäld betydligt färre vintern"
Bra att det har löst sig. Kolla noga att allt ser rätt ut. Beklagligt att installatören inte klarade av att driftsätta systemet.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Bra att det har löst sig. Kolla noga att allt ser rätt ut. Beklagligt att installatören inte klarade av att driftsätta systemet.
Jas hoppas det har läst sig.
De ska kolla i nätägarappen idag och se hur det ser ut med produktion

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Idag har Sydafrika sol i ca 15 timmar (nära deras max under deras sommar, vår vinter)
[länk]

Södra Sverige har drygt 19h som mest på sommaren, norra mer såklart.
[länk]
Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag tog inte illa upp och jag anser nog fortfarande att det jag skrev stämmer.
" I Sverige har vi betydligt fler soltimmar på sommaren än i Afrika, och i gengäld betydligt färre vintern"
Nu får ni inte blanda ihop antalet dagsljus timmar med antal soltimmar, det är en stor skillnad!
Klimat och väder spelar en avgörnade roll. Ni känner säker till att tex Gotland ofta leder Sverigeligan med flest soltimmar per år. Detta är på grund av områdets typiska klimat och väder. Andra platser i Sverige kan ligga långt efter trots att de ligger på samma breddgrad.

Jag projekterade och byggde ett passivhus i östra USA i slutet på 1990-talet och gjorde då en ordentlig efterforskning på antalet soltimmar. Jag upplevede själv efter att ha bott där i flera år att det kändes mycket soligare än hemma i Stockholm. När jag jämförde antalet soltimmar, om jag minns rätt, så hade östra USA c:a 50% mer soltimmar än Stockholm.

Solpaneler på ett hustak med träd i bakgrunden och delvis skugga över panelerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärmbild visar solenergiproduktion i watt, topp vid lunchtid, totalt 3.28kWh för dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P paralun skrev:
Nej jag har inget "hat" mot solceller mer än att jag starkt ifrågasätter solcellers nytta i ett perifert, nordligt samt kallt land som Sverige. Dra in varenda öre i stöd och låt de med för mycket pengar i plånboken roa sig med sina solceller. Däremot i många länder i Afrika skulle de göra mycket stor nytta!
Sen är jag inte ett dugg förvånad att solcellerna inte producerar en kWh just nu!
Vi som har egna och fullt fungerande solcellsanläggningar vet redan detta, men det är uppenbart att kunskapen inte finns hos alla:

1) Solceller kan producera elenergi under årets alla månader. Idag hade alla mina 28 paneler frost på ytan hela dagen och det var en halvdan dag sett ut solljusperspektivet (det var mestadels disigt eller tunna moln med endast kortare tider av uppsprickande moln/dis i västra Stockholm). Trots detta lyckades anläggningen producera drygt 3 kWh (bilder bifogade)

2) I kyla har solpaneler en något högre verkningsgrad än i en varm eller het omgivning

3) Kallt väder innebär också ofta att det är klart väder, då kan solens strålar passera atmosfären mer obehindrat och en högre effekt (w/m2) landar på solpanelerna

Med ovanstående sagt så vet vi också att den största delen av årsproduktionen inträffar mellan maj och augusti. Varje kWh tas tacksamt emot, särskilt när spotpriset ligger uppåt 6 kr/kWh som idag och imorgon.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Idag har Sydafrika sol i ca 15 timmar (nära deras max under deras sommar, vår vinter)
[länk]

Södra Sverige har drygt 19h som mest på sommaren, norra mer såklart.
[länk]
Nu snackar du ljusa timmar. Soltimmar är en annan sak. Länder närmast polerna kommer såklart ha mest ljus.

Är växelriktaren igång? Ibland slår installatören av den när man kontrollerat att allt fungerar vid installationen och det är inget elleverantören kontrollerar

M Mingräsman skrev:
Är växelriktaren igång? Ibland slår installatören av den när man kontrollerat att allt fungerar vid installationen och det är inget elleverantören kontrollerar
Ja den har varit igång sedan september, så fort elmätaren var bytt. Mina bekanta fick starta den själva.
Det var parningen med optimerarna som inte hade funkat så produktionen kom aldrig igång.
Nu är det dock fixat, 3 månader och många soltimmar senare. Och inte tack vare installatören.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.