M mortimer skrev:
Har man inte riktig nätverksanslutning med kabel mellan växelriktare och router ?
Min installatör installerade en repeater vid invertern och sedan gick det via Wifi till routern. En kabel hade gått också men det är tå våningsplan emellan.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Min installatör installerade en repeater vid invertern och sedan gick det via Wifi till routern. En kabel hade gått också men det är tå våningsplan emellan.
Hos mig får installatören framdragen Cat6 uttag och kablage klart när han kommer. Lite lyx kanske...
 
  • Älska
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
K
S Sir Duke skrev:
Ja de har en sån här:
[länk]
Den blinkar rött väldigt snabbt, drygt 3 blink per sekund både i dagsljus och mörker och det motsvarar cirka 11 kWh varje timme om jag räknar rätt...... Kan man ju inte ha i produktion kontinuerligt i december.
Bra tanke om felvänd mätare, ska tipsa dem om att ta det med supporten (SolarEdge, inte installatören för de svarar inte)

Jag kollade snabbt i deras app och de hade olika vyer så ja en smart mätare antagligen. Men det stod 0 överallt

VR lyser grönt som om det är produktion
0 överallt? Sa du inte tidigare att det stod i Appen att de producerat/exporterat en månads förbrukning?

I deras fakturor så stod det noll såld el? Men det lyser fast grönt under växelriktaren dagtid?

Man ska se i APPEN om växelriktaren når internet eller om kommunikationen är nere.

Vill mest dubbelkolla så att jag förstått allt rätt, så att jag kan förstå och försöka lista ut var skon klämmer

Vet inte hur insatt du är, så skriver det här. Appen och smart-mätaren är bara för egen del och nyfikenhet . Nätägaren använder bara mätvärden från sin egen mätare. Vad som går in och ut där.
 
Hej,

Om du har en optimerad anläggning fungerar varje cell för sig själv.
Har du dock en anläggning utan optimerade, så är den sämsta cellen gränssättande (t.ex vid skugga).
Min optimerade anläggning gav mig 0 idag
 
  • Gilla
Mikch
  • Laddar…
Det som vore bra att få veta är vilken VR som finns installerad här och antalet paneler i vardera sträng. Är det för få paneler i vardera sträng som får till följd att VR inte startar i dessa gråmulna dagar.
 
Trådstartaren sirduke, anger i inlägg nr 11 att de bekanta "de har en SolarEdge-App".
Då måste man utgår ifrån att anläggningen är en SolarEdge-anläggning. (inte kan de väl ha SolarEdge-App och ha en Fronius-växelriktare, men klantjönsar finns det alltför många av)
De nyare SolarEdgeväxelriktarna saknar display, till skillnad mot de tidigare, så det går inte att se på själva växelriktaren om den producerar.

Men var i landet är anläggningen, i Kiruna eller Ystad?

Jag skulle föreslår sirduke, dina bekanta att de går in på "Mina sidor" hos sin elnätsägare och kolla timmedelvärden för förbrukning och för produktion. Där ska de kunna se om växelriktaren producerat något. Då ser de de oförvanskade värdena.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
0 överallt? Sa du inte tidigare att det stod i Appen att de producerat/exporterat en månads förbrukning?

I deras fakturor så stod det noll såld el? Men det lyser fast grönt under växelriktaren dagtid?

Man ska se i APPEN om växelriktaren når internet eller om kommunikationen är nere.

Vill mest dubbelkolla så att jag förstått allt rätt, så att jag kan förstå och försöka lista ut var skon klämmer

Vet inte hur insatt du är, så skriver det här. Appen och smart-mätaren är bara för egen del och nyfikenhet . Nätägaren använder bara mätvärden från sin egen mätare. Vad som går in och ut där.
Det står motstridig info i SolarEdge-appen.
Det står 0 i produktion i layouten där man ser sin fysiska setup. Alltså även ackumulerat senaste månaden etc är 0.
Men i en annan graf står det produktion och där är det typ 60-110 kWh varenda dag de senaste veckorna, men 0 före dess.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
1300kwh i september, 800kwh i oktober, 250 i november har mina solceller gett. Att skylla på årstiden duger inte, något är garanterat fel på berörd anläggning om den startades i september.
Vilken effekt har din anläggning?
 
Hett tips för att få ut elnätsbolaget: Ring och säg att du tror att mätaren är felkopplad, för just nu får du betalt för använd el. Då jäklar blir det fart på dom kan jag lova, inget elnätsbolag vill bjuda på el, eller i värsta fall, betala för el som dom egentligen ska sälja

Sen är det fruktansvärt dåligt av solcellsfirman att inte åtgärda eller ens felsöka på en installerad anläggning som dom antagligen fått fullt betalt för. Reklamera till ARN!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Trådstartaren sirduke, anger i inlägg nr 11 att de bekanta "de har en SolarEdge-App".
Då måste man utgår ifrån att anläggningen är en SolarEdge-anläggning. (inte kan de väl ha SolarEdge-App och ha en Fronius-växelriktare, men klantjönsar finns det alltför många av)
De nyare SolarEdgeväxelriktarna saknar display, till skillnad mot de tidigare, så det går inte att se på själva växelriktaren om den producerar.

Men var i landet är anläggningen, i Kiruna eller Ystad?

Jag skulle föreslår sirduke, dina bekanta att de går in på "Mina sidor" hos sin elnätsägare och kolla timmedelvärden för förbrukning och för produktion. Där ska de kunna se om växelriktaren producerat något. Då ser de de oförvanskade värdena.
De bor i Stockholm. En hel taksida utan krusiduller ca 45 grader i SSO-läge.

Växelriktaren lyser grönt, jag tolkar det som ok drift.

I nätägarens app står det 0 produktion.
 
K knightjocke skrev:
0 överallt? Sa du inte tidigare att det stod i Appen att de producerat/exporterat en månads förbrukning?

I deras fakturor så stod det noll såld el? Men det lyser fast grönt under växelriktaren dagtid?

Man ska se i APPEN om växelriktaren når internet eller om kommunikationen är nere.

Vill mest dubbelkolla så att jag förstått allt rätt, så att jag kan förstå och försöka lista ut var skon klämmer

Vet inte hur insatt du är, så skriver det här. Appen och smart-mätaren är bara för egen del och nyfikenhet . Nätägaren använder bara mätvärden från sin egen mätare. Vad som går in och ut där.
Glömde en grej.
I den riktiga elmätaren i elskåpet står det 0 kWh producerad el.
 
Men vad betyder egentligen "noll produktion" i den riktiga elmätaren? Betyder det inte att det kan ha funnits produktion fast den inte nått upp till husets egenkonsumption?

Sen håller jag nog med om att något är fel ändå...
 
M mortimer skrev:
Det som vore bra att få veta är vilken VR som finns installerad här och antalet paneler i vardera sträng. Är det för få paneler i vardera sträng som får till följd att VR inte startar i dessa gråmulna dagar.
Solaredge inverter monterad på vägg, kablar anslutna, del av solenergisystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skärmhållares installation, med genomskinlig plastplugg och kablar, uppvisar en glödande LED-indikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energimätare för solpanelssystem, monterad på vägg, märkt med "SolarEdge", företagslogo, modell och specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elmätare med digital display och uppmätta kilowattimmar i en elcentral. Kablar och plombering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Hur många paneler har de ?
Vilken växelriktare har de ?
 
P paralun skrev:
Solen brukar inte vara synlig särskilt mycket den här årstiden...mulet,disigt,regnigt, mörkt.
Solceller bör skänkas till bättre behövande i tex Afrika.
Ditt svar är helt felaktigt.

Låg produktion ja, men inte obefintlig. 1 kWh producerade vi idag, trots mulet. Igår var det lite ljusare, då blev det 6,4 kWh.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.