R Robert-san01 skrev:
Har tyvärr bara direktnummer som jag inte kan dela ut.

Skicka ett mail deras svenska kontakt:

[länk]
Är det namnet längst ned på sidan?
 
S Sir Duke skrev:
Är det namnet längst ned på sidan?
Yes! Daniel Sjödin.
 
A
Här bredvid är en solpanelspark på 20000kvm.funnits i 3-4år. Den lämnar försumbara mängder energi vintermånaderna okt-feb. I november har den inte lämnat någonting. Fast i juli var det jättemycket.
 
electroluxaren skrev:
Här bredvid är en solpanelspark på 20000kvm.funnits i 3-4år. Den lämnar försumbara mängder energi vintermånaderna okt-feb. I november har den inte lämnat någonting. Fast i juli var det jättemycket.
Jo ja men 0 sedan i september som i det här fallet är inte rimligt... Samt att elmätaren rusar...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
S Sir Duke skrev:
Jo ja men 0 sedan i september som i det här fallet är inte rimligt... Samt att elmätaren rusar...
Jag håller med men det verkar som om paneler ger sämre i vinter än tidigare
 
S Sir Duke skrev:
Jo ja men 0 sedan i september som i det här fallet är inte rimligt... Samt att elmätaren rusar...
Kollade med en bekant, hans lilla anläggning gav 2.87kWh igår och ligger i Sthlm.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är det ju mest ditt hat mot solceller som talar.
Givetvis har det inte varit beckmörkt sen september, så jo det är helt orimligt.

Sen verkar du har dålig koll på hur ljuset är i olika delar av världen. I Sverige har vi betydligt fler soltimmar på sommaren än i Afrika, och i gengäld betydligt färre vintern.

Text om Sverige, soltimmar per år, statistik för Stockholm, Luleå, Lund, Gotland 2019. Datum: 16 juli 2022. Diagram visar genomsnittlig månatlig solskenstid i Johannesburg, Sydafrika, med en nedåtgående trend mitt på året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jo ja men 0 sedan i september som i det här fallet är inte rimligt... Samt att elmätaren rusar...
Nu låter det ju inte som detta i det här fallet, men en sak som inte nämnts än i tråden vad jag kan se, är ju frågan om det är snö på panelerna. Det räcker att det är lite snö på för att panelerna ska ge 0 produktion. (Nu skriver du sedan september så väldigt osannolikt här, men vi hade ju massa snö i landet nyligen som kan ligga kvar och leda till 0 produktion trots soligt väder).
 
ser att många skriver att du ska kontakta din nätägare, men dem kommer ju inte komma ut för at hjälpa dig med din anläggning.

Som du trådskapare skriver visar den 0 produktion i solaredge appen, hade produktionen fungerat skulle den visa något där, och skulle elmätaren inte fungera så skulle ju anläggningen fortfarande producera.

Installatören är det ni måste kontakta här på något vis och reklamera, nätägaren kan inget göra.
 
  • Gilla
xr4x4 och 2 till
  • Laddar…
T tomjakob skrev:
ser att många skriver att du ska kontakta din nätägare, men dem kommer ju inte komma ut för at hjälpa dig med din anläggning.

Som du trådskapare skriver visar den 0 produktion i solaredge appen, hade produktionen fungerat skulle den visa något där, och skulle elmätaren inte fungera så skulle ju anläggningen fortfarande producera.

Installatören är det ni måste kontakta här på något vis och reklamera, nätägaren kan inget göra.
Precis, installatören är kontaktad sedan 4 veckor men tyvärr utan respons, idag skulle min bekanta kontakta SolarEdge support för att kika i portalen om det syns något fel i setupen, tillägget om nätägaren var för att be dem att enkelt fjärravläsa/konfigurera mätaren samt ifrågasätta förbrukningen 19000 kWh på 2,5 månader. Men håller med om att det inte är huvudspåret.
 
P paralun skrev:
Ser inget orimligt i det eftersom vi levt nästan utan sol ett antal veckor och det är December.
Solceller är värdelöst när vi har som mest behov av energi, folk har för mycket pengar när de investerat.
Däremot i länder Afrika skulle varje solcell vara gul värd och ett helt annat antal soltimmar.
Vi vet att du tycker att solceller i Sverige är värdelösa men verkligheten säger emot dig. Och det är inte solceller här mot solceller i Afrika. Sol borde utnyttjas varhelst den skiner.
 
  • Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
De har en SolarEdge-app men det står 0 överallt, som att cellerna inte är igång

De har kontaktat både solcellsinstallatören och elnätsägaren men får ingen respons
För att appen ska fungerar måste växelriktaren först skicka sina data till Solaredge via Wifi och sedan hämtar appen data från Solaaredge. Denna länk bröts hos mig i somras och det tog mig många timmar att koppla upp mig igen. Jag lärde mig att VR måste konfigureras ganska omständligt, och det är inte klartext direkt. Konstigt att inte installatören har gjort det utan att dina bekanta skulle göra det själva. Eller har jag fel?
Har inte din växelriktare en panel där du kan knappa fram ögonblicklig produktion? Finns det extra DC-brytare installerad? Kan du skicka bilder?
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
För att appen ska fungerar måste växelriktaren först skicka sina data till Solaredge via Wifi och sedan hämtar appen data från Solaaredge. Denna länk bröts hos mig i somras och det tog mig många timmar att koppla upp mig igen.
Har inte din växelriktare en panel där du kan knappa fram ögonblicklig produktion? Finns det extra DC-brytare installerad? Kan du skicka bilder?
Har man inte riktig nätverksanslutning med kabel mellan växelriktare och router ?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Även om vi har många soltimmar i Sverige på sommaren kommer dom i en vinkel vilket gör att vi inte kommer åt dom med mindre än ett solföljande systemen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.