25 026 läst · 142 svar
25k läst
142 svar
0 i produktion från solceller - vad är felet?
Vad den gröna dioden säger vet jag inte, om den bara indikerar att VR är spänningsatt
Bilderna antyder att det är en (1) sträng och då ska de också ha optimerare på samtliga paneler då det är ett SolarEdge system, annars är det inget som kommer fungera.
Hur många paneler och optimerare har de ?
Någon bild där man kan se optimerarna monterade ?
I SolarEdge appen ska de dessutom kunna se varje enskild panel hur den producerar om installatören gift ihop varje enskild optimerare med växelriktaren via den QR kod som finns på varje optimerare.
Har dina bekanta blivit blåsta på optimerarna tro...
Bilderna antyder att det är en (1) sträng och då ska de också ha optimerare på samtliga paneler då det är ett SolarEdge system, annars är det inget som kommer fungera.
Hur många paneler och optimerare har de ?
Någon bild där man kan se optimerarna monterade ?
I SolarEdge appen ska de dessutom kunna se varje enskild panel hur den producerar om installatören gift ihop varje enskild optimerare med växelriktaren via den QR kod som finns på varje optimerare.
Har dina bekanta blivit blåsta på optimerarna tro...
Ska man vara lite förstående så är smartmätaren åtminstone dold inne i elskåpetM mortimer skrev:
De har ca 30 paneler.
Det skumma med smartmätaren är att den blinkar frenetiskt drygt 3 gånger per sekund dvs ca 1000 blink eller 1 kWh per 5 minuter. 11 kWh per timme i produktion i december när det är mörkt!?
Medan nätägarens elmätare visar 0 i produktion.
Så det känns som att det är flera fel...
Ja det har du förstås rätt i. Det visar ju bara överskottet som exporterats. Inte total produktion. Bra poäng.A Anders243 skrev:
Dock verkar det komplett osannolikt att de inte i soliga september när de varit på jobbet haft en enda överskotts-kWh.
Jag driftsatte min egen anläggning i november och har sålt lite till nätet.
Har messat vidare frågorna om antal paneler, ev optimerare, modell på VR.M mortimer skrev:
Är rätt säker på 25A, de har eluppvärmd villa men ska kolla det också.
Spännande med din hypotes, du vill inte utveckla...
Nu fick jag lite uppdatering:M mortimer skrev:
SolarEdge-supporten såg att VR inte kommunicerade med optimerarna. Men de lyckades parkoppla dem på distans och allt hoppade igång.
Dock verkar något vara fel med smartboxen som visar export av el trots nattläge. De tror den är felkopplad och hänvisar till installatören för att kolla på det.
Fråga 1: Har dina bekanta haft ett avslut med solcellsinstallatören där de provat av allt och de sagt att nu är allt klart för drift?
Fråga 2: Har dina bekanta varit i kontakt med sin elnätsägare och verifierat att de kopplat om elmätaren för att mäta både förbrukning och produktion innan de startade igång solcellsanläggningen?
Fråga 2: Har dina bekanta varit i kontakt med sin elnätsägare och verifierat att de kopplat om elmätaren för att mäta både förbrukning och produktion innan de startade igång solcellsanläggningen?
1. Nja de hade kontakt per telefon och blev guidade att själva starta upp växelriktaren. Det skedde när nätägaren hade bytt elmätaren. Solcellerna kom upp i juli men mätaren i september så de driftsatte då - trodde de...A Akerfeldt skrev:Fråga 1: Har dina bekanta haft ett avslut med solcellsinstallatören där de provat av allt och de sagt att nu är allt klart för drift?
2. Ja de fick bytt till en sprillans elmätare som växlar mellan att visa 1.8.0 Förbrukning och 2.8.0 Produktion, det har jag själv sett när jag var där. Jag såg också i deras elnäts-app att de har produktionsavtal. Det står både Förbrukat och Sålt i deras fakturor.
Jag tänker ändå att trots ny elmätare så finns ju risken att den inte är rätt inställd och därmed räknar produktion som förbrukning. Att det står både förbrukat och sålt på elleverantörens faktura är egentligen orelevant då det ej har med elmätare/elnätsägare att göra.S Sir Duke skrev:1. Nja de hade kontakt per telefon och blev guidade att själva starta upp växelriktaren. Det skedde när nätägaren hade bytt elmätaren. Solcellerna kom upp i juli men mätaren i september så de driftsatte då - trodde de...
2. Ja de fick bytt till en sprillans elmätare som växlar mellan att visa 1.8.0 Förbrukning och 2.8.0 Produktion, det har jag själv sett när jag var där. Jag såg också i deras elnäts-app att de har produktionsavtal. Det står både Förbrukat och Sålt i deras fakturor.
Jag behövde ej byta elmätaren pga jag hade en såpass ny redan. Men fick absolut inte starta solcellsanläggningen förrens nätägaren sa ok till att allt var klart. Fick ringa och ligga på dem för ville ha igång allt så snabbt som möjligt.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 945 inlägg
Lästips: https://sv.frwiki.wiki/wiki/Énergie_solaire_en_AfriqueFairlane skrev: