Då har jag också fått min beskärda del av de där trevliga svarta prickarna ...
Råsponten spikades upp sent i höst, mitten av oktober.
Sen pappades det och har väl stått öppet så sen dess. Bilderna tog jag i mellandagarna.
OK, det är absolut inte mycket, men lite irriterande ändå.
Har ni några tankar/tips?
Råsponten spikades upp sent i höst, mitten av oktober.
Sen pappades det och har väl stått öppet så sen dess. Bilderna tog jag i mellandagarna.
OK, det är absolut inte mycket, men lite irriterande ändå.
Har ni några tankar/tips?
Ännu ett bevis på att ventilation inte löser problemet med mögel. Och notera att det handlar om en vind ovanpå ett ouppvärmt utrymme, följdaktligen beror möglet endast på hög luftfuktighet i luften utomhus.
Jag har också ett nybyggt garage och där har det möglat på några enstaka ställen där det varit som mest luftdrag, framför allt i springorna runt en dörr som inte drevats och satts foder runt.
Lösningen är såvitt jag kan förstå att inreda vinden åtminstone såpass att ventilationen endast består av luftspalten mellan råspont (i ditt fall) och isolering i tak. Då kan inte den uteluft som ibland innehåller hög luftfuktighet ta sig in. Huruvida detta löser alla tänkbara scenarier där mögel kan skapas är dock osäkert
Jag har också ett nybyggt garage och där har det möglat på några enstaka ställen där det varit som mest luftdrag, framför allt i springorna runt en dörr som inte drevats och satts foder runt.
Lösningen är såvitt jag kan förstå att inreda vinden åtminstone såpass att ventilationen endast består av luftspalten mellan råspont (i ditt fall) och isolering i tak. Då kan inte den uteluft som ibland innehåller hög luftfuktighet ta sig in. Huruvida detta löser alla tänkbara scenarier där mögel kan skapas är dock osäkert
Nä precis, mer ventilation än vad jag haft är det omöjligt att få ...injonil skrev:
Det skulle väl vara att montera upp en sån där häftig fläkt från en hötork då, och forcera luft med mach 0,5 genom vinden.
Du menar att i princip minimera ventilationen istället, så att man kan hoppas att det istället blir något slags årsmedel-rH som blir miljön där, eller ...Lösningen är såvitt jag kan förstå att inreda vinden åtminstone såpass att ventilationen endast består av luftspalten mellan råspont (i ditt fall) och isolering i tak. Då kan inte den uteluft som ibland innehåller hög luftfuktighet ta sig in. Huruvida detta löser alla tänkbara scenarier där mögel kan skapas är dock osäkert![]()
Jag menar att om vinden är inredd så kan du styra ventilationen med ventiler och under vår/höst skulle iaf jag stänga dessa ventiler. Vissa perioder kanske det är lämpligt att ställa dit en avfuktare. Som det är nu kan du inte göra någonting; springorna i takfoten kan du inte gärna blockera.Mikael_L skrev:
Sen kan man fråga sig om det kan bli problem av att det möglar i luftspalten i taket, att det möglar igen eller så.
För mig handlar det nu främst om vad jag ska göra, nu direkt ...
Ska jag göra några åtgärder är det givetvis smart att göra det innan jag slår upp innetaket.
Jag är nog mest sugen att skita i det. Det är ju inte så väldigt mycket och förhoppningsvis blir läget stabilt när jag sen satt igen gavelspetsar och ev börjar ha lite grundvärme i garaget.
Solen kommer givetvis att ge ett litet värmetillskott med till kallvinden, alltså de dagar den lyser.
Bara inte värmen direkt fläktas iväg som nu, då gavelspetsarna är helt öppna.
Men annars skulle jag kanske kunna behandla med boracol eller mögelfri ...
Tyvärr springer några tusenlappar iväg då. Så om det är relativt onödigt så avstår jag gärna.
Ska jag göra några åtgärder är det givetvis smart att göra det innan jag slår upp innetaket.
Jag är nog mest sugen att skita i det. Det är ju inte så väldigt mycket och förhoppningsvis blir läget stabilt när jag sen satt igen gavelspetsar och ev börjar ha lite grundvärme i garaget.
Solen kommer givetvis att ge ett litet värmetillskott med till kallvinden, alltså de dagar den lyser.
Bara inte värmen direkt fläktas iväg som nu, då gavelspetsarna är helt öppna.
Men annars skulle jag kanske kunna behandla med boracol eller mögelfri ...
Tyvärr springer några tusenlappar iväg då. Så om det är relativt onödigt så avstår jag gärna.
Ser de inte ut som att mögelangreppen är lite väl avgränsade till vissa råspontbrädor? Kan det inte vara så att de kanske var fuktiga när du satte upp dem och möglade pga det? För sådär borde det väl inte se ut om möglet beror på fukt i luften.
Är det förövrigt någon som vet något om bensaltensid eller bensalkonklorid som det också verkar heta...?
http://www.bensalkonklorid.com/bensalkon.html
http://fulstopp.com/index.html
http://www.bensalkonklorid.com/bensalkon.html
http://fulstopp.com/index.html
Låter sannolikt. Mitt mögel i öppen springa mellan dörrkarm och regel var helt och hållet på regeln som var ny från brädgård medan karmen som var begagnad och flera år gammal inte hade några spår av mögel alls.fremar skrev:
Sedan kan man nog diskutera om det inte kan mögla ändå även på torrt virke om uteluften bara är tillräckligt fuktig tillräckligt länge.
Tja, jag vet inte riktigt.fremar skrev:
Dagarna innan råsponten satts upp var det riktigt ursligt väder. Och då låg all spont och en massa annat virke täckt.
Men just när vi spontade och pappade så blev det faktiskt rätt fina dagar (för att vara så sent på hösten).
Men i vilket fall så tror jag nog att det daggade på rätt hyfsat på de kalla kvällarna och nätterna.
Jag tror mer på att det helt enkelt är stora variationer i virkeskvalitet.
Jag har märkt att när jag plockat ihop lite brädbitar som man spritt omkring sig under byggets gång, som har legat på marken och halvvägs ner i jorden, så skiljer det sig mycket hur dom har stått emot.
Råspontsbitar och formbräder blir ruggigt snabbt angripna, av alla sorter och färger. Det är svarta, gröna och vita prickar, det är skägg osv.
Har en bit regel legat så är den helt oangripen, iaf synligt.
Men du har helt rätt i iaktagelsen, det är tydligt att vissa bräder har angripits och de andra inget alls eller iaf högst obetydligt.
Redigerat:
Har exakt samma fenomen på vissa delar av råsponten jag spikade i höstas.
Ser mycket märkligt ut då det inte sprider sig över brädorna utan håller sig till specifika brädor.
Min gissning är att det beror på olika fuktighetshalt i virket från början då allt har, efter leverans till mig, förvarats på samma ställe och i samma hög.
Har även lite svartmögel på vinden till boningshuset. När vi hade en besiktningsman ute så sa han att det inte var någon fara med begränsat svartmögel bara det inte spred sig mera.
Hoppas på att skiten minskar/försvinner när det blir lite varmare ute.
Ser mycket märkligt ut då det inte sprider sig över brädorna utan håller sig till specifika brädor.
Min gissning är att det beror på olika fuktighetshalt i virket från början då allt har, efter leverans till mig, förvarats på samma ställe och i samma hög.
Har även lite svartmögel på vinden till boningshuset. När vi hade en besiktningsman ute så sa han att det inte var någon fara med begränsat svartmögel bara det inte spred sig mera.
Hoppas på att skiten minskar/försvinner när det blir lite varmare ute.