11 867 läst · 57 svar
12k läst
57 svar
Hur tar man emot en hantverkare?
Vi hantverkare förvänar oss inte att det ska bjudas på kaffe och mackor.
Själv tackar jag oftast nej eftersom jag oftast inte är hos kunden under längre tid/hela dagar.
Men är det någon som man ser verkligen har bemödat sig med att bre mackor mm så kan det hända att jag tar en snabbfika bara för att inte verka otacksam.
Öl och sprit får man tyvärr tacka nej till eftersom man ju ska köra hem sen 😋
Själv tackar jag oftast nej eftersom jag oftast inte är hos kunden under längre tid/hela dagar.
Men är det någon som man ser verkligen har bemödat sig med att bre mackor mm så kan det hända att jag tar en snabbfika bara för att inte verka otacksam.
Första dagen, ställ fram kaffe och en bulle. Kan vara trevligt. Stoppa där!M Messier1994 skrev:Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?
Jag har ställt fram en kaffemaskin, muggar, två stolar och ett litet bord vid arbetsplatsen. Har inget fikabröd eftersom det var oklart att de skulle komma idag, ska skaffa det till imorgon. Skrev också en 'Känn er som hemma!'-lapp.
Är det något annat man ska tänka på? Farsan bjöd alltid på en sup lite smidigt och ställde fram öl till hantverkare när jag var ung. Var lite standard att när någon muttrade att det var 'långt mellan takstolarna' så betydde det att det var ont om sprit på ett bygge, gällde att komma upp i standarden 'det var inte långt mellan takstolarna på det stället i alla fall'. Men det är ju ganska stor skillnad på 90/00-talet och idag, och det var även uppe i Tornedalen (bor i Uppland nu). Eller förekommer detta fortfarande? Uppskattas det?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Om det var något stort sportevenemang tänker jag att man hade kunnat ställa fram en TV, men är inget just nu vad jag kan komma på.
Det är inte din bit att hålla med fika och mat! Hantverkarna har med sig kaffe och mat, kan vara bra om det finns en Micro att tillgå om de vill värma sin mat.
Är du för snäll kan detta utnyttjas, dvs. Du utnyttjas. Håll ett proffesionellt avstånd mellan dig och hantverkarna! Inte bjuds du på kaffe och fika varje gång du går och handlar.
Handlar det om en stor ombyggnad som tar några veckor, då behövs det lite annat.
Redigerat:
det var många hantverkare som inte tacka nej till frukost eller fika på Dahl eller nån av dom andra grossisternaL lordi skrev:Vi hantverkare förvänar oss inte att det ska bjudas på kaffe och mackor.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 681 inlägg
Nej det är det inte, men det är lite skillnad på affärsförhållande där. Där är det ju hantverkaren som är kunden.M maria01 skrev:
Sen är det inte lika vanligt längre att det bjuds på frukost varje dag. Vissa grossister har det inte alls och vissa kanske bara en dag i veckan, eller någon gång då och då, när det är någon säljare där som visar sina produkter
Är det kungafamiljen du har anlitat??M Messier1994 skrev:Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?
Jag har ställt fram en kaffemaskin, muggar, två stolar och ett litet bord vid arbetsplatsen. Har inget fikabröd eftersom det var oklart att de skulle komma idag, ska skaffa det till imorgon. Skrev också en 'Känn er som hemma!'-lapp.
Är det något annat man ska tänka på? Farsan bjöd alltid på en sup lite smidigt och ställde fram öl till hantverkare när jag var ung. Var lite standard att när någon muttrade att det var 'långt mellan takstolarna' så betydde det att det var ont om sprit på ett bygge, gällde att komma upp i standarden 'det var inte långt mellan takstolarna på det stället i alla fall'. Men det är ju ganska stor skillnad på 90/00-talet och idag, och det var även uppe i Tornedalen (bor i Uppland nu). Eller förekommer detta fortfarande? Uppskattas det?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Om det var något stort sportevenemang tänker jag att man hade kunnat ställa fram en TV, men är inget just nu vad jag kan komma på.
Bjud på kaffe o bullar o låt dom vara i fred så dom kan jobba..
Om du bjuder på kaffe och bullar första dagen så förväntar sig de det varje dag. Kanske inte tar med sig eget och blir förbannade när de inte får kaffe och bulle andra dagen.
Mitt råd är att inte ge dem något förrän efter några dagar.
Mitt råd är att inte ge dem något förrän efter några dagar.
Rimligt att ordna med är väl toalett, mikro att värma medhavd mat i, samt väl tilltagna skarvsladdar om uttagen är en bit bort. Bjuda på fika skulle jag nog undvika, möjligen sätta på en panna kaffe emellanåt. Ställa fram en radio är trevligt, eller vara tydlig med att det är OK att de lyssnar på musik i medhavd anläggning (bara om det är det, förstås). När vi byggde utomhus var det rejält varmt några dagar, och då tillhandahöll vi vatten i kylbox med is - det var uppskattat eftersom de inte hade tänkt på att ta med sig de volymer som faktiskt går åt när man arbetar med kroppen.M Messier1994 skrev:Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Min snickare kom med kaffekokare, Nescafe och klementiner. Och mjölk till kaffet. Jag bjöd på socker….han jobbar bra och verkar helnöjd med att han har ett jobb! Han tog också med sig egen radio. Toabesöken på närmaste matbutik….M Messier1994 skrev:Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Bästa svaret
En del kommentarer här får en att undra om man syftar på andra människor eller något djur som ska komma på besök..
Vi förväntar oss inget annat än att få den info vi behöver för att göra jobbet, att arbetsområdet är undanplockat och att vi får arbeta ifred. Nycklar så att vi kan komma och gå som vi behöver underlättar för alla inblandade, tillgång till wc är ett krav och vi uppskattar en micro och någonstans att sitta och äta (framförallt om jobbet spänner över några dagar). Stegar, verktyg och maskiner håller vi med själva.
Vi förväntar oss inte att bli bjudna på fika, men som alla människor, oavsett yrke, så uppskattar vi en god kopp kaffe och varför inte en bulle och en pratstund. Vi blir inte stötta eller förbannade om vi inte blir bjudna, men det går inte att komma ifrån att vi skapar en relation till våra kunder och ju trevligare den relationen blir desto mer uppskattar vi såklart arbetsplatsen.
Att vi skulle utnyttja någon för att de har varit snälla är ju en helt vriden inställning. Det leder snarare till att vi vill vara snälla tillbaka och anstränger oss extra för att kunden verkligen ska bli nöjd.
Någon enstaka låser toaletten, hänvisar oss till köksingången och bjuder inte på någonting, medan andra har bjudit på fika, grillbuffé till lunch eller restaurangbesök. Det brukar bli ca 5 flaskor whisky per år i gåvor från nöjda kunder, men jag har också lämnat bubbel på kylning åt kunden efter avslutad köksrenovering.
Bete er som vanliga, trevliga människor så blir det bra. Det ska vara roligt att renovera.
Vi förväntar oss inget annat än att få den info vi behöver för att göra jobbet, att arbetsområdet är undanplockat och att vi får arbeta ifred. Nycklar så att vi kan komma och gå som vi behöver underlättar för alla inblandade, tillgång till wc är ett krav och vi uppskattar en micro och någonstans att sitta och äta (framförallt om jobbet spänner över några dagar). Stegar, verktyg och maskiner håller vi med själva.
Vi förväntar oss inte att bli bjudna på fika, men som alla människor, oavsett yrke, så uppskattar vi en god kopp kaffe och varför inte en bulle och en pratstund. Vi blir inte stötta eller förbannade om vi inte blir bjudna, men det går inte att komma ifrån att vi skapar en relation till våra kunder och ju trevligare den relationen blir desto mer uppskattar vi såklart arbetsplatsen.
Att vi skulle utnyttja någon för att de har varit snälla är ju en helt vriden inställning. Det leder snarare till att vi vill vara snälla tillbaka och anstränger oss extra för att kunden verkligen ska bli nöjd.
Någon enstaka låser toaletten, hänvisar oss till köksingången och bjuder inte på någonting, medan andra har bjudit på fika, grillbuffé till lunch eller restaurangbesök. Det brukar bli ca 5 flaskor whisky per år i gåvor från nöjda kunder, men jag har också lämnat bubbel på kylning åt kunden efter avslutad köksrenovering.
Bete er som vanliga, trevliga människor så blir det bra. Det ska vara roligt att renovera.
När jag är hemma hos kunder och spacklar eller gör badrum så är man ändå där några dagar ,
Vad jag förväntar mig av kund
Bort plockade saker , ett glatt humör 😀, erbjuds att sitta någonstans att ÄTA , värma mat , kanske nämner vart en toalett finns , sen inget mera
Men alltid ett + om man någon dag fick en kopp kaffe , mest äldre folk som bjuder en på ny bakade bullar 😃😂
Sen inget mera , vi är hos er och jobbar för ni har beställt ett jobb , ni betalar oss för att jobba inte sitta på röven å tjöta 1 extra timme om livet varje dag ,
Bort plockade saker , ett glatt humör 😀, erbjuds att sitta någonstans att ÄTA , värma mat , kanske nämner vart en toalett finns , sen inget mera
Men alltid ett + om man någon dag fick en kopp kaffe , mest äldre folk som bjuder en på ny bakade bullar 😃😂
Sen inget mera , vi är hos er och jobbar för ni har beställt ett jobb , ni betalar oss för att jobba inte sitta på röven å tjöta 1 extra timme om livet varje dag ,
Jag tänker att det du räknade upp handlar om att bli sedd och respekterad som människa. Vi är mitt i en omfattande renovering och alla ”våra” hantverkare vet att de är välkomna, var toalett, mikro och en lugn plats att fika och äta finns. Eftersom jag alltid är hemma när vi har folk i huset så brukar jag brygga kaffe det första jag gör och ställa fram en kaffetermos, vattenkokare, muggar och småkakor (vem hinner baka mitt i en renovering?) så får de ta när/om de vill. Sedan håller jag mig undan medan de jobbar men är tydlig med att jag vill bli tillfrågad vid behov om något krånglar. För vissa av hantverkarna är det första gången någon bjuder på något! Eller ens tillåter att de lånar toaletten! Resultatet: en bra relation till och dialog med de fantastiska hantverkare vi anlitar, de kommer gärna hit och vi får tips om andra bra hantverkare.R Rickard.lj skrev:När jag är hemma hos kunder och spacklar eller gör badrum så är man ändå där några dagar ,
Som före detta hantverkare kan jag bara instämma med de senare inläggen från andra hantverkare (T.ex. ACME, Rickard.lj)
Jag förväntade mig att ha tillgång till nödvändiga utrymmen, att det ska vara undanplockat så jobbet går att utföra och en god kommunikation med kund. Tycker inte det borde vara nåt problem att få låna micro att värma mat och att använda toaletten (helt sjukt i min värld om nån kund låst toaletten eller att hantverkaren förväntas ta sig till en närbelägen butik för dessa behov) Frågade alltid kunden om detta innan men skulle bli väldigt förvånad av ett nej. Blev man sen bjuden på en kopp kaffe var det bara ett plus - ännu större plus att bli erbjuden nåt tilltugg till! Har väl hänt att jag blivit erbjuden lunch men det var ovanligt. Sen var det inte självklart att det passade med fika/lunch men då tackade jag ödmjukast för erbjudandet.
Jobbet utförs med största professionalism oavsett detta men som nån skrev; alltid trevligt med en god relation mellan hantverkare och kund - det gynnar alla i slutänden!
Har jag själv hantverkare hemma ser jag till att de vet var toa och micro finns, erbjuder alltid en kopp kaffe (är jag inte hemma ställer jag fram muggar och instruerar kaffemaskinen) och om det passar och känns bra bjuder på mackor/fikabröd
P.S. till TS: Skulle aldrig för min värld drömma om att ställa fram nån form av alkoholhaltig dryck om jag har hantverkare hemma och har aldrig varit med om att bli erbjuden detta.
Jag förväntade mig att ha tillgång till nödvändiga utrymmen, att det ska vara undanplockat så jobbet går att utföra och en god kommunikation med kund. Tycker inte det borde vara nåt problem att få låna micro att värma mat och att använda toaletten (helt sjukt i min värld om nån kund låst toaletten eller att hantverkaren förväntas ta sig till en närbelägen butik för dessa behov) Frågade alltid kunden om detta innan men skulle bli väldigt förvånad av ett nej. Blev man sen bjuden på en kopp kaffe var det bara ett plus - ännu större plus att bli erbjuden nåt tilltugg till! Har väl hänt att jag blivit erbjuden lunch men det var ovanligt. Sen var det inte självklart att det passade med fika/lunch men då tackade jag ödmjukast för erbjudandet.
Jobbet utförs med största professionalism oavsett detta men som nån skrev; alltid trevligt med en god relation mellan hantverkare och kund - det gynnar alla i slutänden!
Har jag själv hantverkare hemma ser jag till att de vet var toa och micro finns, erbjuder alltid en kopp kaffe (är jag inte hemma ställer jag fram muggar och instruerar kaffemaskinen) och om det passar och känns bra bjuder på mackor/fikabröd
P.S. till TS: Skulle aldrig för min värld drömma om att ställa fram nån form av alkoholhaltig dryck om jag har hantverkare hemma och har aldrig varit med om att bli erbjuden detta.
Jag hade flera hanverkare här för badrumsrenovering på fast pris, el, rör,snickare,golvläggare. Erbjöd kaffe men det hade de inte tid med och alla tackade vänligt men bestämt nej.M Messier1994 skrev:Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Lite kaffe är alltid uppskattat.M Messier1994 skrev:Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Murare har dumpat skräp på grannens mark
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur tar man emot en hantverkare?
kontrollansvarig slutar
Murstocken suger vatten, blött under huset…
Låst kista och trasig nyckel
Referenser Hantverkare & Entreprenörer