78 192 lĂ€st · 254 svar
78k lÀst
254 svar
4000 kWh per mÄnad villa
Haha, den missade jag faktisktđ. SĂ„ fort jag lĂ€ste överskriften till TS förstod jag att den bara mĂ„ste komma. Blev lite förvĂ„nad att det dröjde sĂ„ lĂ€nge. Men dĂ„ var det inte sĂ„ lĂ€nge jag troddeđ.Stefan Bengtsson skrev:
Det Àr ganska mycket faktiskt, Àven om det Àr ett stort hus och "mycket runt om".. dock verkar den ju ligga stabilt.. den ökade nÀr ni renoverat (antar ni flyttade in dÄ) och pool osv kom igÄng... men ÀndÄ.. ni hade lÀgre förbrukning i mars (som troligen hade vÀrme pÄslagen.. dÄ det Àr en "vintermÄnad") Àn nu/förra mÄnaden.. som har varit varma mÄnader i nÀrapÄ hela sverige..
Man börjar ju fundera dÄ... VAD ligger o förbrukar som man inte tÀnker pÄ?! Ni hade bergvÀrme uppenbarligen.. och frikyla (ac) kopplad till den antar jag.. sÄ den borde inte vara alltför dyr.. och varmvatten ligger ju bergvÀrmen ocksÄ... (för hushÄllsbruket iaf),, poolen mÄ vÀl vara, men den var inte igÄng i mars-maj antar jag hm..
Ja tyvÀrr Àr jag ganska kass pÄ sÄn dÀr efterforskning haha.. Àven om jag tycker det Àr intressant! Jag söker fortfarande "eltjuvar" hÀrhemma .. nu efter 11 Är.. (fast inte lika aktivt, dÄ det mesta Àr nytt och Ärsförbrukningen sjönk avsevÀrt efter vi installerat tvÄ nya luftvÀrmepumpar i uthusen..)
Man fÄr leka privatdetektiv helt enkelt.. kolla elmÀtaren.. skriva ner dyngsförbrukningen nÄgra dagar.. sedan börja stÀnga av det man tror Àr en "energitjuv" eller som man tror drar mycket.. och se vad som hÀnder med förbrukningen nÄgra dagar om och hur mycket det ev minskar.. sen slÄ pÄ den igen och se om förbrukningen hoppar upp igen/ ökar..
Det Àr inget lÀtt snabbt problem att komma tillrÀtta med.. vi pratade med flera elektriker nÀr vi flyttade in hÀr.. men de sa alla att det kunde bli ett vÀldigt dyrt sökande.. för de kunde ta allt ifrÄn 10 min till flera dagar.. med knÀppande av o pÄ och kolla alla sÀkringar o belastningar..
Nu hade vi planerat att installera en sÄn dÀr realtidsmÀtare frÄn tibber.. men har inte kommit sÄ lÄngt (men nu Àr vÄr elförbrukning ganska stabil..).. sen kan jag tÀnka mig att slÄ av sÀkringarna lite kors o tvÀrs för o kolla vad som hÀnder..
Första man kan göra Àr iaf att kolla om pannan funkar som den ska.. sÄ den inte stÄr Ä gÄr pÄ elpatron till bÄde vÀrme o vatten (och ev pool?).. sedan fundera pÄ sina vanor.. hur varmt man har inne.. om man har el-golvvÀrme nÄgonstans som stÄr Ä matar pÄ (om resten av huset inte har sÄ varmt.. sÄ kanske den jobbar jÀrnet för att vÀrma upp allt.. sÄ lÄngt den kan).
Men ni har ett stort hus.. sÄ det kommer alltid kosta lite.. men ja.. 4000 kwh nu lÄter mycke/misstÀnkt (om det inte Àr nÄtt du glömt tala om )
Har ni elbil/laddar elbil..?
Man börjar ju fundera dÄ... VAD ligger o förbrukar som man inte tÀnker pÄ?! Ni hade bergvÀrme uppenbarligen.. och frikyla (ac) kopplad till den antar jag.. sÄ den borde inte vara alltför dyr.. och varmvatten ligger ju bergvÀrmen ocksÄ... (för hushÄllsbruket iaf),, poolen mÄ vÀl vara, men den var inte igÄng i mars-maj antar jag hm..
Ja tyvÀrr Àr jag ganska kass pÄ sÄn dÀr efterforskning haha.. Àven om jag tycker det Àr intressant! Jag söker fortfarande "eltjuvar" hÀrhemma .. nu efter 11 Är.. (fast inte lika aktivt, dÄ det mesta Àr nytt och Ärsförbrukningen sjönk avsevÀrt efter vi installerat tvÄ nya luftvÀrmepumpar i uthusen..)
Man fÄr leka privatdetektiv helt enkelt.. kolla elmÀtaren.. skriva ner dyngsförbrukningen nÄgra dagar.. sedan börja stÀnga av det man tror Àr en "energitjuv" eller som man tror drar mycket.. och se vad som hÀnder med förbrukningen nÄgra dagar om och hur mycket det ev minskar.. sen slÄ pÄ den igen och se om förbrukningen hoppar upp igen/ ökar..
Det Àr inget lÀtt snabbt problem att komma tillrÀtta med.. vi pratade med flera elektriker nÀr vi flyttade in hÀr.. men de sa alla att det kunde bli ett vÀldigt dyrt sökande.. för de kunde ta allt ifrÄn 10 min till flera dagar.. med knÀppande av o pÄ och kolla alla sÀkringar o belastningar..
Nu hade vi planerat att installera en sÄn dÀr realtidsmÀtare frÄn tibber.. men har inte kommit sÄ lÄngt (men nu Àr vÄr elförbrukning ganska stabil..).. sen kan jag tÀnka mig att slÄ av sÀkringarna lite kors o tvÀrs för o kolla vad som hÀnder..
Första man kan göra Àr iaf att kolla om pannan funkar som den ska.. sÄ den inte stÄr Ä gÄr pÄ elpatron till bÄde vÀrme o vatten (och ev pool?).. sedan fundera pÄ sina vanor.. hur varmt man har inne.. om man har el-golvvÀrme nÄgonstans som stÄr Ä matar pÄ (om resten av huset inte har sÄ varmt.. sÄ kanske den jobbar jÀrnet för att vÀrma upp allt.. sÄ lÄngt den kan).
Men ni har ett stort hus.. sÄ det kommer alltid kosta lite.. men ja.. 4000 kwh nu lÄter mycke/misstÀnkt (om det inte Àr nÄtt du glömt tala om )
Har ni elbil/laddar elbil..?
C carsai skrev:Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det Àr ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hÀmtar kyla frÄn bergvÀrme. Huset Àr pÄ cirka 440 m2 inkl. garage pÄ 85 m2.
VÄr elförbrukning har legat pÄ 4000 kwh per mÄnad cirka och dÄ har vi inte haft nÄgon uppvÀrmning igÄng i huset.
Ăr det en skĂ€lig förbrukning? Har verkligen ingen aning, aldrig bott i hus tidigare.
Under mars-juni renoverade vi och lÄg pÄ 3000-3300 kwh per mÄnad cirka. DÄ hade vi ingen pool, spabad eller nÄgon som bodde i huset. Juni-sep cirka 4000-4300 kwh per mÄnad.
Fick tips att installera tibber som kan visa exakt vad som drar dessa 4000 kw. StÀmmer det?
Vill inte byta elavtal, har fortum idag och vÀldigt bra pris dÄ en slÀkting jobbar dÀr och gett oss ett bra elpris ur dagens priser mÀtt.
Har ni nÄgra tips eller rekommendationer?
NÄgra ideér:
* VĂ€rmekamera
* MÀt spÀnningsfall över sÀkringarna (spÀnningsfallet Àr proportionerligt mot effekten i stort)
* AnvÀnd funktionerna för effektmÀtning i elmÀtaren
* Kontrollera om elkablarna matar nÄgon annans konsumption (feldragning)
En förbrukning pÄ 4000 kWh/mÄn Àr detsamma som 5555 W som stÄr pÄ dygnet runt. SÄ minsta mÀtarsÀkring Àr dÄ 8 A. Det kan förstÄs ocksÄ vara en intermittent last pÄ 11 000 W som slÄs pÄ nÀr det blir "kallt". För att hitta detta skulle man helst sÀtta en strömmÀtare pÄ varenda sÀkring.
Som flera andra pÄpekat Àr det troligt att elenergin tar vÀgen nÄgonstans utanför huset dÄ det annars skulle vara tropisk vÀrme inomhus nog för att odla bananer.
* VĂ€rmekamera
* MÀt spÀnningsfall över sÀkringarna (spÀnningsfallet Àr proportionerligt mot effekten i stort)
* AnvÀnd funktionerna för effektmÀtning i elmÀtaren
* Kontrollera om elkablarna matar nÄgon annans konsumption (feldragning)
En förbrukning pÄ 4000 kWh/mÄn Àr detsamma som 5555 W som stÄr pÄ dygnet runt. SÄ minsta mÀtarsÀkring Àr dÄ 8 A. Det kan förstÄs ocksÄ vara en intermittent last pÄ 11 000 W som slÄs pÄ nÀr det blir "kallt". För att hitta detta skulle man helst sÀtta en strömmÀtare pÄ varenda sÀkring.
Som flera andra pÄpekat Àr det troligt att elenergin tar vÀgen nÄgonstans utanför huset dÄ det annars skulle vara tropisk vÀrme inomhus nog för att odla bananer.
Medlem
· Sverige
· 5 294 inlĂ€gg
Med tanke pÄ att vÄr kÄk med 250 kvm uppvÀrd/kyld yta typiskt drar knappt 400 kWh/mÄn under sommarmÄnaderna som nÀmndes sÄ Àr det ju nÄgot vajsing nÀr TS kÄk drar 10x mer.
Ser fram emot resultaten av TS utredningar.
Ser fram emot resultaten av TS utredningar.
Kanske det t.om Àr mÀtfel antingen hos elbolagets infrastruktur eller i elmÀtaren?
Tomture61
SjÀlvbyggare
· LuleĂ„
· 4 939 inlĂ€gg
Tomture61
SjÀlvbyggare
- LuleÄ
- 4 939 inlÀgg
PÄ 1 Är förbrukar mitt hushÄll 12000 kwh , 196 kwm .
Att brĂ€nna 4000 kwh pĂ„ en sommarmĂ„nad đ±đ
Antar att du fÄtt nya huvudelmÀtaren till huset , mitt förslag Àr att du skaffar
https://www.homewizard.com/sv/
Man kan se elförbrukningen i realtid mm. đ
Att brĂ€nna 4000 kwh pĂ„ en sommarmĂ„nad đ±đ
Antar att du fÄtt nya huvudelmÀtaren till huset , mitt förslag Àr att du skaffar
https://www.homewizard.com/sv/
Man kan se elförbrukningen i realtid mm. đ
Medlem
· Sverige
· 5 294 inlĂ€gg
Jo sĂ„ kan det vara. Men som mĂ„nga konstaterat, obetĂ€nksamma val av pool/spa-vĂ€rmare kan ge rĂ€tt horribel elförbrukning. Noterade att det var en 5x10m-pool, ska den vĂ€rmas blir det en hel del bara dĂ€r. Ăven med vĂ€rmepumpsvĂ€rmare blir det betydande.spikplanka skrev:
__
PS. utan mer input frÄn TS lÀr denna trÄd dö mycket fort, allt blir bara spekulationer till ingen nytta.
Redigerat:
Jag hade fel pÄ en vÀxelventil i bergvÀrmepumpen o nÀr det brukade gÄ 300 kWh normalt gick det plötsligt 1350kWh per mÄnad. Genom att kolla förbrukningen varje mÄnad dÄ kunde jag ÄtgÀrda problemet snabbt.C carsai skrev:Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det Àr ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hÀmtar kyla frÄn bergvÀrme. Huset Àr pÄ cirka 440 m2 inkl. garage pÄ 85 m2.
VÄr elförbrukning har legat pÄ 4000 kwh per mÄnad cirka och dÄ har vi inte haft nÄgon uppvÀrmning igÄng i huset.
Ăr det en skĂ€lig förbrukning? Har verkligen ingen aning, aldrig bott i hus tidigare.
Under mars-juni renoverade vi och lÄg pÄ 3000-3300 kwh per mÄnad cirka. DÄ hade vi ingen pool, spabad eller nÄgon som bodde i huset. Juni-sep cirka 4000-4300 kwh per mÄnad.
Fick tips att installera tibber som kan visa exakt vad som drar dessa 4000 kw. StÀmmer det?
Vill inte byta elavtal, har fortum idag och vÀldigt bra pris dÄ en slÀkting jobbar dÀr och gett oss ett bra elpris ur dagens priser mÀtt.
6kW... Det Àr ungefÀr vad vÄr pool drar dÄ vattnet vÀrms (har elpatron tyvÀrr). Kontrollera vad ni stÀllt in för temperatur pÄ poolen. Jag utgÄr frÄn att ni tÀcker poolen pÄ nÀtterna, bland annat för att behÄlla lite vÀrme i vattnet.
Vi bor i Stockholm i hus frĂ„n -99. BergvĂ€rme. 236m2 boyta plus separat garage 50m2. Garaget har egen luftvĂ€rmepump som stĂ„r pĂ„ 10gr vintertid. Vi har pool (uppvĂ€rmd sommartid till 30gr via luftvĂ€rmepump) spabad, bastu, elslingor i badrum som Ă€r pĂ„ Ă„ret om. Ă
rsförbrukning 25 000 kwh per Är. Vi hÄller ca 23 grader inomhus.
4000 lÄter mycket för sommarmÄnad. Kolla sÄ inte bergvÀrmen fÄtt fnatt och gÄr pÄ elpatron. Det hÀnder oss förra vintern i samband med ett strömavbrott. Kostade satan!
4000 lÄter mycket för sommarmÄnad. Kolla sÄ inte bergvÀrmen fÄtt fnatt och gÄr pÄ elpatron. Det hÀnder oss förra vintern i samband med ett strömavbrott. Kostade satan!
Hobbysnickare
· Sverige
· 105 inlĂ€gg
Ta dit en elektriker Ä installera tex Schneider wiser i elskÄpet. SÄ kan du fÄ förbrukning per sÀkring om du slÄr till pÄ att sÀtta mÀtare pÄ varje sÀkring. SÄ kommer du fÄ svart pÄ vitt vad det Àr som drar.
Kostar givetvis en slant men du kommer ha stenkoll...
Kostar givetvis en slant men du kommer ha stenkoll...
Mitt hus pÄ 160 kvm har dragit 7000 kWh - i Är. 1500 kWh i Januari. Förra Äret totalt 12000 kWh.C carsai skrev:Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det Àr ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hÀmtar kyla frÄn bergvÀrme. Huset Àr pÄ cirka 440 m2 inkl. garage pÄ 85 m2.
Har FrÄnluftvÀrmepump och fick en LLVP installerad i Januari.
Med en WiFi elmÀtare frÄn Tibber kan du mÀta förbrukning i realtid och se det i deras app. Du behöver inte ha dem som leverantör.
Kostar runt 700 kronor. Den mÀter hur mycket du köper/sÀljer.