Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur nära bor närmsta granne förresten?
Där kom den😄. Väntade bara på att någon skulle nämna det.
Emellertid bör det snarast vara fråga om grannen har en hönsfarm, om man ser till förbrukningen.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
4774 och 14 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Eget vatten kan ha en värmare som hängt sig i borrhålet / max effekt i kulverten...
Man kan förvisso ha värmekabel för vattnet - men så mycket drar de inte även om slanglängden är ganska ordentlig.

4000kWh / 30 dagar = 133 kWh/dygnet eller 5.55 kW kontinuerligt i förbrukning.

Drar det så mycket så borde något bli varmt - fiktiv borrhålsvärmare med den effekten så behövs det ingen varmvattenberedare i hushållet och inge kallvatten finns att få heller heller för den.

Även om man skulle ha cirkulerande varmvatten i huset så borde dess uppvärmning i huset vara påtaglig om det värme med 3-4 kW i värmeförluster kontinuerligt, men det är klart har man en AC som går för fullt för att hålla huset kallt samtidigt av värmen från varmvattenledningarna, så kan det förklara förbrukning.

I teknikrum är det inte sällan att elelement stå påslagen och eldar på allt det kan medans AC i samma rum blåser på elelementet och kyler så mycket det går... ibland blir det väldigt tokigt och det kan gå lång tid innan det upptäcks och någon faktiskt bryr sig om att anmäla det... sådan behöver förreglas så att elelementet inte kan gå när AC arbetar etc. - fördröjning och temperaturdiffar så att den typen av 'hunting' inte startar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du elslinga på garageuppfarten?

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Tittade på min elförbrukning i januari - inte ens vid -16 grader C nådde jag 5 kW/h i förbrukning och då laddade jag 6 ampere 1-fas för en hybridbil på det, och du har mer än det på sommaren/hösten - något måste vara ordentligt varmt hos er...

Nu har jag inte samma ytor som TS men ändå

- Lycka till med energi-skattjakten, för ni kommer att spara bra mycket pengar på elräkningen när ni identifierat storförbrukarna och stängt ned de som ni inte behöver.

Finns dock en sak ni kanske skall kika på - varmvattenberedare och om ni har läckor i säkerhetsventiler, droppande kranar etc. på varmvattensidan - där kan man spola ned mycket dyrt uppvärmt varmvatten utan att det märks... - kolla vattenräkningen, då det kan ge hint om ni förbrukar onormalt mycket vatten mot vad ni själva känner att ni förbrukar - och det kanske är läckande varmvatten...

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Tittade på min elförbrukning i januari - inte ens vid -16 grader C nådde jag 5 kW/h
Du menar nog 5 kW.

X xxargs skrev:
kolla vattenräkningen,
Jag skulle i första hand kolla själva vattenmätaren. Dels att den verkligen står absolut pallstilla när inget vatten används. Sedan exempelvis en gång per dygn under några dagar för att kontrollera att förbrukningen är rimlig.

• Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
C carsai skrev:
Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det är ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hämtar kyla från bergvärme. Huset är på cirka 440 m2 inkl. garage på 85 m2.

Vår elförbrukning har legat på 4000 kwh per månad cirka och då har vi inte haft någon uppvärmning igång i huset.

Är det en skälig förbrukning? Har verkligen ingen aning, aldrig bott i hus tidigare.

Under mars-juni renoverade vi och låg på 3000-3300 kwh per månad cirka. Då hade vi ingen pool, spabad eller någon som bodde i huset. Juni-sep cirka 4000-4300 kwh per månad.

Fick tips att installera tibber som kan visa exakt vad som drar dessa 4000 kw. Stämmer det?

Vill inte byta elavtal, har fortum idag och väldigt bra pris då en släkting jobbar där och gett oss ett bra elpris ur dagens priser mätt.

Har ni några tips eller rekommendationer?
Poolcirkulationspumpen drar en del och jag antar att du har någon form av värme till poolen poolvärmepump eller direktvärme. Det skulle förklara kostnaden.
Ett tips för lägre uppvärmningskostnad är solfångare, det har jag, bara det och inget annat.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Trevlig skrev:
Mät inte hej vilt bara, vissa elmätare som man sätter i uttag är inte till för laster.
Hur mäter de förbrukningen utan lasterna inkopplade menar du?

• Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
Det är med stor sannolikhet VVC, varmvattencirkulation, som har en separat värmare för varmvattnet som alltid är igång.

Ovanlig installation i småhus men finns ibland i större hus för att man ska slippa vänta flera minuter på att varmvattnet ska komma i utrymmen som är långt från värmekällan.

Får ni varmvatten i samtliga våtutrymmen inom ca 10 sekunder har du svaret.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Har du fjärrvärme i området så har troligen den som äger fjärrvärmen fotograferat från ovan med värmekamera. Har ditt hus fångats på bild så kommer du troligen se något som lyser.

Såvida inte nån granne har höns... grillade höns😅

Skämt o sido kolla först hur mycket information du kan få direkt från din elmätare.
Annars skaffa nån läsare till elmätaren så kan du enklare se vad som drar enligt alla tips du fått ovan

Eftersom pool och spabad är tydligt misstänkta i detta fall så kan du väl stänga av värme och cirkulation i ett par dagar och sen se ifall förbrukningen minskar.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Som flera har varit inne på så börja med att kolla poolen och spabadet. Med en så stor pool som ni har så kan enbart poolpumpen + värmare kan dra upp mot 3000 kWh per månad om de går för fullt dygnet runt.

• Gilla
Pjopixbo och 1 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag hade fel på en elpatron för några år sen, drog mängder av ström utan att ge nån värme.
Vad gick strömmen till istället om den inte blir värme?

El kan inte bara försvinna.
Antingen blir den arbete eller värme.

• Gilla
Heden71 och 5 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:

Det är ett välkänt fysiskt fenomen.
Elmaskiner drar en massa el utan att generera värme och ökar därmed lite i vikt.
Alla som monterat ut en värmespiral har sett att den är lite tjockare än en ny.
Det är även därför gamla frysar är så mycket tyngre än nya.

1kWh borde resultera i en viktökning på ca 4x10^-8 gram viktökning.
Så det kostar mycket el innan det märks.

*kan innehålla spår av ironi*

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Eld och 31 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Där kom den😄. Väntade bara på att någon skulle nämna det.
Emellertid bör det snarast vara fråga om grannen har en hönsfarm, om man ser till förbrukningen.
Inlägg 10 kom mindre än en halv timme efter trådstart... vad begär du egentligen? 😉

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:

termodynamikens sjunde lag... eller...

Jag antar att pooler och spabad kan avge rätt stor mängd värme även på sommaren, om man pumpar runt vatten som en galning och värmer... Kanske finns nåt som bara spolar ut varmvatten i avloppet, värma för kråkor och råttorna i avloppet kanske...

Men visst, jag håller med om att värme borde det bli, dock kanske den inte hamnade i huset utan utanför...

• Gilla
Lasse Hoby och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.