3 396 392 läst · 18 267 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 648 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Har sågat, fasat och polerat lite Guatemala Verde i helgen, det tar sin lilla tid ändå och i början var jag väldigt rädd att det skulle vara lika hög grad spill som sist jag hyrde en såg, men den här TS73 har verkligen levererat perfekt, inte nå skrot än 👍 Hade en kass TS60 sist…
Fasade och polerade faserna/synliga snitten med diamantklossar
Carrara C:n i brunssilen var bara en provbit av gammalt spill, blir grönt där med sen 🤓
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasade och polerade faserna/synliga snitten med diamantklossar
Carrara C:n i brunssilen var bara en provbit av gammalt spill, blir grönt där med sen 🤓
Vackert 😍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortsätter med projektet hallmöbel. Grova bitarna börjar komma på plats. Sänksågen och för mig första gången som jag använder pocketholes.
Då har hushållssvarven kommit till nytta igen. 4 nya glidbussningar till toadörren i husvagnen. De gamla var bortom räddning, tidigare ägare hade försökt genom att "olja lite". Hela glidskenan var full med stelnad olja.
Ni får själv gissa vilket som är nya o gamla glidbussningen.
Ni får själv gissa vilket som är nya o gamla glidbussningen.
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Södermanland
· 89 inlägg
Börjat kika lite på matarverket som köptes för tre år sedan och lyckades transporteras hem för ett år sedan för att sedan dess stå i vägen så garage/snickerigolvet.
Tänkte ta hem det genom att lossa matarverket från ställningen. Misslyckades dock med det i ösregnet som rådde då.
Tog en kik idag och hittade en låsskruv, med den lös gick det mycket lättare.
Hittade även en låskon som var lätt att dela på, och ytterligare en som såg lätt ut men satt rejält. Drog på lite olja och lät verka ett par timmar. Ett par timmar senare med hammare och skyddskloss kunde jag övertyga delarna att röra på sig. Torkat rent med olja och scotchbrite nu.
La matarverket ner och såg tre hål, pillade först ut spån med fingret, gick därefter på med dammsugaren men kom på att jag nog fick skruva loss plåten. Visade sig nog vara ett klokt val.
Efter lite rengöring hittade jag också orsaken till att det fanns hål där, satt smörjnipplar under.
Ganska gott om nipplar över huvud taget, dock saknar jag påfyllare, måste nog köpa en sån av rätt sort, får leta på vad det ska vara. Tror jag läst diverse trådar nyligen så hoppas jag kan hitta någon av dessa. Hur gör jag på bästa sätt rent nipplarna så de går använda? Är genomgående rejält smutsiga nu.
Hittade även ett nivåglas, ska försöka hitta en manual och se vad som ska fyllas på var. Verkar ju dock även sprucket, var finns en sån reservdel idag?
Ska det vara fett i "leden"ovan? Kändes som det varit det tidigare, om än halvsegt nu rengjort för stunden.
Många frågor, detta kanske hade passat bättre som en egen tråd i förlängningen, men i alla fall vad som gjorts idag. Inte använt mycket mer verktyg än någon skruvmejsel, hammare och spärrskaft.
Tänkte ta hem det genom att lossa matarverket från ställningen. Misslyckades dock med det i ösregnet som rådde då.
Hittade även en låskon som var lätt att dela på, och ytterligare en som såg lätt ut men satt rejält. Drog på lite olja och lät verka ett par timmar. Ett par timmar senare med hammare och skyddskloss kunde jag övertyga delarna att röra på sig. Torkat rent med olja och scotchbrite nu.
Logga in
Skapa konto
La matarverket ner och såg tre hål, pillade först ut spån med fingret, gick därefter på med dammsugaren men kom på att jag nog fick skruva loss plåten. Visade sig nog vara ett klokt val.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter lite rengöring hittade jag också orsaken till att det fanns hål där, satt smörjnipplar under.
Ganska gott om nipplar över huvud taget, dock saknar jag påfyllare, måste nog köpa en sån av rätt sort, får leta på vad det ska vara. Tror jag läst diverse trådar nyligen så hoppas jag kan hitta någon av dessa. Hur gör jag på bästa sätt rent nipplarna så de går använda? Är genomgående rejält smutsiga nu.
Hittade även ett nivåglas, ska försöka hitta en manual och se vad som ska fyllas på var. Verkar ju dock även sprucket, var finns en sån reservdel idag?
Logga in
Skapa konto
Ska det vara fett i "leden"ovan? Kändes som det varit det tidigare, om än halvsegt nu rengjort för stunden.
Många frågor, detta kanske hade passat bättre som en egen tråd i förlängningen, men i alla fall vad som gjorts idag. Inte använt mycket mer verktyg än någon skruvmejsel, hammare och spärrskaft.
T-röd o trasa funkar nog på nipplarna. Kan också bytas om de fortsätter krångla.J JFrisk skrev:Börjat kika lite på matarverket som köptes för tre år sedan och lyckades transporteras hem för ett år sedan för att sedan dess stå i vägen så garage/snickerigolvet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Nivåglas hittar du hos Wiberger.
För olja skulle jag tro att Shell Omala 150 funkar bra. Kolla om det står någon skylt på matarverket.
Vilken "led" är det du funderar över?
Tack för bra svar! Vad ska jag ha för oljekanna för den typen av nipplar?Daniel_N skrev:
Hittade en bild från auktion med smörjschema, dock på tyska med gammeldags beteckningar.
Avsåg rotationspunkten, blanka cylindern som fästet längst ner på första bilden sitter runt. (Och hela matarverket sitter fast i)
Logga in
Skapa konto
Fortsatt putsa lite matarverk. Försökte först med 5-56, det var inte så effektivt, övergick på isopropanol som gick bättre. Kanske testa avfettning också.
3 nipplar att smörja per matarhjul. Ser ut att gå få rena nog utan orimligt mycket jobb.
Kikade även ner i oljepluggen, var nog inte olja upp till nivåfönstret men i alla fall så allt såg välsmort ut där i. Såg rätt metalliskt ut så antar det är hög tid att byta det som är kvar.
3 nipplar att smörja per matarhjul. Ser ut att gå få rena nog utan orimligt mycket jobb.
Kikade även ner i oljepluggen, var nog inte olja upp till nivåfönstret men i alla fall så allt såg välsmort ut där i. Såg rätt metalliskt ut så antar det är hög tid att byta det som är kvar.
Redigerat:
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 328 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 328 inlägg
Var iväg och hämtade ett lass 16-32 till en ny parkering. Var lite orolig för att det skulle vara en massa jobb att få av det utan tipp, men gick smidigt genom att öppna sidolämmarna och trycka med skopan. Dock behövs det ett lass till så det får bli nästa vecka (innan dieselpriset går upp igen).
Logga in
Skapa konto