74 490 läst · 1 223 svar
74k läst
1,2k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Att du borde förstått att jag inte menade att allt som fraktas är era jävla amazonpaket plus att det inte tillför ett skit till tråden, jag använde det bara för att färga inlägget lite. Men folk med olika former av autism förstår inte sånt utan tar allt ordagrant.G OMathson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och vad menar du med resten av inlägget, hur tillför timmerbilar något i denna tråd över huvud taget? Vad är det vi ska förstå i ditt färgade inlägg?RoTe skrev:
Herr personlighetsvetare.
Man ska ha med sig att Svevia är ett statligt bolag inom branschen som nära på innehar en monopolställning. Konkurrensen för att upphandla avtal om vinterunderhåll är väldigt liten. Mindre uppstickare vågar knappt lämna anbud på plogning då de är oroliga att inte bli anlitade av Svevia som underentreprenör när de i vanlig ordning vinner avtalen.ÅkeSun skrev:
https://www.svevia.se/vart-erbjudande/vagunderhall
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 693 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 693 inlägg
Märkligt att du tjatar om dessa miljöparagrafer i varenda inlägg du skriver angående detta, miljömuppar och salt är väl 99% av dina inlägg i tråden, trots att du inte ens vet om det har något med saken att göra...P paralun skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 088 inlägg
Jättebra att göra snömodd av all snö istället mha saltet, verkligen 👍P paralun skrev:Jo nu vet jag inte vem du citerar igen?
Jo en större kombibil med både plogar samt saltaggregat gör susen på de flesta vägar.
Kör man "tandemplogning" utan några större uppehåll så håller man en väg öppen, det bara är så!
(sen kan då tandemplogningen då irritera vissa fordonsförare som får sänka farten)
Sen då frågan vem som betalar tungbärgare när det blir stopp och Trafikverket misslyckats med sitt tydliga uppdrag och det får man väl lösa? En Europaväg ska vara öppen, pinsamt-löjligt att behöva sitta 10-15 timmar!
Jo nu misstänker jag starkt att det har med Trafikverkets miljöplan att göra.Fairlane skrev:
Nej kör man tandemplogning med kombibilar så blir det ingen isbana eller en massa snömodd.[SKPG]Zamora skrev:
Man kan då även dosera mer salt beroende på väderlek.
Sen snöar det mycket så får man ju köra flera gånger men det ska det väl finnas beredskap till för en Europaväg? Kan inte minnas något liknande som händer två gånger under en vinter.
https://sverigesradio.se/artikel/7170637
Men ge dig nu. Vräker det ner snö är det meningslöst att salta. Framförallt om det blåser hårt samtidigt.P paralun skrev:Nej kör man tandemplogning med kombibilar så blir det ingen isbana eller en massa snömodd.
Man kan då även dosera mer salt beroende på väderlek.
Sen snöar det mycket så får man ju köra flera gånger men det ska det väl finnas beredskap till för en Europaväg? Kan inte minnas något liknande som händer två gånger under en vinter.
[länk]
Som skrivits innan är det oftast dragfordon som inte är anpassade för vinterväglag som gör att det börjar och när det väl tar stopp blir det stora problem.
Med tillräcklig tandemplogning inkl rikligt med salt så håller man vägen öppen, garanterat!G-83 skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 088 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 693 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 693 inlägg
Frågan är vem som är beredd att betala för att det ska finnas tillräckligt med plogbilar och personal för detta. Några 1000 plogbilar lär behövas i södra änden av landet om det ska fungera att köra tandemplogning var 10:e minut. Till dessa bilar behövs förare som sitter standby hela tiden. Under väldigt många år kommer en stor del av plogbilsflottan bara stå och samla damm (och rost). Dyrt blir det att alltid ha resurser att hantera det värsta tänkbara.P paralun skrev:
Husägare
· Skåne
· 4 966 inlägg
För lastbil, buss och personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton gäller mönsterdjupet 5 millimeter på vintern.
Det innebär att en utlandsregistrerad lastbil är godkänd med släta däck så länge det finns en ett antal 5mm djupa spår som går runt i rullnings riktningen.
Dessa är troligen maximalt hållbara på kontinenten men totalt värdelösa i snö och salt-mådd.
Dessa är helt förbjudna i Norge!
Dom Nordiska lastbilarna har däck som består av små fristående klossar 2-3 cm stora som trycker igenom snömodd och skapar ett relativt bra grepp.
Timmerbilar har dessutom sandnings aggregat samt automatiskt snökedjor.
Vilket verkligen är motsatsen till en
2-axlad trailer-dragare.
Det innebär att en utlandsregistrerad lastbil är godkänd med släta däck så länge det finns en ett antal 5mm djupa spår som går runt i rullnings riktningen.
Dessa är troligen maximalt hållbara på kontinenten men totalt värdelösa i snö och salt-mådd.
Dessa är helt förbjudna i Norge!
Dom Nordiska lastbilarna har däck som består av små fristående klossar 2-3 cm stora som trycker igenom snömodd och skapar ett relativt bra grepp.
Timmerbilar har dessutom sandnings aggregat samt automatiskt snökedjor.
Vilket verkligen är motsatsen till en
2-axlad trailer-dragare.
Såg en intervju med Trafikverket på nyheterna igår och det var ungefär som förväntat.
""Vi har lärt oss och blivit bättre på att kommunicera sedan förra gången. Sedan borde folk stanna hemma om det kommer en massa snö.""
Lösningen är så klart att ha beredskap med tillräckligt många plogbilar och det kostar en del. Å andra sidan kunde man spara in en del på att lägga ner kommunikationsavdelningen om det inte finns nått av värde att kommunicera.
Sedan är ju risken att träffa på en trafikpolis nära noll vilket inte är obetydligt. Straffvärdet är underordnat om ingen åker fast för dåliga däck.
""Vi har lärt oss och blivit bättre på att kommunicera sedan förra gången. Sedan borde folk stanna hemma om det kommer en massa snö.""
Lösningen är så klart att ha beredskap med tillräckligt många plogbilar och det kostar en del. Å andra sidan kunde man spara in en del på att lägga ner kommunikationsavdelningen om det inte finns nått av värde att kommunicera.
Sedan är ju risken att träffa på en trafikpolis nära noll vilket inte är obetydligt. Straffvärdet är underordnat om ingen åker fast för dåliga däck.