651 733 läst · 3 871 svar
652k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Verkligen märkligt. Har som sagt haft lastförskjutningsnät i samtliga mina senaste Audi Avanter, detta är första VW'n jag kör på länge. Bilen är min tjänstebil, så jag har inte funderat så mkt på alla detaljer men har noterat avsaknat lastnät tidigare och nu senaste resan över julen till föräldrarna i Sverige (bor i Finland) hade vi ju mer packning än normalt och då kom jag på att det saknas helt i bilen.K Kallens skrev:
Vet inte vad du menar med missförstånd någonstans? Jag har som sagt själv haft 7 tidigare VAG kombi-bilar, de senaste kanske 20-åren, som haft detta lastnät, alla som standard. Alla de senaste, inkl. Passaten är köpta fabriksnya så inga ägare emellan. Jag vet hur det ser ut, hur det normalt är fäst på baksätet och rullas ut och hakas fast i öglor i taket. Antingen rakt upp när baksätet är uppfällt eller fäster man det i öglor längre fram i bilen om baksätet är nedfällt. Fästen i taket saknas helt i bilen, finns inga spår eller täcklock i innertaket. Finns ingen rulle/rollo som siter fäst mot baksätet i överkant, annat än det insynskydd då, som går horisontellt bakåt och täcker lastens översida...
Låter riktigt märkligt att VW tagit bort detta lastförskjutningsnät helt från MY21 (min bil är uttagen Mars -21). Vi hade en liknande Passat GTE -19 som poolbil på firman, denna hade lastförskjutningsnätet. Nu är den bytt mot en Arteon shooting brake, ska kolla om Arteonen har lastförskjutningsnät.
Redigerat:
Den här ser MKT bra ut, skulle köpt den direkt om jag ägde billen själv. Bilen i fråga är min tjänstebil så jag har inte brytt mig så mkt om detta (haft annat att göra) men nu kom jag ihåg detta när vi senast nu över julen hade mkt packning med oss på långresa och tänkte ta tag i det hela. Ganska sent dock, bilen ska snart ändå bytas ut då leasingperioden går mot sitt slut.Johannes Carlsson skrev:
Vad tänker ni köra efter Passat GTE? Min leasingperiod går mot sitt slut, tjänstebil/förmånsbil. Blir nog svårt med ren elbil då vi har husvagn 1600kg och ganska mkt långresor (bor i Finland, är Svensk och släkt osv i Dalarna). Sedan gillar jag inte "laddstress" och att behöva planera mina resor så mkt och lita på att laddstationer verkligen finns i drift och är lediga efter vägarna...
Tittar på (har haft Audi Quattro, har verkligen saknat 4WD i Passaten):
- Mercedes GLC300e 4matic men lastutrymmet och hela bilen känns något liten...
- Mercedes C-klass kombi 4matic, går endast få bakhjulsdriven som laddhybrid.
- Audi Q5 TFSIe laddhybrid, fördel Quattro, men hela bilen känns otroligt gammal, inredning/klima osv ser ut som gammal A4
- Audi A6 50/55 TFSIe Quattro kanske ändå känns just nu mest lockande...
- Volvo V60 CC T6/T8? Känns lite gamla att beställa ny nu till våren....?
- BMW 5-serie Touring, kanske... men tycker ratten/servo är så trög i BMW
- Nya Passaten känns tyvärr inte lockande alls... vill ha nåt annat än Passat
Vad missar jag för trevliga alternativ, laddhybrid, 4WD, ordentligt lastutrymme (inget japanskt/spanskt)?
- Audi Q5 TFSIe laddhybrid, fördel Quattro, men hela bilen känns otroligt gammal, inredning/klima osv ser ut som gammal A4
Vad missar jag för trevliga alternativ, laddhybrid, 4WD, ordentligt lastutrymme (inget japanskt/spanskt)?
Redigerat:
Du menar det nät som dras rakt upp mot taket? Hakas fast i öglor/fästen i taket? Man kan, om baksätet är framfällt, haka fast lastnätet längre fram i bilen (kring B stolparna) och där finns också öglor/fästen i innertaket? Alla dessa 4 fästpunkter saknas på min bil, samt själva rullen med nätet som man normalt kan dra upp (sitter normalt fasthakad i baksätet). Jag har haft bilen sedan ny så ingen annan ägare emellan som slarvat bort nätetE Edlunn skrev:
Finns inte ett spår i min bil efter fästen i taket, brukade vara ett litet plastfäste i andra VAG bilar jag haft där man hakar upp nätet...
När är din bil tillverkad? Min är uthämtad Mars -21 och kom då direkt från fabrik.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Nya superb? Fast den är bara fwdD danfri skrev:Vad tänker ni köra efter Passat GTE? Min leasingperiod går mot sitt slut, tjänstebil/förmånsbil. Blir nog svårt med ren elbil då vi har husvagn 1600kg och ganska mkt långresor (bor i Finland, är Svensk och släkt osv i Dalarna). Sedan gillar jag inte "laddstress" och att behöva planera mina resor så mkt och lita på att laddstationer verkligen finns i drift och är lediga efter vägarna...
MB e300de?
Kia Sportage phev?
Mazda CX5?
Troligen inte missförstånd hos dig då. Men menade lite något i stil med att du fått en bil avsedd för annan marknad eller liknande. Det verkar ju vara andra i tråden som har bilar av samma årsmodell men har nätet. Det låter ju också som en väldigt dum sak att sluta med från VWs sida.D danfri skrev:Verkligen märkligt. Har som sagt haft lastförskjutningsnät i samtliga mina senaste Audi Avanter, detta är första VW'n jag kör på länge. Bilen är min tjänstebil, så jag har inte funderat så mkt på alla detaljer men har noterat avsaknat lastnät tidigare och nu senaste resan över julen till föräldrarna i Sverige (bor i Finland) hade vi ju mer packning än normalt och då kom jag på att det saknas helt i bilen.
Vet inte vad du menar med missförstånd någonstans? Jag har som sagt själv haft 7 tidigare VAG kombi-bilar, de senaste kanske 20-åren, som haft detta lastnät, alla som standard. Alla de senaste, inkl. Passaten är köpta fabriksnya så inga ägare emellan. Jag vet hur det ser ut, hur det normalt är fäst på baksätet och rullas ut och hakas fast i öglor i taket. Antingen rakt upp när baksätet är uppfällt eller fäster man det i öglor längre fram i bilen om baksätet är nedfällt. Fästen i taket saknas helt i bilen, finns inga spår eller täcklock i innertaket. Finns ingen rulle/rollo som siter fäst mot baksätet i överkant, annat än det insynskydd då, som går horisontellt bakåt och täcker lastens översida...
Låter riktigt märkligt att VW tagit bort detta lastförskjutningsnät helt från MY21 (min bil är uttagen Mars -21). Vi hade en liknande Passat GTE -19 som poolbil på firman, denna hade lastförskjutningsnätet. Nu är den bytt mot en Arteon shooting brake, ska kolla om Arteonen har lastförskjutningsnät.
Ja det är de jag menar.D danfri skrev:Du menar det nät som dras rakt upp mot taket? Hakas fast i öglor/fästen i taket? Man kan, om baksätet är framfällt, haka fast lastnätet längre fram i bilen (kring B stolparna) och där finns också öglor/fästen i innertaket? Alla dessa 4 fästpunkter saknas på min bil, samt själva rullen med nätet som man normalt kan dra upp (sitter normalt fasthakad i baksätet). Jag har haft bilen sedan ny så ingen annan ägare emellan som slarvat bort nätet
Finns inte ett spår i min bil efter fästen i taket, brukade vara ett litet plastfäste i andra VAG bilar jag haft där man hakar upp nätet...
När är din bil tillverkad? Min är uthämtad Mars -21 och kom då direkt från fabrik.
Min bil är uthämtad oktober 20.
Fick svar från VW handlaren här i Esbo, Finland igår. Lastnätet är inte standardutrustning (!!??) och måste beställas i samband med order av ny bil. Helt otroligt korkat. Hela vitsen med en kombi. MKT märkligt. Kanske är skillnad på finska marknaden. Bilen har övrig relevant utrustning, adaptive cruise, keyless, digital display, lane assist, mörka rutor bakom b-stolpe osv... kallas "business paket" här i Finland.K Kallens skrev:
Nåja, jag ska ju byta denna inom ca 1-år nu och dags lägga beställning på ny bil istället.
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Jag tror det, egentligen riktigt nöjd med Passaten, går tyst, bekvämt, gott om plats, har inte varit något fel på bilen alls egentligen. Men jag tycker den är tråkig Kommer från en rad av Audi A4/A6 Quattro och tänkte att jag skulle klara mig med nåt "enklare" och lite billigare. Det gör jag säkert också, men... Passaten är inte nåt speciellt, väldigt "main stream" och ja, tråkig/anonym helt enkelt. Bra i vissa lägen, man kommer undan enkelt då det finns 10-tal exakt likadana i närområdetB Bo Berglund skrev:
Leasingavtalet vi har kräver hybrid alt. elbil då vi har så stor rabatt under 30g CO2/km. Elbil går bort då vi har husvagn 1600kg som vi vill fortätta resa med utan laddstress.
Gillar räckvidden i MB GLC 300e, men jag är inget fan av SUV bilar (gillar inte biltypen, för litet bagage och gillar inte SUV på motorvägen i lite högre fart samt lite "aktivare körning" i rondeller). Audi A4 finns inte med hybrid. Q5 kändes precis som min förra (och förr-förra) A4 invändigt. Mercedes c-klass finns enbart som bakhjulsdriven hybrid. BMW 3/5-serie x-drive kanske...
Skulle nog helst ha en A6 50/55 tfsi e Quattro Avant, s-line, panorama och bättre ljudpaket - men den blir dyr. Även Merca GLC'n blir snabbt dyr med AMG paket.
Jag har kört tyska bilar senaste 30-åren så är rätt insnöad på dem...
Medlem
· Stockholm
· 1 382 inlägg
Enligt uppgift startar försäljningen av Passat GTE 2024 i slutet av Mars...
Och sen skall en beställd bil byggas så det handlar om sommaren då.
Och sen skall en beställd bil byggas så det handlar om sommaren då.