1 500 884 läst · 24 663 svar
1501k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej det är det inte och det är inte alls heller självklart i Norrland. Och även om det finns motorvärmaruttag är dessa ofta inte möjliga eller tillåtna att använda för laddning. Och du vet allt detta mycket väl så jag förstår ärligt talat inte vad du försöker uppnå.useless skrev:
Förnekelse är steg ett i förändringsprocessen 😉D djac skrev:Har någon förändring av någonting någonsin skett utan att någon enskild känt åtminstone en övergående irritation, jag tror faktiskt inte det?
Finns det öht någonting i vårt land som ingen ondgör sig över, nej, jag tror inte det heller.
Skulle man vänta med alla förbättringar tills alla förklarar sig helnöjda så tror jag inte vi någonsin kommit ur havet.
Men vi kan väl ge Arne lite rätt, för att det ska vara bekvämt med elbil så bör man försöka få tillgång till destinationsladdning i närheten av hemmet, att bara snabbladda hade jag tyckt var drygt. Jag har bekanta som levde så i över ett år, innan de fick till laddare vid brfs parkeringsplatser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 618 inlägg
Välj vilket som, det är ju ändå bara poserande.A ArneTW skrev:
Precis samma som nu för hyreshus. Går inte. Vem ska betala. Elbil är bara för dem med parkering på egen tomt.A ArneTW skrev:
På samma vis. Lösningen finns redan. Långsamladdare på dedikerade parkeringsplatser och i gemensamma garage.A ArneTW skrev:
För övrigt är det samma sak med motorvärmare. De kräver också el, något som av en händelse löses – som genom en osynlig hand – i de delar av landet där efterfrågan finns.
Att efterfrågan än så länge är lägre i Knäckebrödhult än i Fjollträsk ska inte förväxlas med att problemet bara går att lösa på den senare platsen.
Ja, jag erkänner att jag förenklar och raljerar lite... Men hur ska man annars möta argument som t ex:Alfredo skrev:
Givetvis löser man det genom att se till att det finns laddmöjligheter för de boende.A ArneTW skrev:
Jag skulle säga att grundförutsättningarna i princip alltid finns (om vi pratar mindre orter) i form av parkeringsplatser med framdragen el.
Sen kan man så klart behöva se över/uppgradera infrastrukturen på plats, men jag har väldigt svårt att se att det skulle vara ett så stort hinder att Svenska samhället inte kan ställa om till en elektrisk fordonsflotta?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 094 inlägg
Alla vet vi att mackarna alltid har funnits, det är därför vi driver bilarna på bensin och diesel idag.
För det måste ju vara helt omöjligt att skaffa en bensin/dieselbil innan det finns en mack?
För det måste ju vara helt omöjligt att skaffa en bensin/dieselbil innan det finns en mack?
Diskussionen var väl inte parkering utan möjlighet att kunna ladda sin elbil.useless skrev:
/ATW
Så du hävdar att elbilsladdningsproblemen för de som gatuparkerar och/eller bor i bostadrätter är lösta?Nötegårdsgubben skrev:Välj vilket som, det är ju ändå bara poserande.
Precis samma som nu för hyreshus. Går inte. Vem ska betala. Elbil är bara för dem med parkering på egen tomt.
På samma vis. Lösningen finns redan. Långsamladdare på dedikerade parkeringsplatser och i gemensamma garage.
För övrigt är det samma sak med motorvärmare. De kräver också el, något som av en händelse löses – som genom en osynlig hand – i de delar av landet där efterfrågan finns.
Att efterfrågan än så länge är lägre i Knäckebrödhult än i Fjollträsk ska inte förväxlas med att problemet bara går att lösa på den senare platsen.
Har du någon statistik på det eller är det bara för att du känner någon i en bostadsrätt som har fått tillgång till laddare och då måste det vara löst för alla?
/ATW
Eller, behövs det ett snabbare skifte av den svenska bilparken kontra övriga världen då jag utgår att den klimatrelaterade frågan är global. Behövs inga subventioner med dagens utveckling/produktion av elbilar, det kommer att lösa sig utifrån ett svenskt perspektiv. Globalt blir det en större utmaning.S surfarn skrev:Ingen kommer skrota en fin värdefull fossilbil. Och de som ändå skrotar sin gamla rishög kommer förmodligen inte ha råd med en elbil heller. Så diskussionen får nog ses som hypotetisk. Så hur får man då till ett snabbare skifte? Ja priset på nya elbilar som rymmer en svennebanan familj, 2,4 ungar och en vovve, måste ner. Genom skattelättnader eller subventioner. Samtidigt behövs det en höjd skrotningspremie som på nått klurigt sätt inte går att använda som pengakran för allsköns kriminella, och som ser till att de värsta bilarna ger mest pengar. Ett högre pris på drivmedel sätter också fart på skiftet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 618 inlägg
Mea culpa. Jag försöker att inte raljera för grovt mot vad jag tycker är tomma argument, men lyckas inte alltid.Alfredo skrev:
Naturligtvis har ingen påstått att det inte finns el på landsbygden.
Se mitt svar till @ArneTW ovan.Alfredo skrev:
Till det kan jag tillägga att jag kört laddbara bilar i åtta–nio år i Stockholm. Alltid med parkering i garage i flerbostadshus. Vi som var så tidiga fick dra ett lass för att BRF:erna skulle bygga laddplatser och hitta betalningsmodeller och skalbara lösningar för att just de med nytta skulle betala lösningen och se till att elanslutningen skulle tåla lasten osv.
Kommersiella sådana lösningar finns nu att köpa från hyllan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 618 inlägg
Tekniskt, ja.A ArneTW skrev:
De tekniska lösningarna finns för alla, ja. Att den låga efterfrågan på vissa platser gör att det inte är kommersiellt gångbart att bygga ut är en annan sak. Det är inte konstigare än att det fortfarande finns de som saknar bredband trots att de vill ha det.A ArneTW skrev:
Jag förstod inte det heller...Nötegårdsgubben skrev:
Menar du att alla som bor i lägenheter numera har tillgång till en egen dedikerad parkeringsplats som oftast/normalt även har laddmöjlighet eller vad menar du? Du skriver "Lösningen finns redan. Långsamladdare på dedikerade parkeringsplatser och i gemensamma garage." och det stämmer naturligtvis för vissa, men vad hjälper det för de som helt saknar egen parkering och varje kväll jagar en ledig lucka efter gatan?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag skulle inte vara orolig för att ha elbil i Norrlands inland och bo i lägenhet. Finns nog inget lägenhet där som inte har egen parkering med motorvärmare och det finns fina lösningar för att bygga om till elbilsladdare och ändå ha kvar motorvärmaruttaget.