Mikael_L
R Rejäl skrev:
Enligt kommunens utsättningsenhet så vet det en noggrannhet på 3-5cm med GPS när vi fick vårat hus utstakat…
Jag snackade lite med en som jobbar med sånt här, som har en fin totalstation och all möjlig annan cool utrustning.
Han berättade att för att få till en koordinat mitt ute i spenaten (dvs där det saknas referenspunkter tillräckligt nära) så kan han sätta upp en GPS (en sån där superbra som han har) och långtidsmäta, ett dygn lät som att det blev bra.
Sen kör han mätserien mot bankorrektionsdata för GPS-satelliterna (de går nästan aldrig i exakt den bana de egentligen ska ha) och det var kanske lite annat trix också, och då menade han på att han når garanterad noggrannhet i cm-nivå, aldrig mer än 5cm fel, ofta 1-2 cm.
Själv inser jag att man alltså måste mäta på fasförskjutning på GPS-signalen, då väglängden är ca 19 cm

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Som jag har förstått det så har GPS en noggrannhet på ~3 meter, så det hjälper inte i det här fallet.
Jag klarar av att komma ned på ca 2dm med GPSen i min telefon, det är bara att gå till en känd koordinat och använda den som referenspunkt och sedan mäta in alla punkter relativt denna koordinat. (i mitt fall så finns en gränsmarkering för tomten kvar, alla de andra var borta redan innan jag flyttade in , men den som sitter som en dubb i berget var svår att tappa bort även om den måste grävas fram då och då eftersom gräsmattan klättrar upp över den). Sedan betyder ju inte den inmätningen något alls annat än att jag har en bättre uppfattning om vart min tomtgräns går. Men det fungerar alldeles utmärkt om man skall bygga en friggebod tillräckligt långt ifrån en okänd tomtgräns, eller för att verifiera att vägföreningens väg faktiskt delvis går in på min tomt (som jag misstänkte utifrån tomtkartorna och flygbilderna på Lantmäteriets karttjänst).

Så länge man inte behöver använda inmätningen för kända syften så fungerar det bra.

Edit: Detta är en app som kan användas för ändamålet: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.project.distancecalculator&hl=en_US
Jag brukar dock använda mobilen (miniräknare plus GPS) samt papper och penna.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
en känd koordinat och använda den som referenspunkt
Känd koordinat ... OK
Men vilken koordinatsystem.
Något av de stora moderna, t.ex. WGS84 eller SWEREF99?
WGS84 är nog vanligast i konsumentGPS, SWEREF99TM har jag för mig att Lantmäteriet kör på.
Skillnaderna är nog inte stora, kanske någon decimeter.

Eller är din referenspunkt i RT90, RT38 eller något annat.
Det där är väl de vanligaste nationella systemen, men t.ex. militären har ytterligare ett, EU har ett, som vad jag förstått SWEREF är baserat på.
SWEREF har också ett antal lokala koordinatsystem som ger högre noggrannhet om man använder ett som motsvarar platsen man är på.

Förutom allt detta, så finns det även en uppsjö av helt lokala referenssystem, ofta på kommun-nivå (socken). Men detta är som regel äldre, som inte används längre, och de vet hur de räknar om koordinater så det blir SWEREF.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Känd koordinat ... OK
Men vilken koordinatsystem.
Något av de stora moderna, t.ex. WGS84 eller SWEREF99?
WGS84 är nog vanligast i konsumentGPS, SWEREF99TM har jag för mig att Lantmäteriet kör på.

Eller är din referenspunkt i RT90, RT38 eller något annat.
Det där är väl de vanligaste nationella systemen, men t.ex. militären har ytterligare ett, EU har ett, som vad jag förstått SWEREF är baserat på.
SWEREF har också ett antal lokala koordinatsystem som ger högre noggrannhet om man använder ett som motsvarar platsen man är på.

Förutom allt detta, så finns det även en uppsjö av helt lokala referenssystem, ofta på kommun-nivå (socken). Men detta är som regel äldre, som inte används längre, och de vet hur de räknar om koordinater så det blir SWEREF.
Känd koordinat i mitt fall var ett gränsrör, alla andra gränsrör gick att mäta ut från detta oavsett koordinatsystem, detta då jag själv mätte in GPS-koordinaten för det första röret och sedan utifrån koordinaterna i det kartsystem som jag hade tillgång till kunde räkna ut GPS-positionerna för de andra koordinaterna. Efteråt mätte jag med måttband avstånden mellan de olika punkterna (de som gick att mäta för hand, vilket inte var alla då det bland annat stod ett hus mellan många punkter) och jämförde med vad de var i kartan, de stämde på några få centimeter när.

I mitt fall var kartan måttsatt i meter-skala och därför spelade inte koordinatsystemet som dess referenspunkter hade någon som helst roll, jag hade ju en känd punkt att utgå ifrån.

Grannen som är snickare använde en helt annan metod (nästan samma som jag använde för att verifiera mina resultat) när han skulle placera sitt garage, han triangulerade fram fler punkter utifrån samma gränsdubb och hörnet på sitt hus (med kartan från bygglovet som underlag). Sedan mätte han upp dem med måttband, han bad dock mig om hjälp med att räkna ut den korrigering som behövdes mellan dubben och hörnet på hans hus (samt ytterligare ett par punkter) då han inte klarade detta själv (det är 3m höjdskillnad mellan hans gräsmatta och dubben) så jag förklarade för honom hur man använder Pythagoras sats för att lösa det problemet.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej nej.
Det funkar inte så enkelt. Men det händer saker inom området, det pratas om att få digitalt angivna gränser och en del annat inom området, men det finns enorma svårigheter inneboende i frågan.
Dels är det rent fysiska, geografiska och mät och mätt-mässiga problem. Först och främst vimlar det av olika koordinatsystem, och det finns data i alla möjliga nationella och lokala koordinatsystem.
Sen är 2D-projektioner i ett koordinatsystem inte heller helt lätt, hur ska man göra om det finns en uppmätt längd på marken när marken lutar, t.ex.
Ytterligare ett problem (det troligen jättestörsta problemet) är all befintlig tomtindelning, som är gjorde mha av uppstegning, visuell bedömning och andra mätmetoder som idag kan anses ha för låg upplösning och för dålig noggrannhet, man kan liksom inte öka en dålig noggrannhet genom att bara tillföra fler decimaler, då inför man istället bara ett större fel.

Ty fastighetsgränserna är bestämda av tecken och markeringar på marken och i naturen.
Till stöd har man handlingarna från fastighetsbildningen, ofta, men inte alltid, en karta, men viktigast av allt i äldre fastighetsbildningar, så kan det står "Gräns AA-AB går från kröken av ån, parallellt med Andersons gärsgård till landsvägens kant" Och den medföljande kartan bara visar på ett ungefär.

Ska en sådan här gräns utredas vid en fastighetsbestämning så kommer Lantmäteriets personal ut på plats och försöker först hitta alla tecken i naturen som finns beskrivna i handlingarna, och försöka värdera hur säkra de är (om de rubbats). Sedan nagelfar man förättningsakten(akterna) och till stöd har man kartan (om den inte saknas).
Ju äldre fastighetsbildningen samt ju mer avlägsen den är bebyggelse, desto svårare jobb.

Fastighetsbestämning är det allra mest omfattande som man kan ta till, och nödvändigt ifall det är omöjligt att exakt klarlägga gränserna men att de måste bli klarlagda.
Då lägger lantmäteriet pussel med alla bitar de har, och sen tar de beslut om var gränserna nu och framtiden går, man kan säga att de gör en ny, lagakraftvunnen, fastighetsbildning, som förhoppningsvis motsvarar den ursprungliga någorlunda väl.

Gränsutvisning är en av de enklaste åtgärderna, då får man hjälp att hitta och återställa gränsmarkeringar. Denna är inte juridiskt bindande på något sätt, en gräns kan fortfarande vara fel.
En gräns kan också vara rätt, men en rågranne håller inte med, och då kommer man inte vidare innan gränsen har juridiskt klarlagts, i värsta fall (dyrast) med en Fastighetsbestämning.

LMV har lite kortfattat, men bra, info om sånt här.
[länk]
Visst - man kan alltid problematisera. Men för min del var det inte ett dugg krångligt. År 2011 skulle jag bygga nytt stängsel runt min villatomt. Och pedantisk och laglydig som jag är, och med anledning av att det gamla stängslet var ganska oprecist och slingrigt, och jag ville undvika eventuella framtida tjafs om gränserna, så beställde jag en tomtutvisning från Stadsbyggnadskontoret. Efter att dom placerat sina hörnmarkeringar, så placerades dom nya stängselhörnstolparna några enstaka cm innanför markeringarna - lätt som en plätt! Så numera använder jag utsidan av stängselnätet som referenser vid diverse mätningar inne på tomten för placeringar av dittan och dattan! Hur svårt kan det vara???

Mikael_L
S StefanMJ skrev:
Hur svårt kan det vara???
Det beror helt och hållet på grannen!

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror helt och hållet på grannen!
Jag har visat alla mina grannar var stolen ska stå! Här gäller lag och rätt och ordning och reda. Så här tjafsas det ingenting längre!

Man ska inte hålla på och dividera om var stolen ska stå. Man dividerar med liggande stolen, eller kort.

Så här nära jul kan man iofs. också räkna med bråk.

Not: Jag kan ha trott att jag var i paroditråden när jag började skriva inlägget.

• Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Visst - man kan alltid problematisera. Men för min del var det inte ett dugg krångligt. År 2011 skulle jag bygga nytt stängsel runt min villatomt. Och pedantisk och laglydig som jag är, och med anledning av att det gamla stängslet var ganska oprecist och slingrigt, och jag ville undvika eventuella framtida tjafs om gränserna, så beställde jag en tomtutvisning från Stadsbyggnadskontoret. Efter att dom placerat sina hörnmarkeringar, så placerades dom nya stängselhörnstolparna några enstaka cm innanför markeringarna - lätt som en plätt! Så numera använder jag utsidan av stängselnätet som referenser vid diverse mätningar inne på tomten för placeringar av dittan och dattan! Hur svårt kan det vara???
Stadsbyggnadskontoret kan absolut visa var gränsen bör vara, men deras gränsanvisning är inte juridiskt bindande. Endast Lantmäteriet kan göra detta. Det låter som man mycket väl vet var gränsen går, men PBL hindrar inte att man söker bygglov på någon annans fastighet. Du måste däremot ha fastighetsägarens tillåtelse för att uppföra något och det verkar saknas här. Utför man något mot markägarens vilja är det en civilrättslig fråga och personen i artikeln har gått helt rätt väg.

Och kan vi en gång för alla bara sluta tjata om att man inte får bygga närmare gräns än 4,5 m utan grannens tillåtelse, den bestämmelsen fanns i gamla byggnadsstadgan och inte i dagens PBL.

• Gilla
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
4,5m finns dock väldigt ofta i detaljplanen.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen är 2D-projektioner i ett koordinatsystem inte heller helt lätt, hur ska man göra om det finns en uppmätt längd på marken när marken lutar, t.ex.
Just det där frågade jag Lantmäteriet om för flera år sen. Man använder ett lokalt plant koordinatsystem och tar inte hänsyn till höjdskillnader eller jordytans form. Skalfelet blir då tydligen acceptabelt.

P pmd skrev:
Just det där frågade jag Lantmäteriet om för flera år sen. Man använder ett lokalt plant koordinatsystem och tar inte hänsyn till höjdskillnader eller jordytans form. Skalfelet blir då tydligen acceptabelt.
Och som jag skrev tidigare så hjälpte jag grannen med detta då grannen har mycket stor höjdskillnad mellan gränsdubben och huset, jag använde Pythagoras sats (h^2+l^2=d^2, där "d" är avståndet på marken, "h" är höjden och "i" är avståndet i ritningen).

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
[…]
Det finns tolv lokala projektionszoner i Sweref 99. :)

• Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Och som jag skrev tidigare så hjälpte jag grannen med detta då grannen har mycket stor höjdskillnad mellan gränsdubben och huset, jag använde Pythagoras sats (h^2+l^2=d^2, där "d" är avståndet på marken, "h" är höjden och "i" är avståndet i ritningen).
Lantmäteriet har inte samma problem som din granne eftersom de mäter in koordinater för gränspunkter med en totalstation och/eller GNSS. :)
De behöver alltså inte mäta sträckor på marken med måttband.

P
S StefanMJ skrev:
För några år sedan byggde en av mina grannar ett högt heltätt plank intill min tomtgräns (men på "rätt sida"). Jag hörde mig för hos Stadsbyggnadskontoret om saken, och strax därefter blev den grannen beordrad rättelse - löstes genom att varannan (lodrät) bräda togs bort, så kravet på 50% genomsiktlighet blev uppfyllt.
Varför tyckte du att du behövde bättre insyn till grannen?

• Gilla
Muhrman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.