9 132 läst · 46 svar
9k läst
46 svar
Grannfejd om en 1,5 meter hög stenmur
Det kan väl inte vara så svårt att placera (det presumtiva) torrdasset 4.5 meter från tomgränsen vid Stockholms slott?S StefanMJ skrev:
Man får väl placera det en bit ifrån entrén om tomgränsen går nära den.
Absolut, och det finns skäl till att 4,5 m är ett lämpligt avstånd att hålla (brandspridning bl.a.). Men den här urgamla regeln om att 4,5 m gäller och att grannen alltid måste godkänna närmare sprids så ofta som sanning, trots att den inte funnits på snart 40 år, om inte längre.pacman42 skrev:
Precis.P pmd skrev:
Men vid äldre förrättningar så mätte man, eller kanske stegade ibland, längs markytan (hur skulle man annars göra), och därför funkar det inte att se på dessa fastighetsgränser som att de var ett satellitfoto.
Alltså det är bara att inse att det finns ett gigantiskt problem iom att fastighetsgränserna har bestämts sedan åtminstone 1600-talet, och det finns en otrolig massa otroligt gamla gränser, förrättningar, kartor, sätt att mäta, sätt att märka, koordinatsystem att använda (och före koordinatsystem, inga koordinater alls)
Det är inte alls säkert att alla fastigheter någonsin kommer bli digitalt överförda till något koordinatsystem.
Och man kan även lätt få avslag hur mycket än grannen/grannarna har godkänt.E eemeliie skrev:
Försök hitta GPS-koordinater för fastigheten vid våran sommarstuga... Vart kartan det hänvisas till finns är det ingen som vet. Länsarkivet har gått igenom alla närliggande mappar för att se om nån liten lapp har trillat ut utan att ha hittat något. Men jag tror inte det var någon cm-precision på den kartan i alla fall.Mikael_L skrev:Precis.
Men vid äldre förrättningar så mätte man, eller kanske stegade ibland, längs markytan (hur skulle man annars göra), och därför funkar det inte att se på dessa fastighetsgränser som att de var ett satellitfoto.
Alltså det är bara att inse att det finns ett gigantiskt problem iom att fastighetsgränserna har bestämts sedan åtminstone 1600-talet, och det finns en otrolig massa otroligt gamla gränser, förrättningar, kartor, sätt att mäta, sätt att märka, koordinatsystem att använda (och före koordinatsystem, inga koordinater alls)
Det är inte alls säkert att alla fastigheter någonsin kommer bli digitalt överförda till något koordinatsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä precis. Jag dividerar inte, utan jag har klargort för grannarna var stolen ska stå. Och det har fungerat alldeles utmärkt - visst har det varit en del dispyter, men här råder vapenvila sedan flera år.Nötegårdsgubben skrev:
Jasså, säger du det. Men här är vad som gäller i Malmö, världsmetropolen nr. 1 😂.E eemeliie skrev:
https://malmo.se/Bo-och-leva/Bygga-...ler-teknisk-anmalan/Plank-staket-och-mur.html
Jamen nu befinner vi oss i anno 2023, e.Kr. förstås, och inte anno 1884.useless skrev:
Jo, men en väldigt stor del av alla fastigheter är skapade före det här årtusendet.S StefanMJ skrev:
Mina inlägg var alltså ett svar på att det borde vara så enkelt att bara kolla med en GPS vart gränsen går. I praktiken är det en väldigt liten del av alla fastigheter som har fastställda koordinater med tillräckligt bra kvalitet.
Men det förändrar ingenting - vi är ändå i år 2023, och då gäller dagens lagar och förutsättningar. Och den som ser lösningar på problemen, och blickar framåt, istället för att bara problematisera, ser till att vända sig till rätt instanser i dagens samhälle för att fastställa sina tomtgränser, för att säkerställa att allt går rätt till, istället för att bara gissa och därmed bädda för problem. Min fastighet är också urgammal - säkert långt över 100 år, men det är fullständigt irrelevant för mig i nutiden.useless skrev:Jo, men en väldigt stor del av alla fastigheter är skapade före det här årtusendet.
Mina inlägg var alltså ett svar på att det borde vara så enkelt att bara kolla med en GPS vart gränsen går. I praktiken är det en väldigt liten del av alla fastigheter som har fastställda koordinater med tillräckligt bra kvalitet.