P
S StefanMJ skrev:
Håller inte med. Det finns regler, och dom ska handläggarna följa. T.ex. att man inte får bygga närmare än 4,5 m från tomtgräns, utan grannehörande.
Det kan väl inte vara så svårt att placera (det presumtiva) torrdasset 4.5 meter från tomgränsen vid Stockholms slott?
Man får väl placera det en bit ifrån entrén om tomgränsen går nära den.

pacman42 pacman42 skrev:
4,5m finns dock väldigt ofta i detaljplanen.
Absolut, och det finns skäl till att 4,5 m är ett lämpligt avstånd att hålla (brandspridning bl.a.). Men den här urgamla regeln om att 4,5 m gäller och att grannen alltid måste godkänna närmare sprids så ofta som sanning, trots att den inte funnits på snart 40 år, om inte längre.

• Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Just det där frågade jag Lantmäteriet om för flera år sen. Man använder ett lokalt plant koordinatsystem och tar inte hänsyn till höjdskillnader eller jordytans form. Skalfelet blir då tydligen acceptabelt.
Precis.
Men vid äldre förrättningar så mätte man, eller kanske stegade ibland, längs markytan (hur skulle man annars göra), och därför funkar det inte att se på dessa fastighetsgränser som att de var ett satellitfoto.

Alltså det är bara att inse att det finns ett gigantiskt problem iom att fastighetsgränserna har bestämts sedan åtminstone 1600-talet, och det finns en otrolig massa otroligt gamla gränser, förrättningar, kartor, sätt att mäta, sätt att märka, koordinatsystem att använda (och före koordinatsystem, inga koordinater alls)
Det är inte alls säkert att alla fastigheter någonsin kommer bli digitalt överförda till något koordinatsystem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E eemeliie skrev:
Absolut, och det finns skäl till att 4,5 m är ett lämpligt avstånd att hålla (brandspridning bl.a.). Men den här urgamla regeln om att 4,5 m gäller och att grannen alltid måste godkänna närmare sprids så ofta som sanning, trots att den inte funnits på snart 40 år, om inte längre.
Och man kan även lätt få avslag hur mycket än grannen/grannarna har godkänt. :)

• Gilla
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis.
Men vid äldre förrättningar så mätte man, eller kanske stegade ibland, längs markytan (hur skulle man annars göra), och därför funkar det inte att se på dessa fastighetsgränser som att de var ett satellitfoto.

Alltså det är bara att inse att det finns ett gigantiskt problem iom att fastighetsgränserna har bestämts sedan åtminstone 1600-talet, och det finns en otrolig massa otroligt gamla gränser, förrättningar, kartor, sätt att mäta, sätt att märka, koordinatsystem att använda (och före koordinatsystem, inga koordinater alls)
Det är inte alls säkert att alla fastigheter någonsin kommer bli digitalt överförda till något koordinatsystem.
Försök hitta GPS-koordinater för fastigheten vid våran sommarstuga... Vart kartan det hänvisas till finns är det ingen som vet. Länsarkivet har gått igenom alla närliggande mappar för att se om nån liten lapp har trillat ut utan att ha hittat något. Men jag tror inte det var någon cm-precision på den kartan i alla fall.

Handskriven text, bläck på papper, gammal dokumentstil, möjligtvis historisk eller juridisk text, svårläst handstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Och fastigheten där vi bor nu är helt enkelt 40 "quadrat" avstyckat från Lars Persons kronoskifte Wall No 9. Det står ingenting om vart på det stora skiftet avstyckningen gjorts. Försök hitta det på en karta,,,

Historiskt dokument, handskrivet brev, frimärke, underskrift, datum, referens till lagtexter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Jo1234 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man ska inte hålla på och dividera om var stolen ska stå. Man dividerar med liggande stolen, eller kort.

Så här nära jul kan man iofs. också räkna med bråk.

Not: Jag kan ha trott att jag var i paroditråden när jag började skriva inlägget.
Nä precis. Jag dividerar inte, utan jag har klargort för grannarna var stolen ska stå. Och det har fungerat alldeles utmärkt - visst har det varit en del dispyter, men här råder vapenvila sedan flera år.

useless useless skrev:
Och fastigheten där vi bor nu är helt enkelt 40 "quadrat" avstyckat från Lars Persons kronoskifte Wall No 9. Det står ingenting om vart på det stora skiftet avstyckningen gjorts. Försök hitta det på en karta,,,

[bild]
Men vilken underbar handstil, för att inte tala om signaturen!

• Gilla
  • Haha
eemeliie och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och fastigheten där vi bor nu är helt enkelt 40 "quadrat" avstyckat från Lars Persons kronoskifte Wall No 9.
40 quadrat stänger alltså. Dvs ungefär 350 kvadratmeter.

E eemeliie skrev:
Jasså, säger du det. Men här är vad som gäller i Malmö, världsmetropolen nr. 1 😂.
https://malmo.se/Bo-och-leva/Bygga-...ler-teknisk-anmalan/Plank-staket-och-mur.html

useless useless skrev:

[bild]
Jamen nu befinner vi oss i anno 2023, e.Kr. förstås, och inte anno 1884.

S StefanMJ skrev:
Jamen nu befinner vi oss i anno 2023, e.Kr. förstås, och inte anno 1884.
Jo, men en väldigt stor del av alla fastigheter är skapade före det här årtusendet.

Mina inlägg var alltså ett svar på att det borde vara så enkelt att bara kolla med en GPS vart gränsen går. I praktiken är det en väldigt liten del av alla fastigheter som har fastställda koordinater med tillräckligt bra kvalitet.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men en väldigt stor del av alla fastigheter är skapade före det här årtusendet.

Mina inlägg var alltså ett svar på att det borde vara så enkelt att bara kolla med en GPS vart gränsen går. I praktiken är det en väldigt liten del av alla fastigheter som har fastställda koordinater med tillräckligt bra kvalitet.
Men det förändrar ingenting - vi är ändå i år 2023, och då gäller dagens lagar och förutsättningar. Och den som ser lösningar på problemen, och blickar framåt, istället för att bara problematisera, ser till att vända sig till rätt instanser i dagens samhälle för att fastställa sina tomtgränser, för att säkerställa att allt går rätt till, istället för att bara gissa och därmed bädda för problem. Min fastighet är också urgammal - säkert långt över 100 år, men det är fullständigt irrelevant för mig i nutiden.

S StefanMJ skrev:
Men det förändrar ingenting - vi är ändå i år 2023, och då gäller dagens lagar och förutsättningar.
Och enligt dagens lagar och regler är det det som står i förrättningsakten som är juridiskt rätt. Inte eventuella koordinater på en karta.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Jasså, säger du det. Men här är vad som gäller i Malmö, världsmetropolen nr. 1 😂.
[länk]
Det där handlar om bygglovsbefriad plank eller mur.

• Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.