12 666 läst · 115 svar
13k läst
115 svar
Husägare - hur är grannsämjan?
Du läste inte det andra jag skrev i inlägget t.ex "en av grannarna", "grannen", "han" och "honom"? Du listade ut ganska mycket av mitt inlägg, förutom att allt handlade om en (1) granne. I singularis.Nissens skrev:
Eller är det bara en fråga om att du ville anmärka på min meningsuppbyggnad?
Isåfall kan du ta det i språkpolistråden 😃
Ditt sätt att felcitera och slänga in "är" tycker jag är ganska ohederligt. Ursprungligen var det möjligen tvetydigt men du gjorde det entydigt (åt fel håll).Nissens skrev:
Du får väl läsa på bättre. Jag citerar bara.J john_heden100 skrev:
Här kommer ett exakt citat från mess #2 i denna tråden:
”En av grannarna är en idiot, en skrotsamlare och en klåpare.”
Jag har inte lagt till ett smack. Hur läser du egentligen?
Redigerat:
Men du citerade ju falskt på ett sätt som ändrar tolkningsutrymmet i det ursprungliga uttalandet:Nissens skrev:
Enligt dig:
"En är idiot, en är skrotsamlare och en är klåpare"
Korrekt citat:
"En av grannarna är en idiot, en skrotsamlare och en klåpare."
Begriper du inte att det du gjorde är fel och oärligt? Att du sedan försvarar dig med "Du får väl läsa på bättre. Jag citerar bara" är ju bara pinsamt. I det ursprungliga uttalandet kan man göra tolkningen (vilket jag också gjorde) att det är en och samma person som besitter alla tre egenskaperna. Så som du återger finns inte det utrymmet till tolkning.
Så om du ska citera någon framöver: gör det rätt eller låt bli!
Övertolkar du inte inlägget? Är ju en granne som beskrivs.Nissens skrev:
Keiller skrev:
Läs mess #2 en gång till.J john_heden100 skrev:Men du citerade ju falskt på ett sätt som ändrar tolkningsutrymmet i det ursprungliga uttalandet:
Enligt dig:
"En är idiot, en är skrotsamlare och en är klåpare"
Korrekt citat:
"En av grannarna är en idiot, en skrotsamlare och en klåpare."
Begriper du inte att det du gjorde är fel och oärligt? Att du sedan försvarar dig med "Du får väl läsa på bättre. Jag citerar bara" är ju bara pinsamt. I det ursprungliga uttalandet kan man göra tolkningen (vilket jag också gjorde) att det är en och samma person som besitter alla tre egenskaperna. Så som du återger finns inte det utrymmet till tolkning.
Så om du ska citera någon framöver: gör det rätt eller låt bli!
Citat:
”En av grannarna är en idiot, en skrotsamlare och en klåpare.”
Du menar att TS beskriver sina tre grannar på ett positivt sätt????
Ja, precis. Det kan tolkas som att en av grannarna är en idiot, mer specifikt en skrotsamlare och klåpare. Alltså EN person.Nissens skrev:
Men det stora bekymret är just att du påstår dig citera en person men sedan skriver du något med en annan innebörd än vad vederbörande faktiskt skrev. Så gör man helt enkelt inte, begriper du inte det?!?
Se där, korrekt citerat. Bra.Nissens skrev:
Inte för att det har med tråden att göra men om det nu är mitt skriftspråk som är problemet, hur skulle du själv skriva om du ville beskriva dessa tre egenskaper av en person, i en mening, utan att bli tvetydig?
Det framgår för övrigt klart och tydligt i mitt inlägg att det inte var en positiv beskrivning av min granne, så det behöver du inte orda om.
Han beskriver helt klart en av sina grannar. Den mannen är idiot, skrotsamlare och klåpare. Det kan väl inte vara så svårt att förstå.Nissens skrev:
Jag skulle aldrig beskriva mina grannar på ett så nedlåtande sätt. Troligen på grund av att jag är en social person med bra relationer till grannar och andra medmänniskor. TS verkar ha en helt annan situation. Det kanske du också har?Keiller skrev: