Hur skulle du ranka grannsämjan där du bor?

  • Topp. Inget att klaga på och har aldrig haft bekymmer.

    617 Röster 58,1%
  • Bra. Endast småsaker eller sånt som är passé nu.

    265 Röster 25,0%
  • Trassel med en granne, men övriga är ok. Ingen anmälan dock.

    148 Röster 13,9%
  • Trassel med flera grannar, men inget anmält.

    15 Röster 1,4%
  • Jag har anmält en eller flera grannar senaste året.

    11 Röster 1,0%
  • Flertalet polisanmälningar, skadegörelse, stöld etc.

    6 Röster 0,6%
  • Antal röster
    1 062
  • Omröstningen stängd .
Nissens Nissens skrev:
Tydligen begriper du inte att det ät tre olika grannar, vilket för de flesta är lätt att förstå.
Vilka är de flesta förutom du?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag skulle aldrig beskriva mina grannar på ett så nedlåtande sätt. Troligen på grund av att jag är en social person med bra relationer till grannar och andra medmänniskor. TS verkar ha en helt annan situation. Det kanske du också har?
TS var nyfiken på hur vi andra har det med våra grannar och om det var tjafs med dem. Jag svarade som det är. Om grannen har en annan syn på saken får han väl skriva i tråden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tydligen begriper du inte att det ät tre olika grannar, vilket för de flesta är lätt att förstå.
Ge dig nu, det blir ju bara dumt. Det är frågan om en granne, tro mig. Det har jag och några till redan förklarat för dig.
 
Redigerat:
K Kirre2 skrev:
Framförallt när man betänker hur tysta moderna bilar är, känns det väldigt tveksamt att en personbilsdiesel på tomgång skulle väcka ett helt kvarter.
håller med. En granne som har bilen kanske 40-50 meter från vårt sovrumsfönster tomgångskör nu varje morgon, vi har aldrig nånsin vaknat. Det är en v40 med tickande bensinare.

När närmsta grannen hade en bmw m5 med dönerör och lite mer pållar än original kunde man höra den lite dovt inomhus. Men att vakna vettitusan.
Hade det varit en v8 med dönerör från 60 talet kanske.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Ja, precis. Det kan tolkas som att en av grannarna är en idiot, mer specifikt en skrotsamlare och klåpare. Alltså EN person.

Men det stora bekymret är just att du påstår dig citera en person men sedan skriver du något med en annan innebörd än vad vederbörande faktiskt skrev. Så gör man helt enkelt inte, begriper du inte det?!?
Ja det tolkas så av personer som inte kan/bryr sig om grammatiken men enligt skriven text så är en granne idiot, en annan skrotsamlare samt den tredje klåpare.....
Kanske du borde fundera om du har rätt eller inte innan du skriver...
 
  • Arg
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ge dig nu, det blir ju bara dumt. Det är frågan om en granne, tro mig. Det har jag och några till redan förklarat för dig.
Men varför skriver TS att det är tre olika grannar?
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kalle6666 skrev:
Men varför skriver TS att det är tre olika grannar?
1. Det var inte TS.
2. Den här meningen: "En av grannarna är en idiot, en skrotsamlare och en klåpare" kan handla om 1 eller 3 personer. Det är tvetydigt.

Jämför med meningen "Min bror är en hustrumisshandlare och en tjuv." - Handlar den om 1 eller om 2 bröder?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kalle6666 skrev:
Men varför skriver TS att det är tre olika grannar?
TS skriver inte något om tre grannar. Inte jag heller. Däremot har en nisse missförstått det jag skrev om en (1) granne och fick det till tre. Så tråden har gått från att handla om folks erfarenheter av grannsämja till en språktråd.
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Då skall inte "komma tecken" användas om det beskriver EN person, nu när "komma tecken" används tillsammans med " en" så beskriver TS flere personer....
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kalle6666 skrev:
Då skall inte "komma tecken" användas om det beskriver EN person, nu när "komma tecken" används tillsammans med " en" så beskriver TS flere personer....
Du är inte svensklärare va?
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
TS skriver inte något om tre grannar. Inte jag heller. Däremot har en nisse missförstått det jag skrev om en (1) granne och fick det till tre. Så tråden har gått från att handla om folks erfarenheter av grannsämja till en språktråd.
Varför det är viktigt att använda rätt grammatik, annors blir det lätt fel för så som TS skrev handlar det om tre grannar...
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du är inte svensklärare va?
Nä. Genom att använda rätt grammatik så skulle många missförstånd undvikas t.ex. här på Byggahus.

PS.
Är inte ens svensk.
DS.
 
K Kalle6666 skrev:
Varför det är viktigt att använda rätt grammatik, annors blir det lätt fel för så som TS skrev handlar det om tre grannar...
Ja, vikten av rätt grammatik kan inte nog understrykas.
 
K Kalle6666 skrev:
Nä. Genom att använda rätt grammatik så skulle många missförstånd undvikas t.ex. här på Byggahus.

PS.
Är inte ens svensk.
DS.
Det är inget fel på #2. Vare sig det handlar om 1 eller 3 personer. Tvetydigt, men inte fel.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K Kalle6666 skrev:
...för så som TS skrev handlar det om tre grannar...
Nej.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.