Hur skulle du ranka grannsämjan där du bor?

  • Topp. Inget att klaga på och har aldrig haft bekymmer.

    617 Röster 58,1%
  • Bra. Endast småsaker eller sånt som är passé nu.

    265 Röster 25,0%
  • Trassel med en granne, men övriga är ok. Ingen anmälan dock.

    148 Röster 13,9%
  • Trassel med flera grannar, men inget anmält.

    15 Röster 1,4%
  • Jag har anmält en eller flera grannar senaste året.

    11 Röster 1,0%
  • Flertalet polisanmälningar, skadegörelse, stöld etc.

    6 Röster 0,6%
  • Antal röster
    1 062
  • Omröstningen stängd .
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Folk har sina egenheter men lever man bara efter devisen lev och låt leva så går det bra. Det är när man vill försöka ändra på grannskapets beteende eller personlighet som det blir konflikter. Olösliga sådana.
Menar du att det inte finns tillfällen då det är nödvändigt att försöka få till en förändring i beteende hos grannar?

Exempelvis en granne som är taxiförare värmer gärna bilen på tomgång i en timma då det är kyligt ute, detta i tättbebyggt villaområde. Han börjar kl 5 på morgonen och hans dieselknatter väcker halva grannskapet. Ska detta bara accepteras enligt devisen "lev och låt leva"?
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
En av grannarna är en idiot, en skrotsamlare och en klåpare. Men tjafsar med fanskapet gör jag inte. Pratar inte med honom heller. Det lönar sig ändå inte för han begriper inte. Hoppas mest på att han kommer på obestånd, säljer rucklet och flyttar.
Jag tog först illa vid mig av vad du skrivit, men sen tänkte jag ett varv till.
Du ska helt enkelt skita i hur många rostiga järnbitar jag släpar hem. Jag älskar mitt järnförråd men det har inte du med att göra.
Sen blev jag faktiskt glad för att du tillslut har förstått att vi inte vill hänga vid staketet och prata strunt så fort man rör sig på tomten. Lugnet och privatlivet uppskattas , så tack för det.
Klåpar det gör jag men jag gör så gott jag kan. Det räcker för oss. Puss 😘
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J john_heden100 skrev:
Menar du att det inte finns tillfällen då det är nödvändigt att försöka få till en förändring i beteende hos grannar?

Exempelvis en granne som är taxiförare värmer gärna bilen på tomgång i en timma då det är kyligt ute, detta i tättbebyggt villaområde. Han börjar kl 5 på morgonen och hans dieselknatter väcker halva grannskapet. Ska detta bara accepteras enligt devisen "lev och låt leva"?
Man kan ju göra ett försök att få över honom på sin sida på ett diplomatiskt sätt och rak kommunikation. Men lycka till att rappa upp honom med en von-oben-attityd. Statistiken är inte på din sida, särskilt inte för kohorten som kör taxi.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag tog först illa vid mig av vad du skrivit, men sen tänkte jag ett varv till.
Du ska helt enkelt skita i hur många rostiga järnbitar jag släpar hem. Jag älskar mitt järnförråd men det har inte du med att göra.
Sen blev jag faktiskt glad för att du tillslut har förstått att vi inte vill hänga vid staketet och prata strunt så fort man rör sig på tomten. Lugnet och privatlivet uppskattas , så tack för det.
Klåpar det gör jag men jag gör så gott jag kan. Det räcker för oss. Puss 😘
Nu är du ju inte min granne men nej, jag har inte heller lust att prata strunt. Särskilt inte med den granne jag beskrev.
 
  • Gilla
MiWi
  • Laddar…
Nissens
Keiller Keiller skrev:
Ja, inte är det jag. Det är grannen till höger jag menar. Grannen till vänster är en väldigt bra människa 😀
Tja, jag vet inte. Du verkar ju inte komma överens med så många i grannskapet. Då är det lätt att undra om det verkligen har samlats så många dåliga människor på ett och samma ställe, eller om det är så att en har problem att komma överens med resten…
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, jag vet inte. Du verkar ju inte komma överens med så många i grannskapet. Då är det lätt att undra om det verkligen har samlats så många dåliga människor på ett och samma ställe, eller om det är så att en har problem att komma överens med resten…
Du läser in för mycket i det jag skriver. Det är bara en granne jag beskriver i negativa ordalag. De andra grannarna lever jag i harmoni med och kommer utmärkt överens med dem.
 
electroluxaren skrev:
det finns alltid undantag
Ja undantagen är de som saboterar :(
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Keiller Keiller skrev:
Du läser in för mycket i det jag skriver. Det är bara en granne jag beskriver i negativa ordalag. De andra grannarna lever jag i harmoni med och kommer utmärkt överens med dem.
Hmm,
Du skrev att:
En är idiot, en är skrotsamlare och en är klåpare.

”Idiot” och ”klåpare” klingar nog negativt för de flesta.

Jag gissar att ”skrotsamlare” också är negativt i detta sammanhanget.

Så, du har beskrivit tre av tre grannar negativt, så harmonin verkar sådär…
 
Det enda problem jag upplevt är närmsta grannen som eldade ris i våras när hård vind låg på åt vårt håll. Vi kunde inte använda tomten alls pga röken (på vårens första fina helgdag), så jag gick över och påpekade detta. Han släckte elden, men sedan dess har han inte hälsat på mig när jag hälsat. Så nu har jag också slutat hälsa 🙁
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fans ett tv program med Aschberg om grannfejder kommer inte ihåg vad den hette bara!
Grannfejden. 😂

Bild på en webbsida med skallig man, logotyp, titel "Grannfejden", TV3, Viafree, 2011, "Nöje" kategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Grannfejden. 😂

[bild]
Det var tider det😂 nästan rrätt gissat😆
 
Har precis bytt grannar i och med flytt. Grannen bredvid, ja, där ringde vi på och när de öppnade dörren kastade vi in en full hink med sand genom dörren.

Vi trivs utmärkt med våra grannar.
 
Nissens Nissens skrev:
Hmm,
Du skrev att:
En är idiot, en är skrotsamlare och en är klåpare.

”Idiot” och ”klåpare” klingar nog negativt för de flesta.

Jag gissar att ”skrotsamlare” också är negativt i detta sammanhanget.

Så, du har beskrivit tre av tre grannar negativt, så harmonin verkar sådär…
Tror det är en och samma granne som är allt det där.
 
Var på promenad i morse, då höll grannen på med ytterbelysningen, så jag hjälpte till, sen blev det kaffe, och vid 5 tiden ska jag dit på middag :)
Jag har däcksmaskin, då frågade andra grannen om han skulle köpa endast hjulbalanseringsmaskin och så hjälps vi åt, så blev det.
/W
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Var på promenad i morse, då höll grannen på med ytterbelysningen, så jag hjälpte till, sen blev det kaffe, och vid 5 tiden ska jag dit på middag :)
Jag har däcksmaskin, då frågade andra grannen om han skulle köpa endast hjulbalanseringsmaskin och så hjälps vi åt, så blev det.
/W
Vart bor du… du har ingen granne som vill sälja…😉eller vänta lite såg att det var 08 området ångra mig sorry🤣
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.