Hur skulle du ranka grannsämjan där du bor?

  • Topp. Inget att klaga på och har aldrig haft bekymmer.

    617 Röster 58,1%
  • Bra. Endast småsaker eller sånt som är passé nu.

    265 Röster 25,0%
  • Trassel med en granne, men övriga är ok. Ingen anmälan dock.

    148 Röster 13,9%
  • Trassel med flera grannar, men inget anmält.

    15 Röster 1,4%
  • Jag har anmält en eller flera grannar senaste året.

    11 Röster 1,0%
  • Flertalet polisanmälningar, skadegörelse, stöld etc.

    6 Röster 0,6%
  • Antal röster
    1 062
  • Omröstningen stängd .
Vi har oerhört trevliga grannar! Sen tycker man ju olika mycket om folk men absolut inte illa om någon. Man kan hjälpas åt vid behov, låna/låna ut nåt verktyg ibland och framförallt dricka en hel del öl då och då.🥳

Däremot när vi flyttade in hade det varit världens fejd mellan de vi köpte av och en annan granne. Vi hade ingen lust att ärva denna fejd, men vi märkte att denna granne i början tyckte illa om oss. Det tog ett tag sen tinade han 🙂
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
De 2 närmaste tjafsar med varandra en del, de bad varandra att dra åt ... förra vintern.
Innan har ena grannen försökt få mig på hans sida när jag vill vara neutral då jag träffar på båda och vill inte vara ovän med varken den ena eller andra.
Om den som försöker värva mig börjar vända sig mot mig och leva riktig jävel så köper jag ett hus till och hyr ut det jag har nu, helst med hyresgäster som är som den andra grannen =)

Resten av grannarna i kvarteret ser jag knappt och de hälsar när man ser de.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Inga problem i det nuvarande huset men endel strul om mitt/ditt och vad-får-man-bygga-på-tomtgräns i tidigare hus.
 
Alla grannarna här håller sig mest på sitt håll. En granne har varit ökänd för sin ilska. Varje sommarledighet var det någon som fick smaka. Fick känna på den ett par gånger själv. Bland annat när han drog upp grindstolpen min för att den kunde få tjälen att röra hans staket som han satt mitt i tomtgräns…. Men vi fortsatte att hälsa och småprata trevligt så han ledsnade på att gorma efter ett tag. Särskilt efter att han körde in snöplogen i vår brevlåda. 🤣
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A
R Rejäl skrev:
Fans ett tv program med Aschberg om grannfejder kommer inte ihåg vad den hette bara! Så det finns i de flesta områden dock inte så allvarligt alltid kanske😉
Min kompis är med
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Precis.
Man ska inte underskatta vad ett 10 minuters samtal över häcken per kvartal kan lösa :)

Och hur mycket det betyder att säga "va fint ni gör". Även om man inte tycker om grannens smak :D
Överskattat! En bra hagelbrakare och en american bulley xl är bästa grunden för gransämja
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vem av er är ”idiot”?
Ja, inte är det jag. Det är grannen till höger jag menar. Grannen till vänster är en väldigt bra människa 😀
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
B
Trevliga och hjälpsamma grannar som även ger oss om hjälp om det behövs. Bjudit in och bjudits tillbaka flera gånger. Nackdelen är att alla på området snackar skit om grannen intill oss för han kommer från fel familj gissar jag. Men jag har inte märkt av dennes familj alls när vi bollat ideer om staketet eller lånat verktyg osv så familjehistorien är inget hinder att vara bra granne.
 
sysmali
electroluxaren skrev:
Min kompis är med
Jojo, "min kompis".
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Ni som har den romantiska bilden att "allt går att lösa med ett samtal över tomtgränsen" osv har uppenbarligen haft tur i livet. Det finns nämligen folk som går långt över gränsen för vad man ska acceptera.

Här kommer ett exempel:
Grannen till mitt fritidshus hyrde uner några år ut sitt hus. De som hyrde hade dygnetrunt-trafik där oregistrerade bilar bytte plats för nån slags handel.
Tyckte dom att det var för trångt att komma ut genom sin port så körde dom helt sonika över vår tomt.
En gång hade en bil stått parkerad på vår infart och läckt olja.
Sen var det repor efter dubbdäck i brunnslocken till reningsverk för dom körde rakt över dom också.

Undrar ni hur det slutade?
Grannen fick kasta ut dom, byta lås och helrenovera flera rum.
Så visst finns det idioter. Men ganska få som tur väl är.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
sysmali sysmali skrev:
Jojo, "min kompis".
Han har lärt mig allt...
 
A
M MagHam skrev:
Ni som har den romantiska bilden att "allt går att lösa med ett samtal över tomtgränsen" osv har uppenbarligen haft tur i livet. Det finns nämligen folk som går långt över gränsen för vad man ska acceptera.

Här kommer ett exempel:
Grannen till mitt fritidshus hyrde uner några år ut sitt hus. De som hyrde hade dygnetrunt-trafik där oregistrerade bilar bytte plats för nån slags handel.
Tyckte dom att det var för trångt att komma ut genom sin port så körde dom helt sonika över vår tomt.
En gång hade en bil stått parkerad på vår infart och läckt olja.
Sen var det repor efter dubbdäck i brunnslocken till reningsverk för dom körde rakt över dom också.

Undrar ni hur det slutade?
Grannen fick kasta ut dom, byta lås och helrenovera flera rum.
Så visst finns det idioter. Men ganska få som tur väl är.
man skall aldrig hyra ut hus det finns hur många vittnen so helst på att det mesta blir förstört
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
man skall aldrig hyra ut hus det finns hur många vittnen so helst på att det mesta blir förstört
Klart man kan hyra ut hus. Men folk är för dåliga på att kolla upp folk.
Grannen hyr ut sitt ena hus och är inne på andra hyresgästen. De har varit riktigt bra familjer anser jag. Första var syrisk, det blev lite småfix efter de bara. Ca 20 000 la grannen för att iordningställa vilket är en piss i nilen med tanke på förtjänsten.
Och nuvarande familj är riktigt flitiga och gör fint i trädgården och är riktigt trevliga, folk från serbien =)
Det är den aspekten som gör att andre grannen är i konflikt med min andra granne som hyr ut sitt hus som är i mitten :D

Sen har vi en annan i byn som äger 10-15 hus och han har inga jättestora bekymmer, man måste bara vara stenhård och kritisk.
 
A
R Rkarlsson skrev:
Klart man kan hyra ut hus. Men folk är för dåliga på att kolla upp folk.
Grannen hyr ut sitt ena hus och är inne på andra hyresgästen. De har varit riktigt bra familjer anser jag. Första var syrisk, det blev lite småfix efter de bara. Ca 20 000 la grannen för att iordningställa vilket är en piss i nilen med tanke på förtjänsten.
Och nuvarande familj är riktigt flitiga och gör fint i trädgården och är riktigt trevliga, folk från serbien =)
Det är den aspekten som gör att andre grannen är i konflikt med min andra granne som hyr ut sitt hus som är i mitten :D

Sen har vi en annan i byn som äger 10-15 hus och han har inga jättestora bekymmer, man måste bara vara stenhård och kritisk.
det finns alltid undantag
 
Grannen - som för övrigt jobbade på byggnadsnämnden - lyckades få bygglov för ett dubbelgarage 1,5 m från tomtgräns utan att vi som grannar ens blev informerade. När felet upptäcktes (innan byggstart) så kom stadsarkitekten krypande och sa att "stackars X förstod inte vad hen gjort"?!?!?
Det blev inget dubbelgarage, men just de grannarna var vi ju inte bästis med någon gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.