Hur skulle du ranka grannsämjan där du bor?

  • Topp. Inget att klaga på och har aldrig haft bekymmer.

    617 Röster 58,1%
  • Bra. Endast småsaker eller sånt som är passé nu.

    265 Röster 25,0%
  • Trassel med en granne, men övriga är ok. Ingen anmälan dock.

    148 Röster 13,9%
  • Trassel med flera grannar, men inget anmält.

    15 Röster 1,4%
  • Jag har anmält en eller flera grannar senaste året.

    11 Röster 1,0%
  • Flertalet polisanmälningar, skadegörelse, stöld etc.

    6 Röster 0,6%
  • Antal röster
    1 062
  • Omröstningen stängd .
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu gör den det.
Så du menar att det är fritt fram att tolka texter så som det passar personen som läser dem bäst?
Inte undra på att världen ser som den gör.
 
Keiller Keiller skrev:
Vi kan börja med att skola dig i att med "TS" avses "trådstart" eller "trådstartaren". Alltså den som skriver första inlägget och i och med det mer eller mindre bestämt vad tråden ska handla om.

Den här tråden handlar alltså inte om mig och om hur många grannar jag eventuellt har. Den handlar heller inte om grammatik.
Jep du har rätt att jag antog att det var TS som skrev otydligt men den var #2, ber om ursäkt att jag läste fel.
Men föroaktat så beskriver #2 tre olika grannar
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Nej, #2 talar om en granne. Tro mig, jag vet. Jag vet dessutom vem grannen är 😀
Men varför skriver hen inte det då? Utan talar om tre grannar. Försök förstå det svenska språket och grammatiken.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vänta bara när jag hittar ett "dem" istället för "de".... Har alltid trott att lata personer vill förkorta sitt skrivande men hur i h....te vill hen ersätta "de" med "dem", ett längre ord, är det för att driva mig till mitt vansinne😮😂
 
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
K Kalle6666 skrev:
Jep du har rätt att jag antog att det var TS som skrev otydligt men den var #2, ber om ursäkt att jag läste fel.
Men föroaktat så beskriver #2 tre olika grannar
Blev du medlem enkom för att agera språkpolis i den här tråden?
Med tanke på stavningen så går det ju bra... Som jag förklarade för den andra nissen handlar inlägg #2 bara om en granne.

Och där stänger vi butiken för ikväll. God natt!
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag är nöjd med mina grannar. Dem är bäst.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Blev du medlem enkom för att agera språkpolis i den här tråden?
Med tanke på stavningen så går det ju bra... Som jag förklarade för den andra nissen handlar inlägg #2 bara om en granne.

Och där stänger vi butiken för ikväll. God natt!
Nej, det är inte till din ära att jag blev medlem.
Varför skriver du inte då att det handlar om en granne då? Är det så svårt att skriva rätt eller korrigera fel om hen blir tillrättad istället för att låta tråden spåra ut?
 
Nissens
Keiller Keiller skrev:
Ge dig nu, det blir ju bara dumt. Det är frågan om en granne, tro mig. Det har jag och några till redan förklarat för dig.
Bara för att du fått med dig någon betyder det inte att du har rätt. En gång i tiden trodde många att jorden är platt, men rätt var det inte…

Jag och några till har ju förklarat för dig att det är tre grannar. 😊
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Kirre2 skrev:
Förklara gärna hur du får det till att vara tre grannar.
Genom att läsa det som står i inlägg #2.
 
Nissens Nissens skrev:
Hmm,
Du skrev att:
En är idiot, en är skrotsamlare och en är klåpare.

”Idiot” och ”klåpare” klingar nog negativt för de flesta.

Jag gissar att ”skrotsamlare” också är negativt i detta sammanhanget.

Så, du har beskrivit tre av tre grannar negativt, så harmonin verkar sådär…
"En av grannarna är en idiot, en skrotsamlare och en klåpare." Detta betyder att det är 1 eller 3 grannar. Lite tvetydigt ja, men ej förvanskad ordföljd, Jag har sådan grannar åxå, men de 2 senare är otroligt charmiga och vänliga, bra grannar helt enkelt. Var som mig, gilla dina grannar ;-)
/W
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Kan ni flytta diskussionen om antal grannar till paroditråden?
 
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bara för att du fått med dig någon betyder det inte att du har rätt. En gång i tiden trodde många att jorden är platt, men rätt var det inte…

Jag och några till har ju förklarat för dig att det är tre grannar. 😊
Bra nivå här...
Du vet alltså bättre än @Keiller som skrev inlägget som du och nån till ältar, hur många grannar han syftade på?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bara för att du fått med dig någon betyder det inte att du har rätt. En gång i tiden trodde många att jorden är platt, men rätt var det inte…

Jag och några till har ju förklarat för dig att det är tre grannar. 😊
Jag kan fråga dig igen;
Hur skulle du själv skriva om du ville räkna upp tre egenskaper hos en person, i en mening, utan att bli tvetydig?

Om det nu är så noga med att skriva korrekt och rätt svenska så borde du som är, enligt egen utsago, en social person med bra relationer till grannar och andra medmänniskor, hjälpa mig med svenskan istället för att kritisera, felcitera och antyda att jag tror att jorden är platt.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Bra nivå här...
Du vet alltså bättre än @Keiller som skrev inlägget som du och nån till ältar, hur många grannar han syftade på?
Det är väl som vanligt, denne person vet alltid bäst och har aldrig fel 🙂
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
För att gå tillbaka till trådens ämne kan jag nämna att min andra granne är mycket bra.

Hade kunnat beskriva honom närmare och i än mer positiva ordalag men så många grannar har jag inte 😃
 
  • Haha
  • Gilla
Mirkan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.