Kalle B Kalle B skrev:
Är det inte lite tidigt att börja med veden? Jag brukar börja under julledigheten men även det känns tidigt
Ved hanteras när tid och lust finns.😉

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ved hanteras när tid och lust finns.😉
Då kanske jag skulle ta tag i furorna som ramlade i en storm för ett par veckor sedan 😮

• Gilla
Jormen och 1 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Då kanske jag skulle ta tag i furorna som ramlade i en storm för ett par veckor sedan 😮
furor skall man såga till virke. Inte elda.

Kalle B Kalle B skrev:
Är det inte lite tidigt att börja med veden? Jag brukar börja under julledigheten men även det känns tidigt
Hugga veden är en bra tid att göra nu. Början av Mars brukar jag börja kapa och klyva.

H heimlaga skrev:
furor skall man såga till virke. Inte elda.
Nog är det bättre att ta tillvara stormvirket än att låta det ligga även om man bara kan göra ved av det

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Tycker jag, men inte kul när de ligger så här, men frisk gran.
Skog efter storm, fallna träd, barrträd, löv, höstfärger, fuktigt, vild och orörd natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AndersS skrev:
Tycker jag, men inte kul när de ligger så här, men frisk gran.
[bild]
Sällan gran är så kul.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Här ligger faktiskt rätt mycket träd runt om i skogarna just nu, men hos mig var det bara två furor och en liten björk. Storm från nord tillsammans med extremt blött i marken är ingen bra kombination

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Hmm hade tänkt kapa några traktorkärror men det är ju väldigt blött i marken så
man får nog vänta tills det fryser på lite.

F fribygg skrev:
Sällan gran är så kul.
Det som ligger där blir inte ved bara en delmängd som tas med maskin, men senaste 2-3 åren har det varit för mycket gran som måste tas om hand pga borrarna och även till ved. Så vid varje tillfälle det blir lite löv är man lycklig, även om allt brinner.

Gran är bra drygt att ta hand om, så mycket grenar, har hela skogen full av grenar från fällda granar pga barkborren. 😩
Sen borde jag tagit hand om detta redan i våras, har dock inte prioriterat detta.
Det är fin ved i grova grangrenar.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Jag har en bensindriven flismaskin sm jag kör grangrenarna igenom, det tar ju en livstid innan de ruttnar ner annars. I flismaskinen är de bort på några sekunder. Men de är som sagt hårda så de grövsta tar jag vara på och eldar. Det blir dock alldeles för mycket sånt, jag håller på och utraderar granen helt från mina marker och det blir oändligt med gren. Stamveden säljer jag till en som eldar den i panna men grenarna vill han inte ha.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar använda grenar ner till lillfinger storlek till ved.
Björk tycker jag är bland det värsta att röja upp efter. Blir ju alltid stora mängder ris.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det som ligger där blir inte ved bara en delmängd som tas med maskin, men senaste 2-3 åren har det varit för mycket gran som måste tas om hand pga borrarna och även till ved. Så vid varje tillfälle det blir lite löv är man lycklig, även om allt brinner.
Du borde ju passa på och hugga krokvirke nu när du har rotvältor. Knäet mellan stam och rot är väldigt användbart. Det går att rothugga stående granar men det är enklare att få det ur rotvältor.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Jag har en bensindriven flismaskin sm jag kör grangrenarna igenom, det tar ju en livstid innan de ruttnar ner annars. I flismaskinen är de bort på några sekunder. Men de är som sagt hårda så de grövsta tar jag vara på och eldar. Det blir dock alldeles för mycket sånt, jag håller på och utraderar granen helt från mina marker och det blir oändligt med gren. Stamveden säljer jag till en som eldar den i panna men grenarna vill han inte ha.
Det blir säkert jättefint, men få har tid och ork att flisa grangrenar annat än på tomt och i park. Vill man bli av med GROT är det ju lindrigare att sälja till flisved och det ger ju en slant på kontot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.