3 336 818 läst · 16 504 svar
3337k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Jag hade köpt en pad saver eller motsvarande, och limmat fast istället. Och sen använt den som ”vanligt” med kardborre fästning av sandpapprerna.Vanheden123 skrev:
https://www.google.se/search?q=mirka+pad+saver&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en-se&client=safari
K kniv skrev:
Poängen med ett klisterpapper jämfört med kardborre dito är att det blir plant på en helt annan nivå.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag ser att Clas Ohlsson har en kampanj på 15 procent just nu där produkter från Tormek är inkluderade.M Mackk skrev:
Mvh Mackk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygga på bild och lockande lågt pris, men tyvärr rent skit. I det 20 mm hål som de säger sig vilja ha åker de uppåt, istället för att hålla fast något, när man spänner med spaken.
Varför lär jag mig inte att sluta köpa billigt kina- eller lidlskit. ”När det är där billigt gör det ju inget om det inte är jättebra”. Kanske inte, men jag kommer ju aldrig använda skräpet och hur billigt blev det då? Ja, jag är skitsur och ja- någon kan hämta dem helt gratis om de vill.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Vad händer om hålet är ngn mm större?Hep skrev:[bild]
Snygga på bild och lockande lågt pris, men tyvärr rent skit. I det 20 mm hål som de säger sig vilja ha åker de uppåt, istället för att hålla fast något, när man spänner med spaken.
Varför lär jag mig inte att sluta köpa billigt kina- eller lidlskit. ”När det är där billigt gör det ju inget om det inte är jättebra”. Kanske inte, men jag kommer ju aldrig använda skräpet och hur billigt blev det då? Ja, jag är skitsur och ja- någon kan hämta dem helt gratis om de vill.
Hur djupa var hålen?
Dessa är gjorda för festool mft mönster och mdfskivan är ju 19mm. Så är hålet för stort eller i det här fallet tvingen för liten så blir det inte tillräckligt med tyck mot kanterna och man i slutändan förstör hålen.Frustrator skrev:
Festool orginal eller benchdog är på micro millimetern och det är nästan jobbigt då dom verkligen suger fast i hålen.
Jag testade med hål fem cm ner i en tjockare skiva och hål rakt igenom en tre cm och en åtta cm skiva. Lika illa. Det går att få lite kläm, fast långt ifrån tillräckligt, om jag trycker hårt ner på prylen samtidigt som jag spänner.
Du har kanske rätt i din tanke på ett större hål. Då kanske det blir som i den här gamla klassikern att den hamnar lite snett och kläms fast mot väggarna:
Men jag har ingen borr mellan 20 och 25 mm och det står uttryckligen att den är för ett 20 mm hål. Och framförallt är jag riktigt jävla gubbsur.
Du har kanske rätt i din tanke på ett större hål. Då kanske det blir som i den här gamla klassikern att den hamnar lite snett och kläms fast mot väggarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag har ingen borr mellan 20 och 25 mm och det står uttryckligen att den är för ett 20 mm hål. Och framförallt är jag riktigt jävla gubbsur.
😂 #nypasaltU Utsliten och utdömd skrev:
När man står där och försöker dra ut skiten så säger man flera gånger att skall det vara så satans jävla viktigt att göra det på håret.
Förövrigt är allt mätbart. Men hålen på mft bordet ligger inte inom den toleransen
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 835 inlägg
Jag var rätt ironisk med mitt inlägg <3A atomlab skrev:
men ur text kommer inte alltid min underbara personlighet fram.
På håret är annars en rätt bra måttangivelse, både objektivt eftersom de flesta hår är 0.1-0.15mm och subjektivt
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 684 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 684 inlägg
Köp en Kirunaslip och lär dig slipa verktygen. En riktig professionell våtslip slår alla andra alternativ.P pfb skrev:
https://www.lunakatalogen.se/produk...lipmaskiner/vatslip-275-basic-230v-1-56730062
Kirunaslipen har ett inbyggt ställbart anhåll, vilket är det enda som krävs för allt man vill slipa.
Behövs absolut inga dyra specialjiggar om man kan tolka och behärska slipvinkeln. Vattnets rörelse vid eggen visar tydligt om du gör rätt eller fel.
Dessutom kan man inte säga att en i förväg bestämd vinkel är korrekt för tex yxor, det är helt avgörande vad dom ska användas till. Samma sak för knivar, trissor, liar mm mm.
Så det är känslan vid slipningen som är det som gäller om du vill ha det bästa resultatet beroende på vilket verktyg du ska slipa och vad det ska användas till 😊
Redigerat: