992 696 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Besserwisher
· The Great North
· 970 inlägg
Kopplat takvattnet till Ibc-tank samt fixat dränering till den. Slänten är en bortglömd del av trädgården så det är skönt att göra något bra där.
Kort sammanfattat: kapat bort en massa träd som vintern förstört, kvistat, dragit ris, plockat upp fjolårslöv (sista snön försvann från gräsmattan i fredags, så är det när man bor skuggigt och vindstilla till i norrland) - men det var inte det som var intressant. Det spännande var att jag hittade en uggleansikte mitt på gräsmattan som antagligen tinat fram när den sista snön vek hädan! Det har aldrig hänt mig tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kortat ner grönmattan och gjort lite lokal, preventiv avgulning...
Det går ju inte att klippa överallt när det finns såna här sötisar!
Logga in
Skapa konto
Det går ju inte att klippa överallt när det finns såna här sötisar!
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 517 inlägg
Gjort ett bihotell genom att borra massa små hål i en död gren på ett äppelträd. Trädet är gammalt och dåligt, men måste sparas pga en trädkoja.
Idag har vi pysslat ute i det vackra vädret.. klippt gräset på vägen (mittsträngen) och på innergården.. sen hade vi soppatorsk - så baksidan får vänta några dagar!
Har fortsatt rensa bort de där miljoner ton löv som fastnat i den där förgrymmade rabatten (som inte ser så stor ut som den känns just nu..). Ytterligare två säckar löv och då är halva vintergrönan kvar (det är ju bara spagettiarmar på en vintergröna.. helt omöjligt att kratta.. funderar på att klippa ner en stor del just nu..)
Har också tvättat utemöblerna och ställt upp dem på plats.. tagit ut de nya vaxdukarna och mattorna (till uteplatsen)..
Hämtat o tömt ur de sista chilisarna .. tvättat växthuset (spolat ur med högtryckstvätt.. även utvändigt.. men vi når inte toppen.. undrar om de finns borsta för högtryckstvätten med långt skaft?)
Och duktiga var vi och tog fram vattentunnorna.. för det skulle ju komma ett par regnskurar måndag och tisdag.. - kan tala om att det verkar ha ändrat sig! (ungefär som när man sätter på sig kortärmat .. så kommer vintern tillbaka..).. vi behöver faktiskt vatten i trädgården nu!
Har aldrig sett bonden slå på vattenspridaren till åkern såhär tidigt innan.. (de brukar knappt använda tillskottsvatten här!) .. men de hade den igång igår..
Har också fortsatt plocka ner stenarna runt min vattensten.. och vi har nu också tagit bort stenen.. ska väl passa på och göra rent baljan innan nya grejerna ska dit..
Löjtnantshjärtat är också på väg nu tyvärr lite för nära dammen.. men hade inte tänkt mig att det skulle trivas så bra och bli så stort (de kommer bli större än såhär.. den har precis kommit igång för året)
Äppelträdet på innergården har börjat blomma precis..
Har planterat (tillsvidare) en sötpotatis och en rosmarin i småkrukor.. (köpta plantor ) sötpotatisen ska ner i en pallkrage.. eller kanske ett stort kärl beror på om jag vill ta in den i vinter och ha som inneväxt (klätter)
Rensat lite (massa) längs murkanten..
Man är inte sysslolös med trädgård iaf hehe
Har fortsatt rensa bort de där miljoner ton löv som fastnat i den där förgrymmade rabatten (som inte ser så stor ut som den känns just nu..). Ytterligare två säckar löv och då är halva vintergrönan kvar (det är ju bara spagettiarmar på en vintergröna.. helt omöjligt att kratta.. funderar på att klippa ner en stor del just nu..)
Har också tvättat utemöblerna och ställt upp dem på plats.. tagit ut de nya vaxdukarna och mattorna (till uteplatsen)..
Hämtat o tömt ur de sista chilisarna .. tvättat växthuset (spolat ur med högtryckstvätt.. även utvändigt.. men vi når inte toppen.. undrar om de finns borsta för högtryckstvätten med långt skaft?)
Och duktiga var vi och tog fram vattentunnorna.. för det skulle ju komma ett par regnskurar måndag och tisdag.. - kan tala om att det verkar ha ändrat sig! (ungefär som när man sätter på sig kortärmat .. så kommer vintern tillbaka..).. vi behöver faktiskt vatten i trädgården nu!
Har aldrig sett bonden slå på vattenspridaren till åkern såhär tidigt innan.. (de brukar knappt använda tillskottsvatten här!) .. men de hade den igång igår..
Har också fortsatt plocka ner stenarna runt min vattensten.. och vi har nu också tagit bort stenen.. ska väl passa på och göra rent baljan innan nya grejerna ska dit..
Logga in
Skapa konto
Löjtnantshjärtat är också på väg nu tyvärr lite för nära dammen.. men hade inte tänkt mig att det skulle trivas så bra och bli så stort (de kommer bli större än såhär.. den har precis kommit igång för året)
Logga in
Skapa konto
Äppelträdet på innergården har börjat blomma precis..
Logga in
Skapa konto
Har planterat (tillsvidare) en sötpotatis och en rosmarin i småkrukor.. (köpta plantor ) sötpotatisen ska ner i en pallkrage.. eller kanske ett stort kärl beror på om jag vill ta in den i vinter och ha som inneväxt (klätter)
Logga in
Skapa konto
Rensat lite (massa) längs murkanten..
Logga in
Skapa konto
Man är inte sysslolös med trädgård iaf hehe
Vi har grävt lite mer i vårt hål!
Sen har vi fyllt igen hålet med trä.
Mycket hjälp får man
Vissa tar lite väl mycket rast dock..
Klart!
Redigt fuskbygge rakt på (i) marken men det ska nog hålla för det lilla växthuset som ska stå där. Om det nånsin levereras
Logga in
Skapa konto
Sen har vi fyllt igen hålet med trä.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket hjälp får man
Logga in
Skapa konto
Vissa tar lite väl mycket rast dock..
Logga in
Skapa konto
Klart!
Logga in
Skapa konto
Redigt fuskbygge rakt på (i) marken men det ska nog hålla för det lilla växthuset som ska stå där. Om det nånsin levereras
Husägare
· Uppsala
· 517 inlägg
Jag har spettat bort en spirea-buske från en rabatt samt försökt få bort alla skott som spridit sig överallt. Sätt inte spirea i rabatter, sprider sig som satan. Vet inte hur den som planterade busken tänkte.
Sen blev det roligare, sådde morot, palsternacka, rödbeta, sockerärt och ringblomma samt satte potatislök på friland. Planterade även ut solrosorna.
Sen blev det roligare, sådde morot, palsternacka, rödbeta, sockerärt och ringblomma samt satte potatislök på friland. Planterade även ut solrosorna.
Redigerat:
Har startat upp årets frilandsodling. Målet var lite mindre än förra året. Det gick sådär …
58 kg sättpotatis. En fast sort, mandelpotatis och king Edward
10 löpmeter morötter
8 löpmeter palsternacka
40 (!) löpmeter lök
På resterande 45 löpmeter ska det tydligen ner mer morötter, sallad, dill, kålrot, gräslök, persilja och kanske purjolök.
58 kg sättpotatis. En fast sort, mandelpotatis och king Edward
10 löpmeter morötter
8 löpmeter palsternacka
40 (!) löpmeter lök
På resterande 45 löpmeter ska det tydligen ner mer morötter, sallad, dill, kålrot, gräslök, persilja och kanske purjolök.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto