381 931 läst · 4 669 svar
382k läst
4,7k svar
Home Assistant
Ska man vara den som är den så är ju nästa steg att slippa in och titta till den där hela tiden, utan en automation som skickar dig ett meddelande om den är igång mer än X timmar varje dag.
Eller Y timmar om det är kallare än C grader ute.
Eller K timmar om det är september.
Eller… ja, du fattar.
Eller Y timmar om det är kallare än C grader ute.
Eller K timmar om det är september.
Eller… ja, du fattar.
Absolut men då har ni nog satt mig på ignoreratveksamt skrev:
Nejdå, våga prova bara.nino skrev:
Googla fram en början och testa dig fram. Se till att du har backup på dina grejer så är du aldrig långt från en fungerande version igen om du skulle råka fucka upp ordentligt.
Finns gott om exempel också, många som övervakar olika tempgivares batterinivå. Du vill i stort sett göra samma sak men varna om en sensor får för högt värde istället för ett lågt..
Jag fick problem med högt CPU-nyttjande med 10.0 och har backat tillbaka till 9.5. Det finns en hel del med liknande problem så något mysko med just 10.0 är det nog.D Dublin skrev:
Jag hoppar nog normalt på ganska direkt och detta är första gången jag fått problem.D Dublin skrev:
Toppen med återkoppling! Får vänta in 10.1 då....Alfredo skrev:
O oll96 skrev:För att se hur mycket binary_sensor.varmepump_on_off har varit på idag, klistra in nedan i configuration.yaml. Det är exakt (nedan anpassad med din binary_sensor) denna koden jag använder för samma sak hos mig.
sensor:
- platform: history_stats
name: VP på idag
entity_id: binary_sensor.varmepump_on_off
state: "on"
type: time
start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
end: "{{ now() }}"
edit: se till att indentering blir korrekt. Den hänger inte med här verkar det som
Ser det här rätt ut?
Ungefär som hos dig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På vårt hus har vi två skymningsrelä som styr några lampor. Jag skulle vilja byta ut reläen till zigbee dito istället så jag kan styra med HA. Visst att belsyning inte drar så mycket energi men det känns så himla onödigt att det är tänt hela natten.
Nån som känner till zigbee reläer för utomhus bruk? Behöver man behörighet för att koppla?
Nån som känner till zigbee reläer för utomhus bruk? Behöver man behörighet för att koppla?
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...qteMagfu80b3r85PlxAqTDwKlCxSEXVBoCs9YQAvD_BwEF Fideliox skrev:På vårt hus har vi två skymningsrelä som styr några lampor. Jag skulle vilja byta ut reläen till zigbee dito istället så jag kan styra med HA. Visst att belsyning inte drar så mycket energi men det känns så himla onödigt att det är tänt hela natten.
Trådlös, batteridriven. Bara att köra. Tog första träffen på Google bara, de är säkert inte billigast.
Den ovan såg gedigen ut. Hittade denna med annars. Båda är alltså trådlösa.tveksamt skrev:
https://www.hornbach.se/p/sensor-pa...ll-ip44-skymnings-och-rorelsesensor/10185601/
Dock så kanske sensor är onödigt om du ändå kör HA, och bara är ute efter gryning och skymningstid. Då kan du lika gärna plocka tiden från nätet. Finns integration för det. Om du har belysningen smart också då. Via dosor eller lampor.