711 777 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Filmerna på nätet är lite imopnerande när de renoverar vid stampade jordgolv, slitna verktyg mm, de får grejerna att fungera, med enklare verktyg skitigare omgivning, men de har kunskapen.
finns många roliga filmer där de reparerar allt möjligt... tänk om dessa personer skulle ha tillgång till våra verktyg/maskiner och fina lokaler....
Ang. mitt ac-kompressor fix.
Hade denna bil hamnat på en verkstad här i Sverige så hade de till 99,9% monterat i en ny kina kompressor.
Tycker det är intressant och kul att skruva "lite" själv...
Det blir dock en liten utmaning att köpa delar när man ska renovera sådant som normalt byts som en enhet i mitt fall blev det en packningssats från e-bay... vissa detaljer finns inte att köpa över disk på "bildelsladorna" eller ens hos märkesverkstäderna....
finns många roliga filmer där de reparerar allt möjligt... tänk om dessa personer skulle ha tillgång till våra verktyg/maskiner och fina lokaler....
Ang. mitt ac-kompressor fix.
Hade denna bil hamnat på en verkstad här i Sverige så hade de till 99,9% monterat i en ny kina kompressor.
Tycker det är intressant och kul att skruva "lite" själv...
Det blir dock en liten utmaning att köpa delar när man ska renovera sådant som normalt byts som en enhet i mitt fall blev det en packningssats från e-bay... vissa detaljer finns inte att köpa över disk på "bildelsladorna" eller ens hos märkesverkstäderna....
Redigerat:
Ja, jag har plockat bort allt på motorn nu, rengjort och väntar på delarna.
Kedjesats med drev o spännare, vvt enhet, vattenpump, olja, filter och packningssilikon gick på 5.220:- från Tyskland, bara grejer av kända fabrikat, ca 1.500:- billigare om man köpt lågpris grejer.
Lite oroande är att ena tändstiftet var oljigt !!!
Motorn gick fint när den senast startades.
Instrumentet iCarsoft jag köpte kan läsa av cylinderbalans, får se vad det säger när jag får igång motorn.
Kanske rekomendera ägaren sälja bilen fortare än kvickt när den går.
Kedjesats med drev o spännare, vvt enhet, vattenpump, olja, filter och packningssilikon gick på 5.220:- från Tyskland, bara grejer av kända fabrikat, ca 1.500:- billigare om man köpt lågpris grejer.
Lite oroande är att ena tändstiftet var oljigt !!!
Motorn gick fint när den senast startades.
Instrumentet iCarsoft jag köpte kan läsa av cylinderbalans, får se vad det säger när jag får igång motorn.
Kanske rekomendera ägaren sälja bilen fortare än kvickt när den går.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
fast hon gör väl inget speciellt direkt. Ska vara att hon drar av hjulen utan nån lyft då. Känns mer som nån marknadsföring av kvinnor kan än att de står och gör sådär konstant. Även i u länder brukar man tillverka egna hjälpmedel för att underlätta. Snarare än att köpa alltså.N Niq skrev:
Nej hon gör inget speciellt. Lagar lastbilar och jobbar på ett sätt som gör att hon kommer vara utsliten iförtid. Men jag misstänker att hon kan mycket mer än vad som syns i den här videon. Dels beroende på att hon är kvinna i en bransch som är väldigt mansdominerad och jag tror hon gör det i ett land som inte är så jämlikt.S Stefan1972 skrev:
Vad jag sett från u-länder så är det oftast muskler och enkla hjälpmedel som dom använder.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fast min poäng är ju att hon ser inte ut som en sådan som gör detta hela dagarna. Känns lite riggat. Visst finns det duktiga tjejer men med den kroppen så skulle man nog inte fungera länge arbetandes sådär. Några ggr är väl en sak men heltid vette sjutton....N Niq skrev:Nej hon gör inget speciellt. Lagar lastbilar och jobbar på ett sätt som gör att hon kommer vara utsliten iförtid. Men jag misstänker att hon kan mycket mer än vad som syns i den här videon. Dels beroende på att hon är kvinna i en bransch som är väldigt mansdominerad och jag tror hon gör det i ett land som inte är så jämlikt.
Vad jag sett från u-länder så är det oftast muskler och enkla hjälpmedel som dom använder.
Har själv jobbat med lastbilar och på stor däckfirma också och vet hur det känns.......
Full size är bra till mycket https://twitter.com/agleader/status/1635690151304388608?s=20
Du har helt klart en poäng. Själv tänkte jag att det var ihopklippt och redigerat för att se bra ut på video. Men att hon faktiskt arbetar på det sättet.S Stefan1972 skrev:Fast min poäng är ju att hon ser inte ut som en sådan som gör detta hela dagarna. Känns lite riggat. Visst finns det duktiga tjejer men med den kroppen så skulle man nog inte fungera länge arbetandes sådär. Några ggr är väl en sak men heltid vette sjutton....
Har själv jobbat med lastbilar och på stor däckfirma också och vet hur det känns.......
Men det är ju helt klart möjligt att du har rätt.
Även de mycket äldre? Har en 1.9 8v, har tänkt sådan är skottsäker...Isakare skrev:BMW har jättestora problem med kamkedjor sen många år tillbaka, både bensin och diesel, men nästan bara på 4 cylindriga motorer.
Min dotter har en BMW 120 -04 (snart 19 år gammal) som gått 17" mil, servad med oljebyte varje år, kedjan är hur fin som helst, trots att just denna motor är ökänd för dålig kedja.
En Z3 från 1999, tror den ersatte en 1.8l 8v (båda verkar kallas M43 enl wiki), samtidigt kom en 1.9 16V (M44) och nåt år efter tror jag att de bara sålde 6or i Z3 men som de kallade 2.0i nedtrimmade som ersättning för 4cyl.Isakare skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_Z3
Vad tycker folk om Mazdas B pickupar? Trevlig B2200a maxi cab från 91, verkligen nice design...
https://www.nettiauto.com/en/mazda/b2200/13456952
https://www.nettiauto.com/en/mazda/b2200/13456952
Nä, den motorn har man inte läst nått om, så den bör ju vara bra. Föregångaren M40 som satt i E30 och E34 var ingen hitt, den slet ner kamaxeln och remmen gick av.J JohanLun skrev: